Publicerat Juli 23, 201114 yr Hittade ett perfekt ställe att anlägga en ny åtel på idag. Ringde till den andra i laget som också håller på med grisjakten på marken. Berättade om stället för honom. Det är nämligen så att det går en grusväg rakt genom marken. Det finns inga hus eller bebyggelser längsmed grusvägen. På ett ställe hittade jag en gammal vändplan på ena sidan vägen, den var igenväxt med ormbunkar och skit. På andra sidan vägen är en nygjord mindre vändplats. Det är två stora planteringar bakom vardera vändplan. Optimalt läge för en åtel således. Problemet är att den andra mannen fått för sig att han minsann läst i en jakttidning att man får inte enligt lag anlägga en åtel närmare än 200meter från en väg. Kan det här verkligen stämma? Lagen måste väll ändå syfta på en regelbundet trafikerad väg och inget annat, eller? I sådana fall så diskvalificerar samtliga av våra åtlar sig, men det har ju inte nämnt när vi anlagt de andra två Så hur är det enligt lagen? MVH/Jocke
Publicerat Juli 23, 201114 yr En trafikerad väg kan nog avståndet vara nästan lite kort, men i ditt fall är det nog inte lagens andemening!
Publicerat Juli 23, 201114 yr Som timmerbilschaufför måste jag bara säga att GE FAN I ATT GÖRA ÅTLAR PÅ VÄNDPLANER.... Vet ju inte om just din vändplan är aktuell för vändning utan det är ett allmänt råd
Publicerat Juli 24, 201114 yr Som timmerbilschaufför måste jag bara säga att GE FAN I ATT GÖRA ÅTLAR PÅ VÄNDPLANER.... Vet ju inte om just din vändplan är aktuell för vändning utan det är ett allmänt råd var är flexibiliteten och visionerna?
Publicerat Juli 24, 201114 yr Författare Som timmerbilschaufför måste jag bara säga att GE FAN I ATT GÖRA ÅTLAR PÅ VÄNDPLANER.... Vet ju inte om just din vändplan är aktuell för vändning utan det är ett allmänt råd De är för små för att vända med timmerbil. En höftning av måtten såhär framför datorn är väll att den ena är 6x10m och den andra är 15x6m. Längre in på vägen finns en STOR vändplan som timmerbilarna och personbilarna använder för att vända på. Givetvis så tänker man på sådant här innan man anlägger en åtel. Men jag ser som sagt inga problem sålänge inte lagen sätter käppar i hjulen, men så verkar inte var fallet då. MVH/Jocke
Publicerat Juli 24, 201114 yr De är för små för att vända med timmerbil. En höftning av måtten såhär framför datorn är väll att den ena är 6x10m och den andra är 15x6m. Längre in på vägen finns en STOR vändplan som timmerbilarna och personbilarna använder för att vända på. Givetvis så tänker man på sådant här innan man anlägger en åtel. Men jag ser som sagt inga problem sålänge inte lagen sätter käppar i hjulen, men så verkar inte var fallet då. MVH/Jocke Det är inget påhopp på dig Joacim utan en allmän uppmaning till dom som anlägger åtlar att INTE lägga dom på vändplanerna. Det blir ju jävligt skitigt efter ett tag. Mvh Nicklas