Publicerat Juli 23, 201114 yr Hittade en kanonsida där man lära sig hur en järpe låter. Är sugen på att få börja jaga de små delikatteserna... http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/bonbon/
Publicerat Juli 23, 201114 yr Hittade en kanonsida där man lära sig hur en järpe låter. Är sugen på att få börja jaga de små delikatteserna... http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/bonbon/ Det är en jätterolig jakt,, höll på själv när man var yngre!! skall leta reda på pipan o börja till hösten....
Publicerat Juli 23, 201114 yr Författare Ska försöka locka lite järpar uppe på gråsjön-Reggen marken Utanför Bräcke. Tycker det ser lovande ut med fågel i år.
Publicerat Juli 23, 201114 yr Grymt rolig jaktform att locka järpe hoppas du få till ljudet för sen börja det roliga
Publicerat Juli 23, 201114 yr Synd på jakttiden, i fjol på björnjakten kunde jag lätt skjutit 30-40 järpar. De satt ju fan i varenda gran. 25 aug skulle varit 21 aug...
Publicerat Juli 23, 201114 yr Väldigt rolig jakt och järpe är dessutom otroligt gott. Jag brukar locka järpe på eftermiddagarna när hunden är trött efter förmiddagens jakt. Använder hagelbössa med 24g ammunition och jycken är med som apportör. Det är att rekomendera att ha en hund med sig, för järparna är mästare på att gömma sig om de inte dör direkt.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Locka Järpe ska jag prova på så fort det är lovligt, verkar vara en kul jaktform. Ska man köra hagel eller .22:a?
Publicerat Juli 25, 201114 yr Locka Järpe ska jag prova på så fort det är lovligt, verkar vara en kul jaktform. Ska man köra hagel eller .22:a? Både hagel och kula fungerar bra men jag föredrar hagelbössan med 24 gramare:) men är det lite mer öppen terräng där du locka in fågeln och skotthållen kan bli lite längre så är ju 22:an att föredra. mvh
Publicerat Juli 26, 201114 yr Brukar hitta dem då vi jagar skogsfågel med trädskällare, han ignorerar dem dock. Suveränt goda är de och roligt att jaga. Jag har dock aldrig fått häng på den sista delen av locket så jag brukar gå runt tills jag hittar dem och inte vänta på dem, är det någon som vet om det påverkar lockandet?
Publicerat Juli 26, 201114 yr Locka Järpe ska jag prova på så fort det är lovligt, verkar vara en kul jaktform. Ska man köra hagel eller .22:a? själv föredrar jag hagel med 24-28g, förra året skjöt jag fyra järpar på samma dag, jäkligt kul jaktform att locka med pipa!
Publicerat Juli 29, 201114 yr Locka Järpe ska jag prova på så fort det är lovligt, verkar vara en kul jaktform. Ska man köra hagel eller .22:a? Jag kör nu mera med 22:a. Har fått kasta bort några stycken järpar pga att de bara varit skit kvar då man fått en tjärnträff med hagel Är jävulskt fint att ha med sig järpbröst och smörsteka då man är ute en hel dag i skogen
Publicerat Juli 29, 201114 yr Hehe, det verkar som att olika människor föredrar olika vapentyper. Jag får göra så att jag provar både hagel och .22:a, så får vi se vilken jag trivs bäst med.
Publicerat Juli 29, 201114 yr När man lärt sig hur en Järpe låter, dvs deras kvitter, är de superkul att stötjaga med hagel. Då jycken jobbat hårt o husse fortfarande e skjutsugen brukar jag gå i kända järpbiotoper o lyssna, går sedan mot ljudet o......PANG! RIKTIGT KUL o man får måånga skottchanser faktiskt. Jag har skjutit 75% av mina järpar så.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Se bara till att inte bli allt för duktig på smygandet. Nu har jag ingen vetenskaplig forskning att backa upp det här. Men jag upplever att om man är lite för sugen och jagar en kull lite för hårt så går det att i princip tömma ett litet område. De är ganska trogna sitt hemområde och åtminstone tidigt på säsongen så lönar det sig att gå tillbaks när man hittat en kull. Men jagar man för hårt blir det sämre nästa år... // Henrik