Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa knivslipen!

Featured Replies

Publicerat

Säkert avhandlat tidigare.. :wacko:

Kom igen och berätta vilken som ger rakbladsvassa knivar! Jag vet att det är en konst att få knivar riktigt skarpa... Men eftersträvar den lättaste vägen!

Publicerat

Köpte en knivslip på harald nyborg på extrapris,scheppach heter den och det finns många extra tillbehör till den.

Publicerat

Har testat flera olika bryner och satser för knivslipning, men tycker inget varit riktigt bra. Men skaffade mig en Tormek för någon vecka sen och nu är knivarna rakbladsvassa.

Konsten att slipa knivar är att hålla rätt vinkel hela tiden och det har åtminstone jag svårt för. Men med en Tormek ställer du först in vilken vinkel du vill ha beroende på vad kniven ska användas till plus lite vilket stål det är i kniven. Sen håller man den vinkeln med hjälp av en fixtur funkar riktigt bra. Enda nackdelen är att den kostar en slant!

\mats

Publicerat

japanbrynsten (en lite grövre sida och en finare) + strigel (eller tidningspapper) ger en oslagbar skärpa. Har faktiskt vässat upp fabriksnya rakblad till högre skärpa med hjälp av strigel...

Men det kräver ju rätt mycket övning...

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag använder Lansky knivslip där man klämmer fast ett fixtur över knivens rygg och med hjälp av en styrande metallpinne på slipstenen säkerställer en jämn vinkel under arbetet. Det finns många olika grovlekar på stenar att välja mellan. Lät komplicerat men är ganska enkelt.

För att få upp en grundegg använder jag Lansky och bättrar därefter på med ett bryne efterhand. Funkar bra för mig!

Publicerat

Ett väldigt bra, men rätt oortodox bryne är en sk mjuk nagelfil. Som tjejer brukar ha till att polera sina "fixade" naglar. Som en svamp, typ, fast en fil ;).

Stringlar / bryner jäkligt bra.

19kr för ett tre pack på Konsum...

Publicerat

Härom dagen behövde jag ett bryne men hittade inget på det vandrarhem där jag och resten av familjen övernattade. Alltså tog jag en tallrik i stengods. Funkar finfint, man använder den del som inte är glaserad. Ungefär som ett grovt keramiskt bryne.

Publicerat

Har testat flera olika bryner och satser för knivslipning, men tycker inget varit riktigt bra. Men skaffade mig en Tormek för någon vecka sen och nu är knivarna rakbladsvassa.

Konsten att slipa knivar är att hålla rätt vinkel hela tiden och det har åtminstone jag svårt för. Men med en Tormek ställer du först in vilken vinkel du vill ha beroende på vad kniven ska användas till plus lite vilket stål det är i kniven. Sen håller man den vinkeln med hjälp av en fixtur funkar riktigt bra. Enda nackdelen är att den kostar en slant!

\mats

+1 Tormek gör dina knivar riktigt vassa och du behöver inte ens vara särskilt duktig för att lyckas ;)

Grabbens väggsvärd har tydligen slitit sten också och även om de är av usel kvalitet så blev de väl vassa så som straff har han fått hacka brännässlor med dem ett tag ^_^ mest för att jag inte orkade själv :blush:

Publicerat

vässar mina knivar med ett bra stål. en finyta och en poleryta i samma stål.. ett 4 sidigt Dickoron-stål. knivarna blir snuskigt vassa osv. dock så krävs ju en ny egg nån gång ibland.. då tar jag till våtbandslipen på jobbet.. den som kan borde ha en sådan.. bättre knivslip är svår att hitta...

Publicerat

beställde hem en Wicked edge för ett tag sedan, har slipat ett gäng knivar med olika sorters stål & härdningar ( 58 -61 hrc). Imponerad hur snabbt jag har fått knivarna grymt vassa. WE kostar en del men kräver ingen ström & tar liten plats om man behöver ta med den.

(Den blev vald till bästa slip/bryn system på "Blade international fair" 2009)

post-3638-0-09191300-1312056138_thumb.jp

J.