Publicerat Juli 21, 201115 yr Hejsan . Min stövartik som är 2 år har en fläck mitt på svansen där håret har gått bort helt och varit så i flera månader. Hon hade även detta ifjol men fick en antibiotika spruta av veterinären och då försvann det men kom tillbaks iår Men nu verkar det bli bättre men det går i perioder och kan försvinna igen! vad är detta ? fläcken är ca 2 * 3 cm stor.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Vilken antibiotika fick hunden? vad ger du för foder? kom det samma tid på året ifjol? är det torrt eller blött?
Publicerat Juli 21, 201115 yr Författare vet inte va antibiotika det var men iaf. en spruta. Jahti & vahti Engery heter fodret (finsk produktion och det är ingen lågprisproduktion. Ja det kom ungefär samma tid ifjol, ungefär i januari - februari. Det är torrt och det flagnar av små flisor ibland.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Det finns en medfödd hudåkomma på stövare..."follikulär dysplasi"...som kan se ut och yttra sig lite som du beskriver. Syns mest utefter hundens rygglinje/svansrot/svans men är vanligare dock att det syns över lite större områden än enbart ute på svans. Är det taget biopsi och skickat för patologisk analys (PAD)!? Detta ger bra ledtrådar och ganska ofta också säker diagnos! Annat som måste uteslutas: Demodex (googla med "demodex" och "hund" som sökord).
Publicerat Juli 21, 201115 yr Tog ett tag innan jag hittade en beskrivning på fodret som jag förstod hittar väl inget så där jättekonstigt skulle vara att det är baserat på griskött, fettet är från höns, likaså varierar inblandningen av spannmål dock aldrig vete. Jag skulle prova att byta till ett kyckling och ris baserat foder alternativt kalkon och ris, du byter proteinkälla så ta det lite lagom lugnt med övergången i foder bytet. En spruta antibiotika? vet faktiskt inte vad det kan vara för typ! Är hunden i hundgård eller inne? ensam eller flera hundar? hur är hon i sinnet lugn eller lite svårt att sova och komma till ro? Det är mina råd! skulle vara intressant att veta vad det är!
Publicerat Juli 21, 201115 yr Hej! Min stövare har oxå en karlfläck på svansen, eller rättare sagt två. Dom ligger lika långt ut på svansen men precis i ryggen av svansen växer hår och på bägge sider av detta hårlöst. Men han har det konstant. Vetrinären visste inte vad det var.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Hundar har en körtel precis där på svansen. Om det vätskar eller om körteln sitter igen och blir svullen, så bör en undersökning av vet göras. Kanske krävs det tömning eller antibiotika för att det ska rätta till sig. Ser huden fin ut och det "bara" är en kal fläck, ryck på axlarna och konstatera att din hund är fläckvis "skallig" på svansen. Kan vara någon störning i hormonerna kanske pga kost, eller medfött. Retrivers brukar kunna få vattensvans av att bada kallt utan att snabbt bli torr och varm om svansen. Då ser det ut som svansen har gått av på samma ställe där körteln finns.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Hundar har en körtel på svansen där det alltid är mindre hår. Den körteln påverkas av olika hormoner ,löp etc.Men jag är ingen vet!
Publicerat Juli 21, 201115 yr Hejsan ! Min förra hund en Weimaranertik fick vid två tillfällen inflammation i doftkörtlarna som satt på ovansidan av svansen ungefär på samma ställe som din är hårlös (om jag nu tolkar bilderna rätt). Inflammationen i körtlarna eller om det var en körtel yttra det sig i håravfall, blev lite svullen mm det läkte ut av sig själv vid bägge tillfällena och huden och håret återgick till det normala efter nån månad drygt. MVH: Tjäder
Publicerat Juli 22, 201115 yr Vår 3-åriga pointer har något liknande, en kal fläck en bit ner på svansen. Det har han haft sedan han var liten utan att vi upplevt det som något problem. I hans fall tror jag det beror på att han skaver bort håret mot golvet då han viftar på svansen då han ligger/sitter.
Publicerat Juli 23, 201115 yr Författare Tog ett tag innan jag hittade en beskrivning på fodret som jag förstod hittar väl inget så där jättekonstigt skulle vara att det är baserat på griskött, fettet är från höns, likaså varierar inblandningen av spannmål dock aldrig vete. Jag skulle prova att byta till ett kyckling och ris baserat foder alternativt kalkon och ris, du byter proteinkälla så ta det lite lagom lugnt med övergången i foder bytet. En spruta antibiotika? vet faktiskt inte vad det kan vara för typ! Är hunden i hundgård eller inne? ensam eller flera hundar? hur är hon i sinnet lugn eller lite svårt att sova och komma till ro? Det är mina råd! skulle vara intressant att veta vad det är! Hunden är i hundgården och hon är väldigt aktiv och håller sig sysslosatt, men med sömnen har hon inga problem
Publicerat Juli 23, 201115 yr Hundar har en körtel precis där på svansen. Om det vätskar eller om körteln sitter igen och blir svullen, så bör en undersökning av vet göras. Kanske krävs det tömning eller antibiotika för att det ska rätta till sig. Akkurat..."violkörteln"...men den brukar sitta något högre upp närmare svansroten
Publicerat Juli 23, 201115 yr Det finns en medfödd hudåkomma på stövare..."follikulär dysplasi"...som kan se ut och yttra sig lite som du beskriver. Syns mest utefter hundens rygglinje/svansrot/svans men är vanligare dock att det syns över lite större områden än enbart ute på svans. Är det taget biopsi och skickat för patologisk analys (PAD)!? Detta ger bra ledtrådar och ganska ofta också säker diagnos! Annat som måste uteslutas: Demodex (googla med "demodex" och "hund" som sökord). Bra att vi har proffs på sidan! Hunden är i hundgården och hon är väldigt aktiv och håller sig sysslosatt, men med sömnen har hon inga problem Du har nog fått rätt svar av DrKrall, var inne ett tag på om det var stress!
Publicerat Juli 28, 201114 yr ok tack för hjälpen känns bra att ha en diagnos Ha haa...ja du...om det vore så lätt att ställa diagnoser ändå Tyvärr låter det sig ju ytterst sällan/aldrig göras på distans. Så...innan du har en ordentlig undersökning gjord med relevant provtagning tex biopsi + PAD...då har du ingen diagnos