Publicerat Juli 19, 201114 yr Hej svejs! Det finns ju riktigt gott om vildsvin söderut i vårt avlånga land, vi har dock inga i Jämtland såvitt jag vet. Är det någon som vet om dom sprider sig norrut, och i så fall, hur långt upp i norr finns dom nu? Mvh Morten
Publicerat Juli 19, 201114 yr Hej svejs! Det finns ju riktigt gott om vildsvin söderut i vårt avlånga land, vi har dock inga i Jämtland såvitt jag vet. Är det någon som vet om dom sprider sig norrut, och i så fall, hur långt upp i norr finns dom nu? Mvh Morten Det finns ju på sina håll i Dalarna och förmodligen på andra håll lokalt.. dom sprider sig inte så fort som man tror så en naturlig invandring av svin lär du nog få vänta på... jag bor ca 3-4 mil från kärnområdet där grisarna först kom ut i södermanland och det tog väl si så där 15-20 år innan grisen kom hit på allvar..och har nu funnits här i ca 5-7 år. Dom flesta grispopultioner som dyker upp långt från "kärnområdena härstammar från rymningar eller har fått viss hjälp att sprida sig... Mvh
Publicerat Juli 20, 201114 yr Författare Då får jag hoppas att någon vänlig själ vill ta med mig på vildsvinsjakt i Sörmland då, för där verkar det ju finnas gott om dom. Jag ska förhöra mig med svärmor som bor i Nyköping, med lite tur så kanske hon eller hennes gubbe känner någon jägare eller bonde med mark.