Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 vara eller inte?

Featured Replies

Publicerat

läste i förra eftersöket att 6,5 fick massa skit vill bara lyfta lite och höra vad ni tycker om kalibern som är eftersöksjägare är den så dålig som den låter på de flesta?har inte själv kalibern men farsan har nog skötet över 50 älgar med den och en skyttelärare jag känner har samma och säkert skötet 30 älgar med sin och båda säger att de aldrig skulle byta bort dén kalibern mot nån annan ,visst ger de grövre kalibrarna större utgångshål men är det inte så att många skyttar blir osäkra med rekylen? för frågan är om det finns nån kaliber som slår 6,5 i antalet skjutna älgar här i landet?¨så så dålig kan den väl ändå inte vara?

Publicerat

Eftersök handlar alltid om att avliva djuret, köttet kommer i andra hand.

6.5x55 är en väl beprövad kaliber under jakt, det är det ingen tvekan om, men under ett eftersök har man inte lyxen av att vänta på de perfekta skottchanserna och då är dett bättre med en "buskröjare" som gör jobbet med lite bättre marginal.

Springer en trafikskadad älg ifrån dig skall man helst kunna fälla den även i den vinkeln och där tycker jag att den kalibern är för klen.

9.3x62 är en utmärkt kaliber för eftersök, 375HH likaså!

That's my 5 öre ;)

Edit:

My bad, läste lite slarvigt att det frågades om huruvida 6.5x55 var lämpligt för eftersök eller ej, inte att den skulle skapa mer eftersök.

Eftersök skapas främst av dåliga skott, inte av kalibervalet.

(sen kan de dåliga skotten bero på en massa olika anledningar men skjuter man där man skall och ger fan i att chansa så minimeras risken för eftersök dramatiskt!)

Publicerat

Jag tror det ligger i statistiken, 6.5x55 används mycket och en hel del som använder den har kanske inte träningsskyttet som favoritsyssla direkt, detta medför att det blir många skadeskjutningar med kalibern.

Jag är själv frälst i 6.5x55 och mina resultat på banan och i skogen övertalar mig att stanna hos kalibern. Så jag säger att det är en bra kaliber men den finns i många dåliga händer.

EDIT

Som eftersökskaliber kan jag inte annat än hålla med Wizard, 6.5x55 är ett fint precisionsintrument, på eftersök söker man lite mer av en brutal klubba med mycket slagkraft.

Publicerat
  • Författare

Eftersök handlar alltid om att avliva djuret, köttet kommer i andra hand.

6.5x55 är en väl beprövad kaliber under jakt, det är det ingen tvekan om, men under ett eftersök har man inte lyxen av att vänta på de perfekta skottchanserna och då är dett bättre med en "buskröjare" som gör jobbet med lite bättre marginal.

Springer en trafikskadad älg ifrån dig skall man helst kunna fälla den även i den vinkeln och där tycker jag att den kalibern är för klen.

9.3x62 är en utmärkt kaliber för eftersök, 375HH likaså!

That's my 5 öre ;)

jag menar inte att jag själv ska ha den som eftersökskaliber lite klumpigt skrivet av mig kanske! jag menar hur ni eftersöksjägare ser på kalibern är den så dålig som många skriver att det är mer eftersök med den kalibern? eller är det bara skit bakom kolven ??

Publicerat

Jag har ju gått en del eftersök på gris och jag har uppriktigt sagt aldrig sett någon träff där kalibern haft någon betydelse för mig som eftersöksjägare. Visst en grövre kula lämnar väl ofta lite mer blod och skottecken efter sig. Men just på gris så är ju detta så olika från gång till gång.

Den gris som jag sett som lämnat tydligast blodspår var skjuten med en femetta bakom bogarna med en 6,5. Det såg ut som nån lagt blodspår med strilkanna. Har sett liknande träffar med 338 som inte lämnat nån ting i spår eller på skottplats.

Så jag säger som jag brukar. Lägg den tiden ni diskuterar kalibrar på övningsskytte i stället. ;)

Publicerat

Jag har ju gått en del eftersök på gris och jag har uppriktigt sagt aldrig sett någon träff där kalibern haft någon betydelse för mig som eftersöksjägare. Visst en grövre kula lämnar väl ofta lite mer blod och skottecken efter sig. Men just på gris så är ju detta så olika från gång till gång.

Den gris som jag sett som lämnat tydligast blodspår var skjuten med en femetta bakom bogarna med en 6,5. Det såg ut som nån lagt blodspår med strilkanna. Har sett liknande träffar med 338 som inte lämnat nån ting i spår eller på skottplats.

Så jag säger som jag brukar. Lägg den tiden ni diskuterar kalibrar på övningsskytte i stället. ;)

jag lovar att lyda! så därför drar jag nu till älgbanan och försöker nå guld serie nr 50 i år :lol:

shit, då får man inte skriva mer, inte du heller Wizard för nu ska vi öva!