Publicerat Juli 22, 201114 yr Jag fick ett gäng laborerad jaktammo till min 8x57 JS med 175gr sierra blyspets. Precisionen är grym på ammon, men jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av kulan vid jakt. Hur är fragmentering, sårkanal och annat som kan vara intressant att veta? Mvh Morten
Publicerat Juli 22, 201114 yr Jag har skjutit rådjur med samma kula i kaliber 6,5 och älg och bäver i kaliber .30, det är en mjuk kula som för mig expanderat lätt och fragmenterats väldigt mycket, det som jag skjutit på har dött. Passar säkert bättre i en långsam kaliber som 8x57 än i 6,5x55.
Publicerat Juli 22, 201114 yr Tja, hur död är död kan bli, det man träffar dör brukar en vis man som jag har umgåtts med säga och det är så sant för denna kula. Jag har i 308:a Win med 150 grains SGK inte samma erfarenhet av mjukhet som Markus har men det är som sagt Vo och kulviktsberoende. /Christian
Publicerat Juli 22, 201114 yr Frågan är om GameKing är lika mjuk som ProHunter, jag vet inte, jag har inte skjutit någonting med GameKing än och har lite klent underlag på ProHunter för att mina slutsatser ska vara statistiskt signifikanta. Men jag är oavsett övertygad om att den passar bra i en relativt långsam kaliber som 8x57. Dessutom är den billig = massa övningspang
Publicerat November 25, 201114 yr Jag har nu skjutit lite vilt med 308:an och SGK 180gr, satt och surrade med kollegan idag och han kör samma, nog verkar kulan vara ganska mjuk, djuret ser ju nästan urtaget ut när man kommer fram, utgångshålet är ju gigantiskt, har en sort till som jag ska prova ett tag!
Publicerat November 25, 201114 yr Jag har nu skjutit lite vilt med 308:an och SGK 180gr, satt och surrade med kollegan idag och han kör samma, nog verkar kulan vara ganska mjuk, djuret ser ju nästan urtaget ut när man kommer fram, utgångshålet är ju gigantiskt, har en sort till som jag ska prova ett tag! Hm... Köpte 400 SGK 165or till min .308a. Skall bli spännande att prova dem på vilt, har inte laddat en enda plugg ännu dock...Hur stort är "gigantiskt"?
Publicerat November 25, 201114 yr Hm... Köpte 400 SGK 165or till min .308a. Skall bli spännande att prova dem på vilt, har inte laddat en enda plugg ännu dock...Hur stort är "gigantiskt"? Man kan kasta in hatten!
Publicerat December 21, 201114 yr Hm... Köpte 400 SGK 165or till min .308a. Skall bli spännande att prova dem på vilt, har inte laddat en enda plugg ännu dock...Hur stort är "gigantiskt"? Vill du inte ha alla köper jag gärna några av dig, har använt just 165orna i min 30/06a denna hösten, dock har jag inte skjutit något matvilt med dem. Lägger upp ett par ganska osmakliga bilder på två grävlingar skjutna med kulan, den ena är skjuten genom bogarna, den andra genom huvuder och ut i halsen/brösten. Där separerade kulan något och jag hade ett mindre utgångshål bakom det stora. Dog gjorde de i alla fall och det var ju det jag ville. Mvh Rasmus