Publicerat Juli 20, 201114 yr Hejsan. då det är dags för mig att söka licens på grytrevolver så har jag börjat höra mig för samt funderat ( kanske för mycket ) för mig själv. fråga nummer 1: varför är det så förbannat svårt att få licens på en singelaction revolver med flerskotts trumma? många jag har pratat med om den biten har sagt att det är VÄLDIGT bra att ha fler än 1 skott då med tanke på att det är under stressade situationer o trånga utrymmen kan lätt leda till ett halvbra skott som man gärna vill leda upp med ett till skott väldigt fort ( flerskottstrumma överlägsen enkelskotts trumma där! ) samt att det kan ju även finnas flera djur i grytet o hala fram en liten patron när man hänger ner i ett hål o försöka ladda revolvern känns högst svårt och opassande med tanke på skräp i vapen risken. fråga nummer 2: räknas trumman på en revolver som licenspliktig vapendel eller inte?!? fått 2 olika svar från 2 olika licenshandläggare i frågan om trumman en säger ja och en säger nej fråga nummer 3: gör ni något för att underlätta chansen till att få flerskotts trumma på revolver enklare? det är ju högst olämpligt "mördar"vapen om man nu skulle få för sig något sådant. för det första är det pilligt o ladda och tar tid och singelaction kan ju knappast anses som optimalt för en säg psykopat som vill skjuta ner folk? mycket enklare att köpa vapen vid sidan av då som är mer lämpade för ändamålet så den risken/anledningen borde ju vara relativt liten att någon går igenom allt detta för att få skjuta andra medmänniskor! jag ser fördelar som överväger dom i mina ögon sätt obefintliga nackdelarna med flerskottstrumma. framförallt för djurens skull vid som redan nämnt, kanske mindre lyckade skott i trånga o stressade situationer. hade fler frågor men givitvis har jag glömt bort dom. mvh/Marcus
Publicerat Juli 20, 201114 yr Ytterligare fråga: Vilka krav uppfylls av de som faktiskt fått licens på en flerskottsrevolver?
Publicerat Juli 20, 201114 yr När katterna är borta dansar råttorna på bordet.. Kravet för felrskottar är Att du jagar gryt omfattande. Att du skjuter fler än 8stora vilt per år. Att du kan motivera ditt behov av en flerskottare. Som ägare av en som man ej behöver förnya efter 5år=bra mottiverat Fråga i vilket lag stycke lutar sig dessa på när dom kan tids bestämma en licens?Och kan dom det hur som helst?
Publicerat Juli 20, 201114 yr Författare hmm okej? det låter lite annat än vad licenstanten jag prata med idag svarade?! men dom verkar inte veta själv vad dom tycker ibland heller så! licenspliktig del frågan igen du som verkar ha bra motiverat för revolvern. är trummar licenspliktig?
Publicerat Juli 20, 201114 yr Flyttar tråden till "enhandsvapen" så länge så kan ni diskutera ämnet vidare.
Publicerat Juli 21, 201114 yr När katterna är borta dansar råttorna på bordet.. Kravet för felrskottar är Att du jagar gryt omfattande. Att du skjuter fler än 8stora vilt per år. Att du kan motivera ditt behov av en flerskottare. Som ägare av en som man ej behöver förnya efter 5år=bra mottiverat Fråga i vilket lag stycke lutar sig dessa på när dom kan tids bestämma en licens?Och kan dom det hur som helst? Från det jag läst så är det där + några krav till vad som behövs för en enskottare. Enligt texten krävs det att man jagar yrkesmässigt för att få flerskottare, dock har jag träffat flera som har just flerskottare utan att jaga yrkesmässigt!
Publicerat Juli 21, 201114 yr De som har flerskottare och inte är yrkesjägare har fixat licensen med hjälp av Citerar från vapenförordningen. flerskottsvapen. Yrkesmässigt bedriven jakt- eller viltvård eller annat kvalificerat behov. Alltså har de styrkt "annat kvalificerat behov" på ett eller annat sätt. Jag har flerskottare och ingen 5års grej. Styrkte alltså mitt behov med motivering osv.
Publicerat Juli 21, 201114 yr Från det jag läst så är det där + några krav till vad som behövs för en enskottare. Enligt texten krävs det att man jagar yrkesmässigt för att få flerskottare, dock har jag träffat flera som har just flerskottare utan att jaga yrkesmässigt! Nja..Är nog fel utan omfattande det ska vara. Bedriver du omfattande jakt där du kan motivera och styrka dina behov av en flerskottare är det "inga problem", utöver dessa 8 stora vilt dom vill du ska skjuta per år.. Har man rätten på sin sida och rent mjöl i påsen ska man ligga på bull ätarna.
Publicerat Juli 21, 201114 yr De som har flerskottare och inte är yrkesjägare har fixat licensen med hjälp av Citerar från vapenförordningen. flerskottsvapen. Yrkesmässigt bedriven jakt- eller viltvård eller annat kvalificerat behov. Alltså har de styrkt "annat kvalificerat behov" på ett eller annat sätt. Jag har flerskottare och ingen 5års grej. Styrkte alltså mitt behov med motivering osv. Enligt mig har alla som jagar små rovdjur med ställande hund eller grythund, eller går eftersök, regelbundet kvalificerat behov där enskottare är mindre lämpligt än flerskottare. Frågan är vad polisen ser som kvalificerat behov. Om de ens har några regler för det, det skulle kunna vara upp till varje handläggare att avgöra.
Publicerat Juli 21, 201114 yr Angående femårslicenser så är det ju numera legio för enhandsvapen för målskjutning. I mina ögon en ganska sund regel då ingen gagnas av att det ligger en massa oanvända pickor och dräller ute i stugorna. Ett enhandsvapen för målskjutning är något som man bara får inneha om man har behov av det, dvs skjuter regelbundet och tävlar, och så bör det vara. Däremot kan man ju tycka att det är lite overkill för en SA-22:a då ett slikt vapen inte är direkt hett för våldsbrott. En DA-44:a är ju en helt annan grej. Ur ett etiskt perspektiv borde det nästan vara förbjudet att ge licens på enkelskotts-22:or
Publicerat Juli 21, 201114 yr Enligt mig har alla som jagar små rovdjur med ställande hund eller grythund, eller går eftersök, regelbundet kvalificerat behov där enskottare är mindre lämpligt än flerskottare. Frågan är vad polisen ser som kvalificerat behov. Om de ens har några regler för det, det skulle kunna vara upp till varje handläggare att avgöra. Kommmer inte ihåg var jag hittade infon ang vad som anses va annat kvalificierat behov. Men tex flera uppdrag åt andra. tex om man "tömt" gryt hos andra markinnehavare. Det ska här va omfattande. Intyg krävs ju. Har för mig jag skickade med 10-12 intyg. Karta över mina egna gryt oxå, är uppåt 40 som jag vet om på mina maker. Fällor finns i mängd. Antal vilt per år som fångas och skjuts i gryt o ovan mark.. En vettig motivering till varför man ska ha flerskottare. Sen är de bara o hoppas. Ev öveklaga om det inte går igenom första gången. I
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare tackar NS och ni andra. ska försöka fixa fram kartor på markerna jag går på och markera ut gryten. det börjar bli många nu. samt skicka med lista på ALLA rovdjur jag skjuter oavsätt jaktform. det borde räcka utan problem till att få flerskotts trumma godkänd även för lilla mig! intyg från andra markägare där man varit o rensat rent hus är inte heller några problem. varav flera större gårdar/gods så det hoppas jag ska väga tungt för att slippa detta vansinne med 1 ynka skott i stressade o trånga situationer som kan uppstå vid grytjakt längtan är stor tills jakten drar igång nu
Publicerat Juli 21, 201114 yr tackar NS och ni andra. ska försöka fixa fram kartor på markerna jag går på och markera ut gryten. det börjar bli många nu. samt skicka med lista på ALLA rovdjur jag skjuter oavsätt jaktform. det borde räcka utan problem till att få flerskotts trumma godkänd även för lilla mig! intyg från andra markägare där man varit o rensat rent hus är inte heller några problem. varav flera större gårdar/gods så det hoppas jag ska väga tungt för att slippa detta vansinne med 1 ynka skott i stressade o trånga situationer som kan uppstå vid grytjakt längtan är stor tills jakten drar igång nu För o inte göra förhoppningarna allt för stora så tror jag att det kan skilja väldigt mycket på olika vapenhandläggare.... Avliva i fälla funkar enskottare bra men i gryt o under hus osv så är det en säkerhetsrisk för tex hund om inte första kulan dödar omedelbart. Såväl som det är svårt o ladda om liggandes raklång med ficklampa i ena handen o revolvern i den andra. Eller för den delen hängandes upp o ner i ett hål.. Har man hund som gärna går på direkt när det smäller så kan det bli onödiga skador. Ur djurskyddssynpunk är en flerskottare singelaction ett måste... Skicka med så mycket intyg o info som du kan. Det kan nog alldirg bli för mycket papper när det gäller sånt här... Vapenhandläggaren kommer förmodligen höra med länsjaktvårdaren eller nått sånt ang dig o din jakt så hur det går med ansökan kan ligga i dennes händer. Vilket är lite knas, tycker jag iallafall. Han/hon kan inte veta hur o vad alla jägare sysslar med i länet.
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare för er som har lyckats o för er som har lite mer koll. vi kanske kan samla ihop en lista med bra sidor att läsa och diverse sånt som kan ligga här på forumet som klistrad tråd? så såna som jag iaf kan få en liten hjälpande spark i röven stora förhoppningar har jag inte. då det lät väldigt nitiskt när jag prata med licensavdelningen där hemma. den som har han om den biten vet troligen inte änns vem jag är så det hoppas jag verkligen inte. ska dock ta med det du skrev i dom trängre lägena kan det bli svårt o ladda om med lampa i handen och revolvern i den andra. inte bara för risk att hunden o den ska ryka ihop utan även för djurets lidande som kan bli onödigt lång med avskjuten käke 2meter ner under jord. det är för mig iaf en VÄLDIGT bra anledning och det hoppas jag även en stadstjänsteman borde inse åter igen tack för hjälpen. bra att det finns mer erfarna här som hjälper till btw inte bara länkar utan även egna erfarenheter hade ju varit väldigt bra att ha i den klistrade delen om ni tycker det låter som en vettig ide?