Publicerat Juli 24, 201114 yr Jag och en arbetskamrat har diskuterat en sak nu ett par gånger och ingen vill ge sig så jag vänder mej till expertisen här på forumet för svar.. Jag har 1/4 &1/2 borrning på min hagelbössa och jag jagar kråka med uteslutande 32g us 5. Jag skjuter i 99% 1/4 pipan först eftersom jag inte tror man kan skjuta så mycket längre med pipan med 1/2. Arbetskollegan däremot påstår att jag skulle kunna skjuta på 15-20 längre håll om jag skjuter den trängre pipan först men jag påstår att det bara skiljer någon enstaka meter.. Så hur ligger det till. Hur mycket skulle jag tjäna i längd om jag sköt pipan med 1/2 i stället för 1/4 pipan? Mvh/Robster
Publicerat Juli 24, 201114 yr Jag och en arbetskamrat har diskuterat en sak nu ett par gånger och ingen vill ge sig så jag vänder mej till expertisen här på forumet för svar.. Jag har 1/4 &1/2 borrning på min hagelbössa och jag jagar kråka med uteslutande 32g us 5. Jag skjuter i 99% 1/4 pipan först eftersom jag inte tror man kan skjuta så mycket längre med pipan med 1/2. Arbetskollegan däremot påstår att jag skulle kunna skjuta på 15-20 längre håll om jag skjuter den trängre pipan först men jag påstår att det bara skiljer någon enstaka meter.. Så hur ligger det till. Hur mycket skulle jag tjäna i längd om jag sköt pipan med 1/2 i stället för 1/4 pipan? Mvh/Robster Det går inte att svara exakt på denna frågan i antalet meter... Men inte får man 15-20 meters längre räckvidd med en 1/4 trängre borrning på chokerna. Det skulle i så fall ge mig trånga patterns vid 120 meter med xfull choke och det har jag inte kan jag lova Vi kanske snackar om max 10 meter eller något i den stilen men då förutsätter detta att man ha bra plugg och framförallt bra och långa (lång övergång) choker.
Publicerat Juli 24, 201114 yr En ganska vanlig vanföreställning...... Choke i sig är ganska oväsentligt om man inte tar med vad man skjuter i väg. 32g US5 innebär cirka 200 hagel. 1/4 choke ger 55 procnet dvs 110 hagel i en 75cm cirkel på 35 meter, lagom för vilt i fasan eller ankas storlek. 1/2 ger 60, dvs 120 hagel...... 3/4 ger 65 dvs 130 hagel...... Mao givet att du vill ha samma densitet vinner du kanske 3-5 meter (och nu är jag petig, i praktiken är skillnaden förmodligen mindre då ökad choke minskar kvalitetn på träffbilden). /T
Publicerat Juli 24, 201114 yr Författare Tack Wizard & PMT för svaren.. Ska bli skönt att slå denna "värlsvana" jägare på fingrarna:) Denna kille skjuter även harar på 70-80meter med 3/4 borrning men det är en annan historia... Mvh/Robster
Publicerat Juli 24, 201114 yr Tack Wizard & PMT för svaren.. Ska bli skönt att slå denna "värlsvana" jägare på fingrarna:) Denna kille skjuter även harar på 70-80meter med 3/4 borrning men det är en annan historia... Mvh/Robster
Publicerat Juli 25, 201114 yr Det gör han inte i vittnens närvaro samt med laseravståndsbedömmare. På dessa avstånd tar han säg 3 av 10 harar max om ens det och då sannolikt efter en riktigt skarp insats av en rutinerad hund. Detta med trångborrning är rätt knepigt.. jagade gäss i helgen. Kompisen hade såvitt han sa cylinderborrning i sin automat och mestadels us 6. Jag sköt med fullchoke och us 4 av bra kvalité.. Såg honom lägga gäss på rejäla håll!! Visst, mina gäss gav sig fint men det kändes väntat men hur f-n kunde han ta dem så snyggt? Han drog en trut även på pisselågt håll.. Börjar mer och mer luta åt att, som PMT var inne på, att borrning och sånt lite granna är sekundärt. Det svåra med detta är faktiskt att över huvudtaget träffa på långa avstånd. Många skjuter bom tror jag och skyller på borrning/plugg typ. De ca 50 sista trutarna jag lagt är i princip samtliga skjutna med 24 grams blytrap av bättre sort.. även de styva fåglarna på längre håll har vikt ned döda. Skumt detta man blir fan aldrig klok på hagelskyttet. Mvh!
Publicerat Juli 26, 201114 yr Det svåra med detta är faktiskt att över huvudtaget träffa på långa avstånd. Många skjuter bom tror jag och skyller på borrning/plugg typ. Då jag bodde kvar nere i Skåne var det duvjakt varje dag, skyddsjakten började redan i juli. Denna jakt avlöstes av and & gåsjakter, jag andvände samma hagelbössa då som nu. Bössan är lika tät idag som då men den måste ändå vara utskjuten för idag fungerar den inte alls lika bra på långa håll ... //Lasse D.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Av alla som säger att bössan skjuter över 35 meter har färre än jag har fingrar på höger hand visat sig ha ngn som heslt bäring på verkligheten. Trist men sant..... För testar man deras bössor på 60 m är det fjantigt få som kan ge vettiga träffbilder, och än färre som klarar av.att skjuta på de hållen. Jag vet två som regelbundet kan plocka en duva på 60m..... Och nej, jag har aldrig sett trollkarlen skjuat. Men jag har en hagelpipa som funka skitbra ut till 60-70 m, men fan inte träffat något med den någonsin. Utöver lerduvorna där den landat...... T
Publicerat Juli 26, 201114 yr Skall man ut på långa håll så är det så många parametrar som skall stämma in. Har man inte en snuskigt snabb patron för tävlingsbruk så håller inte pattern ihop helt enkelt och då blir det bara lotteri av det hela. (vet att jag i en gammal tråd visade skillnaden mellan Gyttorp blå och Hull Sovereign på en platta med samma avstånd och det är en extrem skillnad i träffbild!) Det var en otroligt stor skillnad när man pangade fågel med Hull Sovereign mot det "svenska utbudet" helt klart. Visst fan var jag en mycket bättre skytt innan olyckan och i dag så har jag det riktigt jobbigt med skyttet pga smärtan men man måste träna för detta om det skall funka. Lerduvor och fågel är inte samma sak men kan man inte träffa en lerduva på 60 meter så träffar man inte en fågel heller. Jag har alltid föredragit lite längre håll vid jakt men då tränade jag regelbundet på riktigt långa avstånd och kände mig helt enkelt säkrare där mot det som var på under 10 meter. (dessutom så blev det inte så vackert på korta håll när man kärnträffade med fullchoke...) Men som sagt, fixa en 2x2 meter platta som ni målar vit och stega sen ut på 70 meter och skjut en smäll mot den så ser ni vilken "effekt" er plugg har. Lyckas ni träffa plattan så titta då på hur stort avstånd det är mellan haglen i träffbilden och tänk er då en hare i den träffbilden