Publicerat Juli 21, 201115 yr Hejsan. snabb liten fråga. tjejen tänkte köpa en lite bättre kamera. prislappen får ligga på max 5000kr. tanken är att slippa alla mindre billiga skitkameror. systemkamera från typ Nikon är väl tanken. eller vad är det bästa i den prisklassen? http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D31001855KTVR/nikon-d3100-18-55mm-vr-objektiv något i stil med den. kom gärna med bra o veta tips samt vettiga modeller/märken som man ska titta på. gärna den ultimata kameran för den prisklassen mvh//Marcus
Publicerat Juli 21, 201115 yr Hejsan. snabb liten fråga. tjejen tänkte köpa en lite bättre kamera. prislappen får ligga på max 5000kr. tanken är att slippa alla mindre billiga skitkameror. systemkamera från typ Nikon är väl tanken. eller vad är det bästa i den prisklassen? http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D31001855KTVR/nikon-d3100-18-55mm-vr-objektiv något i stil med den. kom gärna med bra o veta tips samt vettiga modeller/märken som man ska titta på. gärna den ultimata kameran för den prisklassen mvh//Marcus Har en kille på jobbet som är hyfsat insatt och lillebror skulle köpa kamera inför semestern, saxar in hans svar här! dessa funderade han på Canon EOS 550,Canon EOS 110 samt Nikon 3100 (dessa två skall vara jämförbara) Hej Per. En D90 för de priset är ett fynd, objektivet funkar ett tag, de är ett medskick som duger i början, den som fått bäst recentioner av dom du räknat upp är Canons EOS 550! Bildmässigt är dom rätt lika OM man inte börjar förstora bilderna maximalt och vill man göra de så är de ett bra objektiv som man behöver i 1:a hand. Skulle nog säga att de bästa är att åka till en affär och klämma och känna på kamerorna och helt enkelt välja den som känns bäst och mest naturlig i handgreppen! Objetiven dom skickar med får man räkna med att byta mot bättre när man kommit igång men de finns en bra begagnatmarknad både för Nikon och Canon! De här är en bra affär med kunnig personal som kan hjälpa till http://www.fotokungen.com/ Slutade med en D90 för 7000:-
Publicerat Juli 21, 201115 yr systemkamera från typ Nikon är väl tanken. eller vad är det bästa i den prisklassen? Canon och Nikon är säkra kort. Frågan är om det är systemkamera (dvs utbytbara gluggar) hon är ute efter? För maximal kontroll över bilder/skärpa etc. så är systemkamera helt klart vägen att gå. Men om det inte är intressant att byta objektiv så finns det andra alternativ. Själv har jag både Casio-kamera mest för film, men den tar också riktigt bra bilder och är lätt och kompakt. Men är det endast foto som gäller så tar jag fram min Canon 40D alla dar i veckan Kanske inget bra svar Men man får ha klart för sig vad man är ute efter och om man är redo att kompromissa för att kombinera funktioner med låg vikt och kompakt format (otympliga kameror ligger ju oftast hemma och skräpar).
Publicerat Juli 21, 201115 yr Författare 7000kr är lite för dyrt. det är nära till avresa och då ska kameran följa med ( greklandresan är inte helt gratis den heller ) klart man vill kunna utveckla korttagandet framöver Rikard. storleken på Nikon 3100 huset med objektivet som sitter på är faktiskt inte såååå otympligt så den bara kommer bli hemma. det är som en blandning mellan vanlig digitalkamera och en riktigt klumpig systemare digitialkamera stadiet har gåtts förbi utveckling på den biten är att se fram emot. både under resans gång och efter
Publicerat Juli 21, 201115 yr Leica och panasonic har ett samarbete som resulterar i kameror som är i princip samma men har lite olika märkning och olika prisklass. Hustrun har en Panasonic Lumix LX3, vilken (förutom viss mjukvara) är samma kamera som Leica D-lux 4. Djävligt bra kompaktkamera. Jag har en annan lumix, lite mer budget, en DMC ZX1. Perfekt att ha i fickan. Har vi tid att planera tar vi med vår Nikon D70S, den är med rätt optik bättre. Men det bästa är givetvis att ha en tillräckligt bra kamera tillgänglig alltid. Hade jag idag haft ca 5000 kr att lägga på en kamera skulle jag köpt en Panasonic Lumix LX5, http://www.bildochljud.se/test/panasonic-lumix-lx5 , det är (i stort sett) samma kamera som Leica D-lux 5. Den får man loss för ungefär 4200 kr från företag som följer svensk reklamationslagstiftning. Eftersom du bor i varberg kan du ju alltid kolla med Björns foto & video, de håller djävligt bra priser på vissa produkter (om de fortfarande finns kvar, har inte kollat upp dem på ett tag).
Publicerat Juli 21, 201115 yr 7000kr är lite för dyrt. det är nära till avresa och då ska kameran följa med ( greklandresan är inte helt gratis den heller ) klart man vill kunna utveckla korttagandet framöver Rikard. storleken på Nikon 3100 huset med objektivet som sitter på är faktiskt inte såååå otympligt så den bara kommer bli hemma. det är som en blandning mellan vanlig digitalkamera och en riktigt klumpig systemare digitialkamera stadiet har gåtts förbi utveckling på den biten är att se fram emot. både under resans gång och efter Hej! Absolut bäst bildkvalitet får du från NIKON i dagsläget. NIKONs D3100 är en otroligt bra kamera för pengarna. Ska du få något snarlikt från CANON är det 550D som gäller och den är egentligen bara lite snabbare i fokuseringen/bilder per sek, D3100 ger bättre bilder + att 550D ligger strax över 6000:-. Det här går upp och ner hela tiden, hade du frågat för 10 månader sedan hade jag sagt CANON men i dagsläget är det inget snack om att NIKON ger mest för pengarna. Ett tips är att INTE köpa CANONs 1000D-serie (1100D, 1000D), den saknar tyvärr många viktiga egenskaper. /Patrik, i egenskap av kameraförsäljare/hygglig fotograf ()
Publicerat Juli 21, 201115 yr Leica och panasonic har ett samarbete som resulterar i kameror som är i princip samma men har lite olika märkning och olika prisklass. Hustrun har en Panasonic Lumix LX3, vilken (förutom viss mjukvara) är samma kamera som Leica D-lux 4. Djävligt bra kompaktkamera. Jag har en annan lumix, lite mer budget, en DMC ZX1. Perfekt att ha i fickan. Har vi tid att planera tar vi med vår Nikon D70S, den är med rätt optik bättre. Men det bästa är givetvis att ha en tillräckligt bra kamera tillgänglig alltid. Hade jag idag haft ca 5000 kr att lägga på en kamera skulle jag köpt en Panasonic Lumix LX5, http://www.bildochlj...sonic-lumix-lx5 , det är (i stort sett) samma kamera som Leica D-lux 5. Den får man loss för ungefär 4200 kr från företag som följer svensk reklamationslagstiftning. Eftersom du bor i varberg kan du ju alltid kolla med Björns foto & video, de håller djävligt bra priser på vissa produkter (om de fortfarande finns kvar, har inte kollat upp dem på ett tag). Jag har ganska nyligen köpt exakt den kameran som älgflugan nämner, Lumix LX5. Jag är väldigt nöjd så här långt, har dock endast använt stillbildsfunktionen. Den tar mycket bra bilder och har funktioner som kommer hålla din flickvän sysselsatt ett tag framöver. Om det inte är så att hon vill investera i mer dyr optik efterhand så skulle jag rekommendera den istället för en systemkamera, alt Canon G12. Bilderna tagna i min jaktdagbok är tagna med LX5 i halvtaskigt ljus utan blixt. (Så fick jag göra reklam för den med.)
Publicerat Juli 21, 201115 yr Författare tackar för era förslag och råd. kompactkamera blir det inte säger tanten då hon inte vill låsa sig med ett visst objektiv utan vill kunna byta. så systemkamera får det bli ( detta innebär ju även att killen hennes kan få låna med sg den ut när de jagas fågel o diverse annat o kanske till o med lyckas ta någon bra bild ) vi får hoppas du kan din sak som försäljare för efter mkt letande kom hon fram till att det troligen blir Nikon köp på måndag. och då i form av en 3100. en liten fråga bara. va fan är det för skillnad på 18-50 huset som finns med och utan VR?!? vad står VR för? gör kameran ca 500kr dyrare men jag har inte hittat någon skillnad alls i texten så börjar ju fundera mvh//glad amatör ( om änns det )
Publicerat Juli 21, 201115 yr VR ska du definitivt ha på en sån optik. VR = vibration reduction, alltså antiskak. Inte för att du behöver ha det pga att det skakar så mycket på de relativt korta brännvidderna men det hjälper till mycket i sämre ljusförhållanden (t.ex inomhus). Ett starkt tips är att läsa lite om hur man använder en systemkamera på manuella lägen, auto-läget är nämligen inte så bra... (köp böcker eller läs på nätet) Tanken är att man ska komponera sina egna bilder och då funkar inte auto. "Digital fotografering" steg 1-3 av Scott Kellby är riktigt bra läsning! Lycka till! /Patrik
Publicerat Juli 22, 201115 yr Fördel för Nikon är att du kan i princip köpa ett objektiv från 2WW och det passar på kameran. Givetvis finns inte alla finesser på äldre optik men det funkar. De flesta övriga fabrikat har bytt fattning nångång vilket begränsar utbudet av begagnade objektiv.
Publicerat Juli 22, 201115 yr Författare tackar för alla råd. det låter riktigt lockande detta. ska försöka finna böckerna så man kan läsa på lite om det. även jag är tanken då det är ju faktiskt riktigt roligt med bra bilder/minnen! bara en följdfråga. om man vill knäppa lite kort på längre håll. typ djurbilder ute i det fria. vilka objektiv ska man titta efter på begagnat marknaden? finns det några bra forum som detta som man kan hitta sånt till salu? nu är det längre in i framtiden. men som sagt. bra kort är alltid roligt att ha
Publicerat Juli 22, 201115 yr tackar för alla råd. det låter riktigt lockande detta. ska försöka finna böckerna så man kan läsa på lite om det. även jag är tanken då det är ju faktiskt riktigt roligt med bra bilder/minnen! Jag lär dig gärna grunderna om du vill
Publicerat Juli 22, 201115 yr Författare med tanke på hur grymt fina kort du lyckas ta på allt och inget Rikard så tar jag mer än gärna emot några lektioner i denna ädla konst
Publicerat Juli 22, 201115 yr tackar för alla råd. det låter riktigt lockande detta. ska försöka finna böckerna så man kan läsa på lite om det. även jag är tanken då det är ju faktiskt riktigt roligt med bra bilder/minnen! bara en följdfråga. om man vill knäppa lite kort på längre håll. typ djurbilder ute i det fria. vilka objektiv ska man titta efter på begagnat marknaden? finns det några bra forum som detta som man kan hitta sånt till salu? nu är det längre in i framtiden. men som sagt. bra kort är alltid roligt att ha Själv har jag ett 300/4 IFED som en kompromiss mellan storlek/vikt/pris mm för det blir alltid en kompromiss. Jag hade ett 600/5,6 innan men det var ett för stort & dyrt objektiv att släpa runt med. På Blocket finns allt... Fotosidan.se
Publicerat Juli 22, 201115 yr Författare jo tyvärr får man ju väga mellan funktion och pris man är beredd att betala. jag får läsa på om detta och se vad som faller i smaken och plånbokens smak
Publicerat Juli 22, 201115 yr Min fru är fototokig och hon brukar handla sina grejor på en web butik som heter kaffebrus Min länk dom ska tydligen ha bra grejor till bra pris!
Publicerat Juli 23, 201115 yr bara en följdfråga. om man vill knäppa lite kort på längre håll. typ djurbilder ute i det fria. vilka objektiv ska man titta efter på begagnat marknaden? finns det några bra forum som detta som man kan hitta sånt till salu? Tamron 70-300 med stabilisator finns ny för ca 4000:-. Det är en ruskigt fin nybörjarglugg. Problemet med beg.optik är att är det bra grejer så kostar det nästan som nytt. Är det billigt e de ofta skit... Finns lite schyssta manuella gluggar (ställa skärpa och bländare manuellt) som man kan köpa till vettiga pengar, men då måste man förstå fotograferingens grunder för att det ska bli bra. Önskar dig stort lycka till iaf. Har du några andra frågor så får du gärna pm:a! /Patrik
Publicerat Juli 23, 201115 yr Min fru är fototokig och hon brukar handla sina grejor på en web butik som heter kaffebrus Min länk dom ska tydligen ha bra grejor till bra pris! Kaffebrus är duktiga på tillbehör så som studioutrustning och annat småplock kan även jag rekommendera dem! (Jobbar för helt annat företag men handlar en del smått och gott från dom). Vet man dock inte exakt vad man ska ha så vänd dig till någon handlare/kunnig för att få råd. /Patrik
Publicerat Juli 24, 201115 yr Hej Skriv gärna några rader vad du tycker om kameran,då jag har funderingar på en sådan. Men jag velar bort o fram mellan system och kompakt. Har även tittat lite på LX5,finns det några andra bra alternativ? Tobbe
Publicerat Juli 24, 201115 yr Har även tittat lite på LX5,finns det några andra bra alternativ? att det är en Leica men med annat märke på aluminiumchassit räcker väl som argument?
Publicerat Juli 25, 201115 yr Författare tack för hjälpen alla. kameran är nu inköpt av tanten o står nu på laddning. funderar dock på en egen kamera till jakten då de tar lite stryk då. är ett Nikon D60 okej val som kamera hus om man vill ha jaktkamera/viltkamera? tänkte så kan man byta objektiv mellan våra bägge kameror senare när man införskaffat såna oxå. finns Nikon D40/60 och 90 på blocket. D60 ligger i väldigt attraktiv prisklass på runt 2500kr iaf. känns dock för billigt för att kunna ge en bilder som gör en nöjd? eller är jag fel ute där? mvh