Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Peta ur berdantändhattar

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag snart skall bli ägare av en 10,75*68 med en massa tillhörande hylsor med berdantändhattar börjar jag fundera på utstötare till dessa. Har tittat runt lite och hittat det ena fantasifulla förslaget efter det andra på vad man skall använda. Egentligen tillverkar ju RCBS ett vertyg för ändamålet, men om man enkelt kan få ur hattarna utan att lägga ut pengarna på ett verktyg, så vore det önskvärt.

Så är det någon som vet om det finns någon bra patentlösning som inte är alltför komplicerad?

Publicerat

läste nånstans man kunde fylla hylsan med vatten sen använda nått objekt som passar i hylshalsen sen är den bara att knacka till hårt så den flyger ur

Publicerat

Googla Berdan decapping tool och det enda du behöver göra är att välja vilken av metoderna som passar. ;) RCBS verktyg verkar alldeles för "pillig" och osäker, de vattenbaserade metoderna är slabbiga. den här verkar vettig:

Raggarö

Publicerat

Googla Berdan decapping tool och det enda du behöver göra är att välja vilken av metoderna som passar. ;) RCBS verktyg verkar alldeles för "pillig" och osäker, de vattenbaserade metoderna är slabbiga. den här verkar vettig:

Raggarö

Ser ut att vara en smart lösning men man kunde ju haft ett bättre mothåll (städet). En bättre lösning borde vara med ett "rör" svarvat så att hylsan passar precis så finns inte risken att hylsan skadas om man kommer lite snett.

Publicerat
  • Författare

Raggarö

Roblemet är att jag i nuläget inte har tillgång till en massa vertyg till att tillverka en sådan. Finns det verkligen inget vettigt att köpa?

Vattenmetoden kanske man skall ge sig på, men var fasen hittar man något på .423" att pressa med?

Publicerat

Roblemet är att jag i nuläget inte har tillgång till en massa vertyg till att tillverka en sådan. Finns det verkligen inget vettigt att köpa?

Vattenmetoden kanske man skall ge sig på, men var fasen hittar man något på .423" att pressa med?

Teoretiskt kan du använda en kula i .423"....

Publicerat

Aldrig testat berdantändhattar själv men metoden på klippet fungerar säkert bra, hur stora är tändhålen i dessa hylsor?

Jag brukar ibland knacka ut tändhattar för hand på vanliga boxerhylsor det är rätt enkelt att göra en pinne sedan går det bra att känna sig fram så man får ned den i hålet och sedan bara en lätt smäll med hammaren.

Jag har planförsänkt i en 25mm axel så hylsbotten passar och borrat igenom för hatten att falla ut, känner du någon som jobbar på en verkstad fixar dem snabbt ett bra verktyg för detta.

Publicerat

Aldrig testat berdantändhattar själv men metoden på klippet fungerar säkert bra, hur stora är tändhålen i dessa hylsor?

Jag brukar ibland knacka ut tändhattar för hand på vanliga boxerhylsor det är rätt enkelt att göra en pinne sedan går det bra att känna sig fram så man får ned den i hålet och sedan bara en lätt smäll med hammaren.

Jag har planförsänkt i en 25mm axel så hylsbotten passar och borrat igenom för hatten att falla ut, känner du någon som jobbar på en verkstad fixar dem snabbt ett bra verktyg för detta.

Problemet är att en Berdan hylsa har inte ett tändhål utan ett antal i en krans eller ring.

Har själv provat våtmetoden men den är just våt ....

Det finns Berdan tändhatts utagare skulle rekomendera dig att skaffa en sådan.

//Lasse D.

Publicerat

Problemet är att en Berdan hylsa har inte ett tändhål utan ett antal i en krans eller ring.

Har själv provat våtmetoden men den är just våt ....

Det finns Berdan tändhatts utagare skulle rekomendera dig att skaffa en sådan.

//Lasse D.

Jag har i o f s aldrig sett nåt annat än 2 hål placerade symmetriskt men det finns kanske andra varianter. Frågeställaren kan väl titta i sina hylsor och kolla hur det ser ut.

Publicerat
  • Författare

Vet inte om berdantändhattar kan ha något annat än just 2 hål symetriskt placerade. Det har i alla fall dessa.

Förre ägaren har stött ur hattarna på ungefär 1/3 av hylsorna, men vi har inte hittat något verktyg.

Publicerat

Jag har i o f s aldrig sett nåt annat än 2 hål placerade symmetriskt men det finns kanske andra varianter. Frågeställaren kan väl titta i sina hylsor och kolla hur det ser ut.

Jaha så det är två hål symmetrisk trodde faktiskt att det var fler.

Där ser man hur lurad man kan bli av synminnet.

//Lasse D.

Ps ett alternativ köp nya hylsor tror att dessa har boxer hylsor men det är bara att kolla.

http://www.staffansvapen.se/handladdning/komponenter/hylsor/bertram/bertram-hylsa-1075x68.html

Publicerat

Jag höll på med sånt ett tag då jag hade ett femsiffrigt antal hylsor. Tveklöst bästa och snabbaste metoden är att borra ett träblock e.d. så att hylsorna kan ställas med botten upp och ha bra stöd, sen tar du en vass pryl och knackar in lite snett i anslagsgropen varpå du bara bryter loss knallen.

Går snabbare att göra än att läsa om det. ;)

-- Mats

Publicerat

Hej turisten,

Jag har pysslat lite med Berdanhattar till 7,62x54R, jag tror du kommer att lacka ur med allt vattenskvabb, hade jag vetat om klippet jag presenterade när jag höll på så hade jag tillverkat en dylik pryl. Det är inte lika kinkígt med diametern på stången som med vattenmetoden, det som är kritiskt är själva utstötardelen som skall vara excentrisk. Och som någon sa; mothållet hade kunnat vara något bättre en ett maskinskruvstycke.

Har du ingen känning på en mekanisk verkstad som är tårtsugen? Om inte så börjar jag jobba på Måndag, och är det någotsånär lugnt så kanske jag kan lägga ut det på entreprenad bara jag får lite mått.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Hej turisten,

Jag har pysslat lite med Berdanhattar till 7,62x54R, jag tror du kommer att lacka ur med allt vattenskvabb, hade jag vetat om klippet jag presenterade när jag höll på så hade jag tillverkat en dylik pryl. Det är inte lika kinkígt med diametern på stången som med vattenmetoden, det som är kritiskt är själva utstötardelen som skall vara excentrisk. Och som någon sa; mothållet hade kunnat vara något bättre en ett maskinskruvstycke.

Har du ingen känning på en mekanisk verkstad som är tårtsugen? Om inte så börjar jag jobba på Måndag, och är det någotsånär lugnt så kanske jag kan lägga ut det på entreprenad bara jag får lite mått.

Raggarö

Har tyvärr inga med rätt kompetens i bekantskapskretsen. Vapnets förre ägare hade säkert kunnat fixa till något och jag antar att det finns någon pryl som fungerar i gömmorna, men att hitta den är verkligen som att hitta en nål i en höstack.

Jag blir väldigt tacksam om du kan hjälpa mig med detta. Skall se om jag hittar någon ritning, annars är det kanske bättre att jag skickar en hylsa?

Publicerat

PM skickat

Raggarö

Publicerat

Nja, nu sitter jag på ca 100 engångsskjutna hylsor. Med de priserna tror jag att jag håller fast vid dessa.

Det skulle jag också .

//Lasse D.

Publicerat

Hej igen .

Är just nu inne på Torsbohandels hemsida & beställer lite kulor.

De har en grunka för att plocka ut Berdan tändhattar tyvärr så koatar den 735 spänn.

//Lasse D.

Publicerat

Raggarö

jag har en hemma gjord sådan till 39 b hylsor å den funkar perfekt