Publicerat Mars 26, 200620 yr Fick nyligen tillbaka ett par troféer från konservatorn, till min förvåning var hornen inoljade med linolja. Om det var kokt eller rå kan jag inte säker svara på men det tänkte jag ni skulle kunna göra och även varför. Är det någon av er som brukar olja in hornen?
Publicerat Mars 26, 200620 yr ett älghorn som min far lämnade iväg för montering kom tillbaka inoljat i något (minns inte vilken sort det var) men avsikten med det var att de skulle behålla den mörka färgen och inte mattas av med tiden, kan det vara samma med dina horn tror du?
Publicerat Mars 27, 200620 yr Mycket möjligt att det är för att behålla färgen tycker att mina äldsta trofeer har blivit lite ljusare, men det är annars lätt åtgärdat att få tillbaka färgen, bara ta en näve lera och gno över dem så blir de mörka igen. ;D
Publicerat Mars 27, 200620 yr Jag har oxå en liten fråga ang horn ,,, det finns något man kan köpa på färghandeln som först gör hornet lite lilla sedan så blir det brunt o fint när det har torkat in vad heter det ??? skulle ha behövt lite sånt på mitt horn
Publicerat Mars 27, 200620 yr >13TKaliumpergamanat, finns på Apoteket /Vänligen Ok det var så det hette det ska jag ta o inhandla tackar för svaret
Publicerat Mars 27, 200620 yr >13T OT Förr använda men medlet bla mot könssjukdomar, rening av vatten och funkar bra som tändmedel...
Publicerat Mars 27, 200620 yr Kaliumpermanganat funkar jättebra för att färga ljlusa/vita horn när man drar bort basthuden. Det är ett metalliskt/mörk grått grovt "pulver" som löses upp i vatten. Får en stark röd/lila färg som sprittermometer. Men det ska bli så. När man stryker på hornet så oxiderar det och blir en fin brun färg efter en kort stund. Jag tycker att det blir mycket mer naturligt än bets som oftast blir för mörk. Vill man mörka några partier så kan man stryka på lite extra just där. Har du barn i skolan kanske dom kan fråga kemiläraren om ett prov! Linolja på horn har jag aldrig testat men det kasnke är som med kolvträ att oljan framhäver djupet och det blir mer "levande" Linoljat material brukar ju annars mörkna med åren? DT
Publicerat Mars 27, 200620 yr Kaliumpergamanat, testa att käka ett par sådana!!! Pissar rött i flera dagar!!! ;D
Publicerat April 1, 200620 yr HERBERT:nu kom jag på, tror det var nån slags olivolja fars horn var oljade med, dock inte vanlig matlagningsolivolja....men nåt i stil med det var det!
Publicerat April 26, 200620 yr Hej har provatt det men man måste ta mycket lite bara några frön och prova på nått före färjningen anars blir dom svartlila det är ej vackert. men anars tycker jag att det är finast orginal men jag har provatt alla metoder men orginal är bäst har monteratt horn åt allmänheten i över 30 årMVH.LO johansson ;D