Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderar på en Avståndsmätare

Featured Replies

Publicerat

Det är nog avhandlat i många trådar och jag har kikat igenom dessa de jag hittat rätt på :)

Funderar på en billig avståndsmätare såg pn jakt hade en för 1695:- Konus Range 600. Nån som har den Och hur fungerar den ?

Kan ju tänka mig optiken är väl inte den bästa men har inga höga krav utan vill mer ha en för kunna sitta och kolla ut avstånd på passet...

Eller har någon tips på andra i samma prisklass ???

Vet att bästa hade varit å letat en begad kvalitets men de pengarna har jag inte nu... Är så mycket som ska investeras i till höstens jakt :D

Publicerat

om du vill komma billigt undan. leta efter en leupold, jag köpte en för 1500kr. tror modellen heter RX-600 och den räcker ut till 600 meter ( fiffigt namn va ) optiken är på sedvanliga maneér mörk hos leupold men funkar bra över lag annars.

mvh

Publicerat

Höll i en Nikon ??? på mässan, kändes bra o har för mig att priset var under 3000:-

//

Publicerat

En kompis köpte just en sån Konus från PN Jakt och den funkar. Optiken är för sorglig men ska man inte mäta i sämre ljus eller mot små mål på långt håll så verkar den duga, han är nöjd iaf. Kolla avstånd på passet klarar den utan problem.

Publicerat

Jag köpte en Leica LRF800 från Ebay för typ 2500 kr.

Fördelen med Leicorna är att de funkar som handkikare. Det gör inte en Leupold, Konus, m.m. (allt annat chinaskräp)

Publicerat

Jag köpte en Leica LRF800 från Ebay för typ 2500 kr.

Fördelen med Leicorna är att de funkar som handkikare. Det gör inte en Leupold, Konus, m.m. (allt annat chinaskräp)

Jag har en konus och är mycket nöjd med den

Publicerat

Jag har haft två skräpmätare en nikon och en bushnell.

jag var hyfsat nöjd ändå för jag hade inte något att jämföra med. Nu har jag en leica och är nöjd på ett helt annat plan.

Publicerat

Det beror mycket på hur man ska använda mätaren är det bara att mäta på öppna mål under goda förutsättningar fungerar alla.

Blir det snö dimma och trånga lägen fallerar dem billigare snabbt för tex. toppjakt tycker jag det är viktigt att man kan mäta genom små gluggar och där är Leica riktigt bra sedan att optiken är användbar för att spana med är också ett stort plus.

• 6 months later...
Publicerat

Har precis beställt en Nikon Laser 550 som jag testade på en lokal jaktmässa. Håller tummarna att den funkar bra....har hört om att det är känsliga och en lättare stöt räcker för att paja elektroniken....men ska försöka vara försiktig!

Publicerat

Har haft en Nikon 800S lasermäter i över ett år vid detta laget. Jag har haft tillfälle att testa denna mot en Leupold, men kommer inte ihåg modellen på den.

Personligen tycker jag att min Nikon är lättare att använda, Är tydligare och man får lättare resultat om terängen inte är den bästa, speciellt över 300m.

Jag har inte ångrat mitt köp och har inte vart speciellt rädd om den, och den håller hur bra som helst;) Har även kontrollerat den vid kända avstånd och det stämmer mycket bra.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har jag använt min Nikon Laser 550 ett tag och har bara gott att säga. Inga större problem. Väldigt liten och smidig.

Publicerat

Jag köpte en leupold 600. Den går ut till 600 yards på högreflekterande mål. Sällan som den går så långt men om den "bara" går ut till 400 m så räcker det för mig. Fungerar bra men är lite mörk och suddig jämfört med de finare. Min kostade 190 dollar från usa. Nu skulle jag utan att tveka lagt lite till på en bättre...

Publicerat

http://www.handladigitalt.se/avstandsmatare-zeiss-c-3_522.html

Jag köpte denna förra året o är helnöjd :) Man kan ställa in ett antal olika kulbanor tror det är 6 st men är lite osäker nu :P Samt välja på att ha skjutit in mitt i på 100m eller med 4cm överslag på 100m.

Sen när man har mätt avståndet så kommer det upp hur mycket man ska hålla över eller under. T.ex "H 13" som betyder att man ska hålla 13 cm över :)

Denna funktion tycker jag är suverän!

Har man tillgång till kronograf o kan mäta utgångshastigheten på kulan så kan man lätt hitta vilken kulbana man ska ställa in på Norma.cc

Publicerat

Det är Zeiss 8x24 PRF som jag har :) Länken fungerade inte helt enligt planen :P

• 2 months later...
Publicerat

Det är Zeiss 8x24 PRF som jag har :) Länken fungerade inte helt enligt planen :P

Fick höra att den sidan du handlade från tar in flera märken via "gråimport" och har därför inte alltid rätt att utfärda garantier som tillverkare står för tex 10årsgaranti däribland Zeiss och Swarovski... så i dessa fall kan det vara så att det bara gäller enligt konsumentköplagen dvs 2 års garanti.

Nätbutiken är bra men värt att koll upp då det är trist om det inte är möjligt att få de garantier som är utlovat.

Publicerat

Fick höra att den sidan du handlade från tar in flera märken via "gråimport" och har därför inte alltid rätt att utfärda garantier som tillverkare står för tex 10årsgaranti däribland Zeiss och Swarovski... så i dessa fall kan det vara så att det bara gäller enligt konsumentköplagen dvs 2 års garanti.

Nätbutiken är bra men värt att koll upp då det är trist om det inte är möjligt att få de garantier som är utlovat.

Ajfan det viste jag inte! :/ Hoppas den inte går sønder nu :P Men hur blir det om man kontaktar Zeiss i tyskland om den skulla sluta funka?

Publicerat

"Tyvärr" är det som vanligt när det gäller optik, man får vad man betalar för.

Jag skulle nog satsat på en begagnad avståndsmätare av mellanklass om pengar inte finns.

Jag har sett genom avståndsmätare av varierande klass och Leica och Zeiss är väl de som fungerat bäst.

Leica ser man ju till salu med jämna mellanrum, alla behöver ju inte en Vectronix......

Raggarö

Publicerat

Ajfan det viste jag inte! :/ Hoppas den inte går sønder nu :P Men hur blir det om man kontaktar Zeiss i tyskland om den skulla sluta funka?

Vad jag hörde va tydligen att frågan hade kommit till Zeiss ang reklamation/garanti vid gråimport av deras utrustning. Där hade tydligen Zeiss tagit avstånd från produkter från leverantörer som inte går via den svenska generalagenten. Swarovski hade tydligen samma inställning.

Hur Zeiss i tysklan svara vet jag inte men troligtvis svarar dom lika som den svenska.

Värt att kolla upp eller åtminstone dubbelkolla med den svenska agenturen till att börja med och sedan med "Handladigitalt" för att reda ut hur det igentligen står till. Skulle det vara så att de lämnar ut full garanti när den inte gäller fullt ut så är det faktiskt falsk marknadsföring.

Publicerat

Fan gick igång ordentligt nu..... har skickat fråga till Zeiss:-) Kanska har slagit i stora bongotrumman i onödan men det här måste utredas...... :blink::ph34r::P:D:lol:B)

Publicerat

Använder militärens kikare med streckskala och räknar ut avståndet med hjälp av den. Då har man en bra kikare och ett bra avståndsinstrument i ett vilket funkar bra för mig. Upp till 150 meter behövs det knappast en avståndsmätare om man kontrollskjutit sitt vapen ordentligt på olika avstånd så att man vet hur de tar. Sen är en skalenlig karta perfekt för att mäta in sig. Hade jag skaffat något hade jag nog tagit en som mäter längre ut än 600 meter då felmarginalen brukar vara rätt rejäl på dessa.

Ragga tag i kronans laserai. Mäter ut till 9999 meter med en felmarginal på 10 meter tror jag det var..... Pris- Ingen aning

Publicerat

Fan gick igång ordentligt nu..... har skickat fråga till Zeiss:-) Kanska har slagit i stora bongotrumman i onödan men det här måste utredas...... :blink::ph34r::P:D:lol:B)

Helt rätt! Får man inte full garanti så ska iaf inte jag handla där nån mer gång... Kikat lite på S&B PM II sikten där

Publicerat

En bra sak att ha koll på är att en bra avståndsmätare inte skall visa avståndet i svart text , det kan vara svårt att se. leica visar i röd lysande text, fungerar finfint.

Publicerat

Min Nikon visar i svart text och det är inga problem att se.

Publicerat

Min Nikon visar i svart text och det är inga problem att se.

Beror nog på vad du siktar på... :P
Publicerat

Helt rätt! Får man inte full garanti så ska iaf inte jag handla där nån mer gång... Kikat lite på S&B PM II sikten där

Väntar fortfarande på svar från Zeiss ang garantier men återkommer då jag hört något...