Publicerat Juli 19, 201115 yr Nyss tagit jägarexamen och behöver få detta förklarat. Har köpt ett skjutmål för övningsskytte med .22lr. På hemsidan där jag köpte skjutmålet står det "Tänk på att alltid skjuta med ett minimum säkerhetsavstånd av 30 meter för pistol och 100 meter för gevär, se till att ha fullgott kulfång, använd "mjuka kulor" samt tänk på ricoshetrisken, ej för användning med hålspetskulor!" Då jag inte behärskar ämnet skytte särskilt bra så mailade jag företaget och frågade vad man menade med "mjuka kulor". Svaret jag fick var "Hålspetskulor, inga helmantel." Nu förstår jag ingenting... Jag har försökt att surfa runt och läsa på både svenska och amerikanska sidor om rikoschettrisken, men utan att bli särskilt mycket klokare. Alltså - vilken typ av ammunition bör man använda vid skjutning på ett självmarkerkande mål i metall. Se målet på länken nedan. http://www.racerback.se/racerback-maalsnurra-p-2021.html
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag använder Norma jaktmatch nu för tiden, har använt diverse billig ammo till 22an & träningsskytte på diverse plåtmål. Avstånden jag skjuter på är allt mellan 10-60m, se bara till att skjuta i någon grusgrop eller på bana, alternativt på något annat lämpligt ställe. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 19, 201115 yr På ett mål för 250kr föreslår jag att du pangar på med vad du har Aldrig hört att 22lr skulle sabba ett fallmål i metall.
Publicerat Juli 19, 201115 yr På ett mål för 250kr föreslår jag att du pangar på med vad du har Aldrig hört att 22lr skulle sabba ett fallmål i metall. Jag sköt fullkomligt sönder ett nytt fallmål mha 500 skott under en timma en gång. Avståndet var 50 m och vapnet en 10/22 med stora mag och snabbladdare Så det går alldeles utmärkt
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag sköt fullkomligt sönder ett nytt fallmål mha 500 skott under en timma en gång. Avståndet var 50 m och vapnet en 10/22 med stora mag och snabbladdare Så det går alldeles utmärkt Då får du lära TS hur man undviker sånt;)
Publicerat Juli 19, 201115 yr Har en jaktkompis som skjutit sönder sin 22-snurra. Jag är på god väg att skjuta sönder min.... De verkar bara hålla ett visst antal träffar. Men är inte alla 22LR kulor hyfsat mjuka? Så gör som de flesta andra, prova vilken ammo som skjuter bäst i just ditt vapen. Är det en inte allt för dyr ammo så köp den i bulk och använd den för övning likväl som jakt. Det blir enklast så..... Här är en länk till ett ammotest jag gjorde en gång: http://lipoptena.blogspot.com/2010/12/22lr-ammo.html för min del skjuter Federal hv hp (bulkpack) tillräckligt bra för att funka för både jakt och träning. Å andra sidan bör den slita hårdare på en snurra än vad ammo i lägre hastighet gör.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag köpte en 22-snurra av svenskt fabrikat med betydligt tjockare plåt, och den håller till skillnad från Kinajunket de sålde på JG. Kvalité kostar...
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag köpte en 22-snurra av svenskt fabrikat med betydligt tjockare plåt, och den håller till skillnad från Kinajunket de sålde på JG. Kvalité kostar... det är nog en sådan jag har, en tjockis alltså (kanske 8 eller 9 mm gods). men det börjar nu bli vissa bulor och materialförflytningar i den. Å andra sidan har jag nog bara skjutit ut 15% av vad den håller för.
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag sköt sönder min sambos 22snurra - med 357 magnum... Innan dess sköt vi med 22WM från 20-30 meters håll. Det höll den för, även om det blev några rejäla märken i den /Magnus
Publicerat Juli 19, 201115 yr Svetsade på en bit hardox 400 11mm på min 22 snurra, nu håller den för 30-06, dock börjar hela armen ge vika istället..
Publicerat Juli 19, 201115 yr Jag har en 22 snurra som jag köpte på Jaktia, kostade runt en femhundring. Den håller ännu efter en så där 4000 st CCI standard! Brukar skjuta på 25-50 m, färgen på målet försvann efter en så där 300 skott men det är en petitess!
Publicerat Juli 19, 201115 yr Har byggt mina själv, både fallmål & vanlig snurra, använder domex 600 i 6mm, har inte gett vika än. Sent from my iPhone using Tapatalk