Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin GTU 10

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har provat GTU`n ?

Hur funkar den?

Har det gjorts några tester på den som man kan läsa om?

Publicerat

Hur funkar den?

Det är en kombinerad GPS-mottagare och "GSM-telefon" för att spåra/tracka diverse saker. Var den befinner sig kan man se hemma vid datorn eller via en app i din Iphone eller Android-lur. Tydligen är tjänsten gratis första året, sedan kostar det 50e per år.

Vid brist av GPS-satelliter kan den tracka via GSM-nätet, exempelvis inomhus eller i svår stadsmiljö. Inte lika bra förståss, men alltid något.

Sen finns det lite features runt detta som beskrivs på Garmin:s hemsida.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=387&pID=67686

/Må

Publicerat

Som jag har förstått det så är det väl mer eller mindre samma som alla andra GPS-enheter som arbetar via mobilnätet snarare än radiosignal.

Skickad från min mobil

Publicerat
  • Författare

Jag har läst om den på Garmins hemsida.

Är det ingen som har testat den än? kanske har den inte funits på marknaden så länge.

Jag frågar för jag ska kompletera astron med något.

Publicerat

Jag har läst om den på Garmins hemsida.

Är det ingen som har testat den än? kanske har den inte funits på marknaden så länge.

Jag frågar för jag ska kompletera astron med något.

Har du redan idag en kompatibel telefon, eller på väg att köpa en telefon i alla fall, så är det väl inte så mycket att fundera på i mina ögon.

Blir nog en sådan här inköpt av mig inför hösten just med tanke på att jag redan har en kompatibel iPhone.

Skickad från min mobil

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har du redan idag en kompatibel telefon, eller på väg att köpa en telefon i alla fall, så är det väl inte så mycket att fundera på i mina ögon.

Blir nog en sådan här inköpt av mig inför hösten just med tanke på att jag redan har en kompatibel iPhone.

Skickad från min mobil

Nu har jag ju bara en "vanlig" mobil så vad jag fattar så får man kordinaterna till den o så får man knappa in dom i GPSn.

har inte tänkt byta mobil bara för det här ändamålet.

Frågan är nu, det kanske är bättre med track and bark eftersom det går att ringa o lysna på hunden.

Publicerat

Den fungerar bara med "smartphones" och med datorn, ej med gamla mobiler

Publicerat

Jag har köpt en. Inte så mycket för jakten utan som stöldskydd till min båt. Dvs jag har gömt den väl och kopplat in

den till båtens batteri.

Hade tidigare en tracker från Guardsystems som kostade mig hutlösa 1900 kr/år (abbonemang och batteri).

Så nu har jag ryckt ur den gamla och köpt en gtu 10 istället.

gtu kostade 1900 spänn och en extra strömkabel (5-58 V) kostade ytterligare 450 kr.

I priset ingår ett års tracking sen kostar det mig 50 €/år.

I paketet följer det med en hållare till hundens halsband (Fast hur får man pucken att stanna på översidan av hunden utan att dra åt halsbandet? Det får väl bli puck i sele.)

samt lite annat bra och ha för montering.

När man får paketet går man in på garmins sida och registerar samt ställer in lite olika parameterar samt geoområden.

Beroende på hur man konfigurerar så kan man få olika batteritider. Tar två timmar att ladda GPS full. Men 20 timmar verkar inte vara något problem i den mest aggresiva inställningen.

Man kan också låta den "sova" då den befinner sig i geoområdet och bara uppdatera sig tex var 5:e minut. Då får man betydligt längre batteritid.

Man får dessutom ett mail då batterinivån börjar bli låg.

Ett geoområde kan tex vara jaktmarken. Dvs när hunden lämnar (eller anländer till) marken får man ett SMS eller email.

Tex har jag definierat min hamn som ett geoområde. Om någon kör iväg med båten så får jag ett mail direkt.

Man kan ha upp till 10 geområden.

Sen har jag en gratis app i min Iphone, Garmin Tracker där jag kan kolla positionen. Finns visst för Android oxå.

Man kan dessutom dela med sig trackingen till andra med smartphones. (i viss tid eller hela tiden)

En svaghet är väl att man bara har googles kartor. Har inte sett något sätt att koppla det till andra programvaror.

Lite synd att man inte kan ringa upp och lyssna.

Publicerat

Har okså skaffat en gtu 10 nyligen som jag tänkte ha på hunden i höst. har inte hunnit testa denså mycket ännu men verkar funka bra man får kartbild i google map där man ser sin och hundens position med en pil vilket håll gtu´n är åt samt avstånd till den. det negativa är väll att uppdateringen är som bäst var 30 sek vilket gör att man inte ser var han är exakt i nutid om han rör sig kan ju hinna långt på 30 sek, men jag har den som sakt för att kunna hitta honom om det typ händer något.

återkommit när jag provat den mera prktiskt i skogen....