Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Customisering

Featured Replies

Publicerat

Då jag vet att några av er här inne är duktiga vapensmeder tänkte jag passa på att fråga om några åtgärder jag funderar på till min 1651.

Har ju lagt ned lite pengar på den bla, justering trycke, plastbäddning samt en Zeiss kikare i Warne fästen och nu har jag börjat funderat skarpt på att låta omblånera bössan och facettslipa slutstycket.

Prisuppgiften jag fått lyder 1600 kr för blånering av pipa o låda och 700 för facettslipningen, bra eller dåligt?

Kolven är i bra skick, visst finns där några småmärken men inget allvarligt men tanken på en laminat i framtiden finns :)

Jag är fullt medveten att jag ej får tillbaks pengarna om jag en dag vill avyttra studsaren(vilket jag tror dröjer), men jag tycker det är skoj att ha ett vackert vapen som särskiljer sig lite från alla andra.

Publicerat

Om du har tänkt ha kvar bössan och tycker den förtjänar en omboning så go for it, kan inte uttala mig om priserna men det är väl bara att kolla runt lite hos andra smeder.

Publicerat

Hej

Jag tycker priserna verkar OK. Jag lät blånera om pipan och facettslipa slutstycket på min Tikka 6,5X55 för några år sedan.

Norma vapenverkstad gjorde jobbet och det blev mycket bra. Vill minnas att jag betalade ca 2000 kronor för detta.

Jag har precis köpt en gammal Sako L579 .308W som ska få en bäddning och en omblånering. Det är en typisk "buren mycket - skjuten litet" bössa, fräsch i stålet invändigt men lite nött utvändigt.

Annars brukar det vara träet som är det tråkigaste på en gammal bössa. Fördelen med trä är det är ganska lätt att piffa till själv så att det ser skapligt ut. Om kolven är felfri och du har bäddat den så behäver du inte ha bråttom att byta ut den.

Jag tycker absolut det är värt pengarna att kosta på en uppfräschning av en gammal kvalitetsstudsare.

Mycket hellre det än att köpa en ny billig studsare som man ändå aldrig blir nöjd med.

mvh Danne

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hämtade hem *henne* ikväll och nu är hon fager som en ungmö vill jag lova!! ;D

Köpte studsaren före jul och efter några månader och ett antal tusenlappar ser hon ut som jag önskar.

Plastbäddad, justerat trycke, omblånerad, facettslipning, slipning av kolven och ny oljebehandling. Tillkommit har också en Zeiss 3-9x36 i Warne snabbfästen. Laddverktyg inköpta plus 100 st oryxar så nu jäklar ska det bli skjuta av :)

post-373-1146251095_thumb.jpg

post-29-1146251095_thumb.jpg

post-29-1146251096_thumb.jpg

post-29-1146251097_thumb.jpg

Publicerat

Mycket vackert!

Har lust att dumpa min 640 på skrotning och påbörja något liknande projekt. Vad gick kalaset på? Customiseringen alltså

Publicerat

Snyggt ombygd!

:D

Publicerat

OHHHH :o...Läckert!...Tack Mickel, du har just räddat minst en veckas drömmande :D...gissa om habegäret väcktes ::):D

lite offtopic så provskjöt jag faktiskt en såndär bössa i samma kaliber,för några år sen...vill minnas att rekylen var...öuhm...överväldigande ;) (jag var 13,5 år)

mina grattulationer till en MYCKET läcker bössa och en lika läcker kaliber!!

/Fredde

Publicerat

Mycket snyggt!

Publicerat

Nog var det allt en fin bössa ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Vad gick kalaset på?

Ja alltså, det beror ju på hur mycket jag ska räkna in, ska jag ta med mutor till frun så slutar det på en högre siffra än om du är ungkarl. ;D

Skämt åsido, Med Bäddning, justering av trycke, blånering och nedslipningen av kolven blev slutsumman 3900 kr. Ej medräknat är Warne klackarna och ringarna och ej heller kikaren.

Priset för kikaren; 3500 kr och fästena har jag för mig gick på 900 kr om jag inte minns helt fel.

Publicerat

Ok det var ju inte så farligt. Det blev då jäkligt snyggt iaf

Publicerat
  • Författare
vill minnas att rekylen var...öuhm...överväldigande  (jag var 13,5 år)

Ja var du bara 13 år förstår jag att det måste ha varit en upplevelse att skjuta 358 Norma Magnum!  :D

Jag har inga som helst problem att skjuta med bössan i bänk trots originalkolven, det gäller bara att hålla i. Var upp till banan igår och provsköt då bössan varit isärplockad och jag sköt flera 3 skotts serier som alla satt inom 25-30 mm, och mer kräver jag inte av en bössa i denna kailber, fullt godkänd för alltifrån räv till vildsvin!

Imorgon följer *hon* med på bock/grisjakt, var så säker 8)

Publicerat

Detta är grymm bössporr mickel!

Tror att du får passa dig lite här!

Detta är ett öppet forum och alla kan titta... och om jag inte missminner mig så är det väll barnporr och bössporr som är olagligt att ineha här i sverige?  ::)

Nä riktigt fint! Blir absolut inte avundsjuk på dig, inte det minsta  ::)

Och nu ljög jag så det stod härliga till  :-[

MVH/Jocke som vill ha mickels 358Norma Magnum!

Publicerat

Det var en fager mö det där, vill ha faktorn är stor  :-*

Publicerat

På tal om nått helt annat så satt jag och bläddrade lite i jakttidningarna som kommit nu alltså alla de senaste nummren och i Svensk Jakt så såg jag allt dig på ett hörn Mickel ;)

Du börjar bli lite kändis nu inom jaktbranchen med dina rävjakter ;)  :P

Keep up the good work...

Bra jobbat!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Säg till om ni vill ha autografer!  ;)

Nej nu får det räcka med publicitet, har märkt att rävarna ej gärna tar vägen längre över mina marker, kanske dom läser Svensk Jakt? :D´

Bilden i Svensk Jakt hade jag ingen aning om att den skulle publiceras, det är tydligen naturfotograf Håkan Andersson som skickat in bilden.

Publicerat
Säg till om ni vill ha autografer!  ;)

Nej nu får det räcka med publicitet, har märkt att rävarna ej gärna tar vägen längre över mina marker, kanske dom läser Svensk Jakt? :D´

Bilden i Svensk Jakt hade jag ingen aning om att den skulle publiceras, det är tydligen naturfotograf Håkan Andersson som skickat in bilden.

Du får väll ha ett autografmonter på tullgarn eller nått ;)

Såg även nu att det fanns en större och finare bild i Jaktjournalen också :P

Värkar som om det går bra för er med rävjakten där uppe :)

MVH/Jocke