Publicerat Juli 21, 201115 yr Vad har man detta till? Ärt- och havre-ensilage.. Rådjur? http://www.blocket.se/sodermanland/Artensilage_pa_smabal_35033524.htm?ca=9&w=3 Det var ju smidigt format om inte annat, för en som inte har en traktor tillhands... /Må
Publicerat Juli 21, 201115 yr Nja, rådjur vill väl gärna ha örter så som vitklöver och liknande. Vildsvin lär ju gilla detta ensilage, älgen äter det säkerligen också. Vet en del som fodrar med ärt/klöver ensilage i trakter där dom har både rådjur och vildsvin och får då båda att gå där.
Publicerat Juli 21, 201115 yr Jag är inge proffs på ensilage biten men jag vet att dom vintrar som vi fodrat med riktigt blött ärtensilage så har det varit rena djurmagneten för både gris och rå... man ser på foderplatserna att dom äter rubb och stubb..inte lämnar en massa som med gräsensilage..
Publicerat Juli 22, 201115 yr Mycket bra allroundfoder som Jensa säger, gillas garanterat av allt vilt. Problemen med för hög vattenhalt är att dom tjälar ju i hop. Ett TS på 60% är nog att eftersträva.
Publicerat Juli 22, 201115 yr Författare Ett TS på 60% är nog att eftersträva. Nu får du prata med icke-bönder på icke-bönders vis (även om jag har rätt mycket bondblod i mig...) TS? Fukthalt? Kan man fråga vid köp, vilken TS som ensilaget innehåller? /Må
Publicerat Juli 22, 201115 yr TS=torrsubstans uttryckt i % Torrhö har en TS på drygt 80% som referens. Bönderna brukar ha koll på detta mellan tummen och pek. Hösilage som förtorkas i sträng brukar ha ett TS på 50-70%, likaså helsädesensilage.