Publicerat Juli 16, 201114 yr Hej, jag har köpt en faulk´s kråkpipa och jag är intreserad av lite råd hur man använer den. Finnns det någon video som visar hur man gör ? Vilken tid ska man vara uppe? ska man locka när man ser kråkorna eller lite då och då? hur lång tid mellan varje läte ? osv
Publicerat Juli 16, 201114 yr Jag rekommenderar för det första att du surfar runt på tex youtube för instruktionsvideor. För det andra bör du vara medveten om att alla amerikanska pipor är gjorda för att locka svartkråkor som har ett ljusare läte än den europeiska grå/svarta kråkan. I Storbritannien finns båda arterna men deras pipor är i regel gjorda för de svarta. För att hitta pipor som funkar bra här bör du leta hos kontinentala och nordiska tillverkare.
Publicerat Juli 16, 201114 yr Flyttade tråden till Fågeljakt i stället Den här tutan låter rätt ok men mitt tips blir att försöka imitera skadad kråka i stället för det vanliga lockljudet. Den ligger tonmässigt närmare skadad än frisk så att säga. Med lite träning så lär det nog funka. Mvh!
Publicerat Juli 16, 201114 yr Författare Flyttade tråden till Fågeljakt i stället Den här tutan låter rätt ok men mitt tips blir att försöka imitera skadad kråka i stället för det vanliga lockljudet. Den ligger tonmässigt närmare skadad än frisk så att säga. Med lite träning så lär det nog funka. Mvh! okej tack så mycket var precis ute och grillade då jag tog med pipan ut lyckades höra 3 kråkor som var ganska nära. Låter faktist ganska bra har kollat runt lite på youtube och så vidare läste bland annat att man kunde sätta fiskelina i munstycket så det blev grövre, men jag provade vanligt. Det funkade bra hoppas bara det var pipan och inte rådjursköttet:)