Publicerat Juli 19, 201115 yr Satt ute i vår jaktstuga ( som tyvärr numera står på grannars mark), med en kompis i morse. vi såg en räv, som var allvarligt angripen av skabb. såg denna räv i vintras, men då jag inte sett den på ett tag trodde jag grannen skjutit den. får jag skjuta den, utanför jakttid, och på grannens mark? Tacksam för svar
Publicerat Juli 19, 201115 yr Frågan är besvarat förmodligen 10-15 gr bara de sista månaderna, 40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265). Av praktiska skäl anser jag att du före en avlivning av detta slag tar kontakt med han som har jakträtten, i varje fall i informativt syfte, därefter efter att du har avlivat skabbräven så gör du om samma manöver igen. /Christian
Publicerat Juli 19, 201115 yr Författare Frågan är besvarat förmodligen 10-15 gr bara de sista månaderna, 40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265). Av praktiska skäl anser jag att du före en avlivning av detta slag tar kontakt med han som har jakträtten, i varje fall i informativt syfte, därefter efter att du har avlivat skabbräven så gör du om samma manöver igen. /Christian Tack, borde ha kollat närmare i forumet inan jag frågade men man lär sig alltid någonting nytt (: /Gustaf