Jump to content

Diskbråck

Recommended Posts

Hej!

För 1,5 vecka sedan så åkte jag, sambon och hundarna iväg till stugan.

Har en blandrastik (50% finne, 25% laika & 25% småländsk stövare) på 3,5 år och en renrasig finne på 1 år. Hundarna sprang lös i vanlig ordning runt stugan och hade det allmänt jätte trevligt.

Sen när det var dags för John Blund så visslade jag bara in dom och allt var frid och fröjd.

Dagen efter, när jag kliver upp och går ut följer bara finnen med medans Maja, blandrashunden ligger kvar på golvet. Tänker inget mer på det fören sambon ropar. Då har Maja ställt sig upp och min sambo försöker locka till sig henne. Men hon reagerar inte. Står bara helt still, apatisk! Jag försöker med ligg, sätter en godis framför nosen men hon vänder bara bort huvudet.

Min första tanke är huggormsbet! Kastar in alla saker i bilen, bär in Maja och kör sedan alldeles för fort ner till Piteå. Ringer jourveterinären i bilen och vi får komma på en gång till djurkliniken i Öjebyn.

Lyfter ut Maja ur bilen och hon verkar ha ont i hela kroppen. Går in. Tar ett gäng blodprover och får vänta där medan dom analyseras. Alla värdena var i sin ordning så ormbett kunde uteslutas. Då röntgar veterinären hennes rygg och finner där att två kotor är komprimerade och inflammerade, vilket har satt kroppen i chock.

Maja får stanna hos veterinären fram till kvällskvisten med dropp. Sen när vi hämtar hem henne har dom satt på ett morfinplåster på ryggen. Som skulle sitta kvar i 3 dagar. Hon är nu betydlig piggare. Åker hem och piggheten trappas bara upp under kvällen. Bestämmer också att vi ska komma tillbaka dagen efter på morgonen för att ge henne en nån spruta med nått smärtstillande, men när veterinären får sen hur pigg hon är så skippas detta.

Får ett recept på några tabletter som hon ska äta i 2 veckor. Nått inflammationshämmande som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Åker hem från veterinären och Maja verkar inte alls längre ha ont. Tänker för mig själv att det säkert beror på morfinplåstret. Men när det sedan avlägsnas på tisdagen och ingen försämring sker så känns det hela mycket bättre.

Nu har det som sagt var gått ca 1,5 vecka och läget är som innan olyckan. Dvs, en pigg och glad hund. Vad veterinären sa var dock att hon nu behövde vila och sen rehabträning, något jakt till hösten skulle jag nog inte kunna räkna med.

Det är här jag behöver era tips och råd. Maja har nu vilat sen det hela inträffade, dvs, bara gått i koppel och ingen cykelträning. Men hon verkar ju inte ha ont för fem öre och när man bara tar med sig unghunden ut så ser man hur hon verkligen lider! Har pratat med diverse folk och fått höra både det ena och det andra. Vissa säger att det bara är att köra på, håller det så håller det. Dom menar att det ändå inte kommer att bli bättre. Sen är det ju över en månad kvar till jakten och nu med två hundar så kommer man ju inte att köra lika hårt med henne utan istället försöka lägga mest krut på unghunden och jaga in den ordentligt.

Men hur skulle ni ha gjort? Någon som har några erfarenheter?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Daniel

Ja jag är inte expert på hundar och ej på ryggskador, men skulle jag vara du så skulle jag ta det lugnt med jycken hela detta år. För vad jag vet, så är bästa medicinen mot ryggskador vila + rehab.

Om hon får vila och rehab så kan skadan läka ut och hon kan leva / jaga resten av livet men kör du för hårt så är det mycket stor risk att skadan förvärras. För rygg som rygg, varken det är människa eller hund så tror jag att det är ganska lika vid skador! Diskbråck läker ju ut efter ett tag och förhoppningsvis så blir det ingen nervpåverkan. Så då kan hon leva som vanligt resten av livet.

Bara vad jag skulle göra, om det vore min hund. Men som sagt jag är ingen expert.

Kias Husse

Ha inte hunden i skogen på minst ett halvår. Träna gärna men gör det i vatten! Ta en båt och låt någon ro. Sen har du hunden i koppel och låt den simma brevid båten. Börja med 10-15 min, men ta upp hunden i båten om den verkar få ont eller blir trött. Öka på tiden allt efter hunden blir starkare. Simma varannnan dag, men vila 3-4 dagar efter ca 14 dagar. Efter 5-6 veckor kanske du kann simma 2 och vila 1. Men se till att hunden får vila 2-4 i sträck med jämna mellanrum.

Kanske, kan hunden bli stark och tränad så du kan släppa fram åt November.

Hejsan !

Låt henne vila, fortsätt koppelrasta, rådgör med den då behandlande veterinären utifrån röntgenbilderna samt de akuta symtomen om hur lång rehabilitering som kan behövas + kanske en omröntgen vid den periodens slut.

Så skulle jag göra om det var min hund.

Du kan göra ett litet test om skadan satt långt ned på ryggen nära svansen. Låt hunden stå ta tag i svansroten och bänd den uppåt men var försiktig och lägg märke till smärtsymtomen som troligast kommer. Då ser du nog tyvärr att din hund har ont i sin rygg. En hund med frisk ländrygg reagerar inte på den svanslyftningen/bändningen. Däremot om skadan satt högre upp eller man kanske säger längre fram så kanske din hund inte regerar med smärtsymtom på svanslyftningen.

MVH: Tjäder

Dr Krall

Jag skulle lyssna på den behandlande veterinären! Ingen annan här har sett hunden! Du efterfrågar explicita råd hur du skall göra med rehab osv. Att ge sådana råd utan att ha inblick i fallet i fråga...speciellt när det är fråga om något så allvarligt som ett diskbråck...är nästan oansvarigt <_< Har du inget fötroende för den behandlande veterinären eller är denne dålig på att informera...eller säger denne saker du inte vill höra...eller vari ligger problemet!? :blink:

Bryt INTE i svans eller på annat sätt manipulera ryggraden på hunden om du inte exakt vet vad du håller på med!!! :wacko:

Det enda veterinären sa när vi skildes åt, var ”och nu är det vila och rehab är det som gäller”.

Där av mitt inlägg. Vila förstår jag. Men vilken typ av rehabträning osv. som man ska köra på är jag helt nollad på. Herregud! Skulle ju bara hör om någon har upplevt samma sak. Ska givetvis tillbaka till veterinären nu när hon har ätit klar sin medicin och kolla vad de säger.

Jag skulle lyssna på den behandlande veterinären! Ingen annan här har sett hunden! Du efterfrågar explicita råd hur du skall göra med rehab osv. Att ge sådana råd utan att ha inblick i fallet i fråga...speciellt när det är fråga om något så allvarligt som ett diskbråck...är nästan oansvarigt <_< Har du inget fötroende för den behandlande veterinären eller är denne dålig på att informera...eller säger denne saker du inte vill höra...eller vari ligger problemet!? :blink:

Bryt INTE i svans eller på annat sätt manipulera ryggraden på hunden om du inte exakt vet vad du håller på med!!! :wacko:

Jämta

Nu hade ju inte min gamling direkt "spontant" diskbråck, utan han blev ju påkörd av tåget och skadade ryggen på så vis. I hans fall tog det 2-3 månader innan jag ens övervägde att gå några längre sträckor och ca 6 månader innan vi började träna lite lätt. Han läkte ihop skapligt bra och fungerade som jakthund första hösten efter olyckan, så det tog totalt nästan 10 månader innan han var i jaktbart skick igen, men i gengäld så hade han heller inga problem alls med ryggen under de 4 år som han levde efter detta.

Han avlivades i januari i år pga diverse ålderskrämpor som tog för mycket av livskvaliteten från hans liv.

Mitt tips: Ha en tät kontakt med behandlande vet. Ring och fråga, tala om hur hunden mår/rör sig etc. Rehanb är det inte tal om förrän diskbråcket har läkt.

Kias Husse

Avlivade en dreverhane pga diskbråck..... :(

Han fick bråcket akut och förlorade förmågan att styra bakkroppen. Bakbenen bar ej och han kunde inte kontrollera blåsan.

Fick medikamenter som han svarade svagt positivt på. Fick rådet att lyfta honnom med hjälp av en handduk under magen vid rastning. Efter ca 5 dagar kunde han använda bakbenen. Men han vinglade till en gång när han var ut för att kissa. Sen var bakbenen borta igen....

Tyvär fick hans liv sluta där....... :ph34r::ph34r::(

Men i övrigt så är jag för vattengympa som det bästa sättet för rehab och uppbyggande träning! Så har hunden inte så akuta problem, testa vattenträning! Rådfråga vet om det.

Att träna i vatten avlastar leder och skelett, det är i princip endast musklerna/hjärta/lungor, som får jobba.