Publicerat Juli 18, 201115 yr Har länge funderat på att anpassa min 22’a så att den passar bättre till liggande skytte för den träningens skull. Originalstocken har ju en utformning på pistolgreppet som lämnar en del att önska vid liggande skytte… Ville dock varken köpa en ny stock eller göra åverkan på originalet. Nu är det så att för en tid sen (rätt längesedan faktiskt) frågade en kompis mig om jag ville ha en stock till min 453. Tja, gratis är ju gott så jag tog emot den såklart. Det var en ganska grovt tillyxad stock ihoplimmad av tre lager av ett rätt hårt träslag jag inte är riktigt säker på vad det är. Den var också urfräst för 452-modellen så den passade inte klockrent. Förstocken var ohyggligt grov och dessutom med vedervärdig Monte Carlo-kolv som avslutades med en uttorkad, ventilerad röd bakkappa. Var helt säker på att jag hade bilder på aset innan ingreppen men så fan heller. Ni får hålla till godo med min skrala beskrivning… Förövrigt så har jag varit rätt dålig på att fota under arbetets gång, man blir liksom inne i det hela och glömmer sånt... Hursomhelst så skulle nu äntligen stocken (efter att ha samlat damm alldeles för länge) genomgå en radikal förändring formmässigt plus att den skulle målas. Satte igång funderandet och kom fram till att pistolgreppet skulle få stort fokus för att få så bra avtryckskänsla som möjligt, dessutom även också justerbar kolvkam samt dito bakkappa. Frågan blev nu om man skulle tillverka justermekanismerna själv eller köpa färdigt. Då jag kände att jag ville hålla det här projektet på budgetnivå och även inom korta tidsramar så blev det en kompromiss, tillverkade kolvkamshöjningen själv men köpte en färdig bakkappa. Har ju gjort kolvkamshöjning på min Sako 6 BR tidigare så jag hade lite idéer men ville göra det en aning enklare. Blev tillslut en variant som jag är rätt nöjd med, som även var ganska lätt att göra. Bakkappan fick bli en köpvara då jag ändå skulle vara tvungen att skaffa själva bakkappan även om jag gjorde mekanismen själv. Letade lite här och där efter en mekanism som inte kostade och hittade en för ca 400 kr hos nån svensk handlare. Som tur var letade jag även utanför landsgränserna och fann samma bakkappa i UK för ca 250 kr ända hem i brevlådan. Värt att prova även om den såg lite simpel ut (den är simpel men får duga).
Publicerat Juli 18, 201115 yr Författare Har hela tiden haft Sako-stocken som utgångspunkt då den känns bra, och tanken att göra en kopia av den började så sakta smyga sig på. Att ha två likadana stockar måste ju vara en stor fördel träningsmässigt, eller?! Sagt och gjort, fram med raspar, filar, slippapper, glasfiberspackel, sågar och glasfiberspackel (glömde jag säga glasfiberspackel?!). Var definitivt inte så lätt som jag trodde att få till en kopia, och slutresultatet blev inte exakt heller. Dels pga tidsbrist (även mitt bristande tålamod), men också för att det var ogenomförbart på vissa mått. Ergonomin är dock densamma och det är nog huvudsaken! Pistolgreppet och förstocken fick som sin förlaga en struktur av Marine Epoxy som stryks ut i ett tunt lager och därefter reses med hjälp av en träspatel som ”duttas” på ytan. Blir ett grepp som jag gillar även om det ser lite grovt ut. Även systemet bäddades med hjälp av Marine Epoxy, blev hyfsat i alla fall fast jag slarvade med maskeringen.
Publicerat Juli 18, 201115 yr Författare Ett fäste för Versapod-bestöd borrades in i förstocken även på denna stock, men jag hoppade över skena för skidskyttesele och flush cups till rembygelfästen. Så var det ju det här med färgen/ytbehandlingen. Har ju tidigare målat förlagan med olivgrön tvåkomponentlack för att sedan lägga ett camomönster, men kände inte att jag hade nån fantasi för nåt camouflage. Däremot hade jag ju olivgrön färg kvar och det vore ju mot budgetfilosofin att inte använda den! Så den fick helt enkelt bli grön, med sista lagret innehållande den i mitt tycke finfina halkskyddsanden. För att ändå piffa upp det hela så fick kolvkammen och greppytorna bli svarta då jag ändå skulle Duracoatspraya justermekanismerna. Har inte lagt så stor möda på att få till finish och perfekta linjer på den här stocken, så ett antal filmärken och dylikt sticker lite i ögonen. Kan säga att jag slarvat en hel del…men det kan jag ta eftersom det inte var fokus på en sån här ”ful” bössa som bara ska användas. Specen är således: Brno CZ 453 Varmint .22LR, Bausch&Lomb Elite 4000 6-24x40 i Hawkefästen och som sagt en hemmafixad stock.
Publicerat Juli 18, 201115 yr Författare Ett benstöd står på inköpslistan men känns inte akut då jag kan köra med det jag redan har. Nu får vi se om jag skjuter bättre eller om det bara blir roligare (vilket kommer att göra att jag skjuter mer…och bättre ) Ja, så mycket mer är väl inte att förtälja. Eller jo, vänta…utformningen av pistolgreppet blev riktigt bra, bättre än på Sakon…och så kunde det ju inte få vara! Så det var ju bara att ta sig an den stocken också. Och vips blev det ett par!!!
Publicerat Juli 18, 201115 yr sånt här borde förbjudas att visas upp offentligt! Speciellt när det finns så mycke cz ägare här inne...
Publicerat Juli 18, 201115 yr Författare Så kul att ni gillar den c.gustafsson: tänkte att det kanske var väl magstarkt att visa den, men jag chansade... Nu verkar äntligen himlen ha skruvat igen kranen så man kan bege sig ut för en första provskjutning. Väntar på att klarlacken ska härda ut riktigt, tar ca fyra dagar enligt burken.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Grymt nice! Jäklar vad fint du fick till dem Ska själv också göra en stock till en gammal 22:a och är inne på samma stuk. Snyggt jobbat!
Publicerat Juli 20, 201115 yr Författare Tack för de trevliga omdömena Nämnde ju tidigare att jag slarvat en del och skyndat på för att bli färdig. Det straffar sig ofta och så även nu. Att ta ur slutstycket funkande precis med lite vilja när jag passade in i början, men sen hamnade systemet en aning lägre plus att färgen bygger en smula. Så det var aningen trångt, och måste åtgärdas. Således blev det att dremla ett spår i främre delen av kolvkammen, måla och klarlacka på nytt. Var rätt less på mig själv så jag var inte så noga med finishen, resultatet blev enligt bilderna nedan. Ergonomin på stocken känns i alla fall klockren, sköt några serier igår på 50-100 meter och det gav mersmak. Tyvärr blåste det en hel del så några träffbilder att skryta med blev det inte.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Snyggt jobbat. "Vill ha" begäret blir ganska stort när men ser bilderna.