Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

308 kula

Featured Replies

Publicerat

Kommer jaga i höst med 308 då jag inte hinner med att bygga om den. Ska ju bli en 358 Win men hoppas älgarna dör i alla fall av en så klen kaliber :lol: Funderar på 180 el 200 gr oryx då jag gillar kulan. Har funkat kanon både i 358NM och 375 Ruger. Håller man bara ner farten så duger den nog till det mesta. Tycker dom flesta vill ha stenhårda kulor för maximal penetration men jag vill gärna ha en ordentlig svamp. Har inte installerat QL i nya datorn så jag kan inte kolla farter men vad tror ni om dom kulvikterna i en 308? 180 kanske är gränsen? Aldrig haft en så därav frågan. Vad har ni för kulor i era 308:or?

Publicerat

Jag har oryx 180gr köpt den från början och nu har jag laddat den sj med norma 202 krut... Provade ut flera olika laddningar och min tikka trivdes bäst med 39gr krut och 40,5gr men träffbilden va nog aningens bättre med lägre laddningen... Och älgarna dör då med den fabriksladdade så hoppas på samma med den jag laddat :D

Publicerat

både jag och far har kört med 180gr och dom har ba funkat fint .

och 200gr blir nog nästan tund tror jag ialla fall

Kulorna vi har kört med är oryx,n och vulcan och säg bara det he bär fram hälsninga än vad man pangar på :)

Publicerat

Tjena

Varför inte prova Hornadys 165 grainare, jag använder den i min 30-06 och är helt nöjd.

Jag sköt fyra älgar med den kulan i höstas med bra resultat. Alla fyra dog utan mankemang :D

Fick ingen sönder skjutning på någon av dem, det var en skaplig tolvtaggare och tre kalvar.

Jag laddade dom till 865 m/s och det funkade klockrent!

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Gillar överlag tunga kulor men hjälper en i laget att ladda just Hornadys 165 gr i 30-06. Den kulan skjuter då skitbra och kalven hon sköt ifjol dog. Kanske skulle prova den och se hur den går.

Publicerat

Har provat lite över tio olika kulor i min 308 tex: oryx 180 gr, alaska 180 gr, vulkan 180 gr, accubond 180 gr, hornady 165 gr, hornady vmax 110 gr. Och den helt klart bästa av dom alla var vulkanen, rena drömkulan i den kalibern! sköt en stor tjur som vägde 324 kg i slaktvikt och den gick 20 meter efter en lungsmäll med den och en räv som skottet tog i lever/mage på och den gick 30 meter innan den la sig annars så har det bara varit knall och fall:P så jag kan varmt rekommendera Vulkan 180 grains!

Publicerat
  • Författare

Den lär nog funka med bara man håller ner farten. I höga farter är det nog en bra varmintkula.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fick tips av handlaren om 185 gr Lapua Mega. Kan det va nåt eller ville han bara bli av med dom? Han påstod att dom var ganska mjuka men jag har fått för mig att dom är hårda.

Publicerat

Nja de är bra, lite segare än Oryx men inte för hårda, men du får ladda på lite för att de är bra tunga...

/Christian

Publicerat

Fick tips av handlaren om 185 gr Lapua Mega. Kan det va nåt eller ville han bara bli av med dom? Han påstod att dom var ganska mjuka men jag har fått för mig att dom är hårda.

Min 308;a samskjuter Lapua FMJ och Mega så jäkla fint så jag behöver aldrig justera siktet mellan gångerna, men då har jag 150 gr Mega och 123 gr FMJ.biggrin.gif

Vilket pris hade han på dom?

Publicerat
  • Författare

575:- för en 50 burk. 500:- på www.vapenochskytte.se/

Edit: var nog en 100 burk.

Publicerat
  • Författare

Nja de är bra, lite segare än Oryx men inte för hårda, men du får ladda på lite för att de är bra tunga...

/Christian

Har du skjutit mycket med den? Å samma fråga till Jonsson?

Publicerat
  • Författare

/Christian

Publicerat

575:- för en 50 burk. 500:- på www.vapenochskytte.se/

Edit: var nog en 100 burk.

Ok!

Jag har aldrig anv. Oryx utan bara Mega 150 gr. Inget tyngre i min 308:a.

Förre ägaren hade bara skjutit Lapuas kulor i den och jag har fortsatt. Det är ju min bäver- och träningsbössa.biggrin.gif

Jag har haft den när jag har varit ute och spanat på rådjur.biggrin.gif

Publicerat

Två rådjur men innan det så dödade jag ett antal telefonkataloger, iofs i självförsvar.

Expansionen var likvärdig den hos Woodleigh RN 180 grains.

Dvs snabb initial expansion som typ att den öppnade bra för att sedan svampa fint.

Det är min erfarenhet av kulan.

/Christian

Publicerat

Har använt 200 grs Oryx i min .308 i ett antal år. Laddar den till 724 m/s och har expansionsskjutit i telefonkataloger upp till 220 meter. Den svampar fortfarande, men öppnar förstås inte lika mycket. Vill man ha snabb skottverkan finns det förstås andra alternativ, men prioriterar man låg köttförstöring och genomslag är det för mig ett helt OK val.

Publicerat

180 grains oryx råkar vara den enda kula jag har skjutit på vilt med. Den har jag fällt 13 impalas med, en kudu och en eland (hona) på 350 kg. Perfekt prestanda varje gång. Flera andra i vårt gäng där nere sköt också diverse vilt med den i 308. Kulan svek inte en enda gång när skytten gjorde sitt.

Sen vet jag inte om det är kulan jag skulle välja själv i framtiden för den har extremt kass ballistisk koefficient, dvs den tappar fart snabbt och är mkt vindkänslig, mycket mer så än de flesta andra kulor jag kikat på. Sen om det spelar någon roll vet jag inte, det beror ju lite på hur man jagar. I praktiken fungerade den dock bra även på längre avstånd vad gäller effekt i viltet.

Publicerat

Interbond 165 grs är en riktigt mysig rackare.

Skjutit hjort/gris/älg med den och i just love it :wub:

Publicerat

Jag har bara dräpt bävrar med min och några bisamråttor som har råkat komma i vägen för pipmynningen vid bäverjakten.biggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Får nog köpa en ask.

Publicerat

Får nog köpa en ask.

jag laddar en nosler 175 gr matchkula till 815 m/s med 43,5 gr 202, col har jag inte i huvudet men det funkar bra för skytte då. ballistic tip 150 gr i 308 är iof lite lätt men den gör jobbet och skjuter fantastiskt. jag tycker effekten är bra i den kulan och laddar den med 31 gr 201.

• 1 month later...
Publicerat

jballistic tip 150 gr i 308 är iof lite lätt men den gör jobbet och skjuter fantastiskt. jag tycker effekten är bra i den kulan och laddar den med 31 gr 201.

Jag gillar oxå BST 150gr, och den kommer absolut att bli ett av mina val när jag nu äntligen köpt utrustning för handladdning. Men, Kalle, enligt Normas laddata ska den laddas med 39-41 gr 201?? länk norma

Slant du på tangentbordet, eller är det något jag missförstår??

/Bosse

Publicerat
  • Författare

Blev Sako 180 gr Hammerhead till slut.

Publicerat

Skall lägga upp en bild på en Hornady Interbond 180 grain som jag sköt en älg med i lördags (Vo 785 m/s ur en 308 win). Mycket imponerad av kulan. Kviga på ca 40 m. Kom i raskt trav och jag höll fram aningen för långt...låg en bit framför halsvecket i svingen. Tog i framkant "träffområdet" men dock rätt i höjd. Men...'all is well that ends well'...kvigan gjorde en kullerbytta (totalförlamad) och det blev bromsspår i vitmossan :lol:. Kulan satt i huden på utgångsidan. Hade passerat genom bägge bogbladen, det ena där det är som tjockast (spina scapulae) och däremellan krossat ryggkotpelaren i främre bröstkorgen. Snyggt uppsvampad och bibehållit rak kurs genom älgen trots tämligen tufft motstånd. Den hade dock stökat till det bra på ingånssidan (mkt blödningar under bogen)...men inte så konstigt när den passerade genom benryggen på bogbladet...myyycket bensplitter.

Publicerat

Som utlovat...bilder på Hornady Interbond 180 grains efter tämligen tufft motstånd (se ovan) B)

post-8252-0-13978700-1316513861_thumb.jp

post-8252-0-64324600-1316513875_thumb.jp