Publicerat Juli 24, 201114 yr Hej, har funderingar på att köpa en ny hagelbock till nästa säsong och vill kolla lite med er vad ni tycker är lämpligt. Jag skall endast använda det till sportskytte (kanske råkar följa med i skogen någon gång) då jag redan har en Beretta 686 till jakt. Min budget kommer att ligga på cirka 35-45k som det ser ut nu och min fråga är då vilket/vilka vapen som är mest lämpliga till mitt ändamål. Känslan är givetvis svår att beskriva då den skiljer sig från person till person men nu vill jag veta vad som är bra vapen och vad man skall undvika. Fick prova en ny Browning förra veckan och jag måste säga att den inte alls passade mig så det känns tyvärr ganska uteslutet för mig. Kändes inte alls lika välbalanserad som många andra jag hållit i. Nu skall jag inte dra alla "Browningar" över en kant men blev helt klart missnöjd över en så pass dyr pang. Som "Beretta-älskare" har jag kollat på bland annat 682 Gold E och tycker den känns riktigt trevlig, min handlare säger dock att han personligen tycker den kostar mer än vad den är värd. Kollat på mängder och skall nog låna några fler vapen innan jag tar ett beslut. Vill kunna behålla den ett tag. Kom gärna med tips och berätta gärna vad ni själva skjuter med... Jag är öppen för alla förslag.
Publicerat Juli 24, 201114 yr Hej och välkommen till forumet! Vad var det du inte gillade med den Browning du testade? Var den felstockad eller kändes hela bössan fel? Vilken modell var det? Jag är Browningfanatiker men även jag gillar inte de nya modellerna (i princip B425 och framåt - och då är det pga att de känns lite "billiga" i dag) Är det konstruktionen du inte gillar (lite bulkigare) så kan du redan nu hoppa över Perazzi och Krieghoff. Gillar du Beretta (lite smalare och slankare) så finns bl a Blaser och Kemen som ett bättre(?) alternativ till den i mina ögon lite tråkiga 682:an. Nu vet jag inte hur aktiv du är som sportskytt och vilken nivå du ligger på men en icke inpassad hagelbössa kommer alltid att kännas helt fel och kass även om det den bästa bössan i världen... Om Browning och de lite bulkigare bössorna går bort så skulle jag tipsa dig om att kolla på en begagnad Kemen och se vart det för dig!
Publicerat Juli 24, 201114 yr Författare Hej och välkommen till forumet! Vad var det du inte gillade med den Browning du testade? Var den felstockad eller kändes hela bössan fel? Vilken modell var det? Jag är Browningfanatiker men även jag gillar inte de nya modellerna (i princip B425 och framåt - och då är det pga att de känns lite "billiga" i dag) Är det konstruktionen du inte gillar (lite bulkigare) så kan du redan nu hoppa över Perazzi och Krieghoff. Gillar du Beretta (lite smalare och slankare) så finns bl a Blaser och Kemen som ett bättre(?) alternativ till den i mina ögon lite tråkiga 682:an. Nu vet jag inte hur aktiv du är som sportskytt och vilken nivå du ligger på men en icke inpassad hagelbössa kommer alltid att kännas helt fel och kass även om det den bästa bössan i världen... Om Browning och de lite bulkigare bössorna går bort så skulle jag tipsa dig om att kolla på en begagnad Kemen och se vart det för dig! Tack, läst en del innan jag blev medlem här och det känns som en trevlig sida. Läst en hel del trådar där du skriver mycket om just browning och har kommit fram till att du kan en hel del . Problemet med den Browning jag fick prova var att den kändes klumpig och obalanserad. Trots att den har samma vikt som vissa andra vapen kändes den tyngre på grund utav balansen. Det var en Ultra XS, helt ny påstod handlarn att den var. Justeringen till kolvkammen satt i bakkappan och det har jag inte sett på de tidigare modellerna? Jag sköt inte dåligt med den men jag tyckte helt enkelt inte att den passade mig. Sen är det nog lite som du säger att jag föredrar nog lite mer slanka modeller, Ultra XS kändes extremt klumpig på något konstigt sätt. Funderar på att låna en Kronos nästa gång jag kommer till vapenhandlarn, kändes ganska okej sist jag var inne. Vad ligger en Kemen på Beg? Nya pratar vi väl om 100k? Vad är det som gör att du tycker 682:an känns tråkig? Vilka modeller pratar vi om när vi snackar om Blaser och Kemen? Angående mitt skytte så började jag med det förra året men då va det kanske 1500 plugg som gick iväg. Men det berodde mest på att jag fick mitt vapen sent på säsongen. I år har jag väl dragit iväg cirka 3000 och det kommer väl att bli 1000 till men jag planerar att skjuta ännu mera nästa säsong.
Publicerat Juli 24, 201114 yr Författare Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Kemen_KM_4_34994623.htm?ca=15&w=3&last=1 Lämpligt val?
Publicerat Juli 24, 201114 yr Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Kemen_KM_4_34994623.htm?ca=15&w=3&last=1 Lämpligt val? Det är en trap-bössa så den hade jag inte valt om det är sporting du skall pyssla med. Men trap och skeet så kan den funka. (den har inte extremt hög spång men jag förespråkar neutral spång vid allt lerduveskytte) KM-4 är en bra bössa dock
Publicerat Juli 25, 201114 yr Vad är det som gör att du tycker 682:an känns tråkig? Jag har en 682 och det tråkiga med just det exemplaret är att rekylomladdningen fungerar pissigt minst sagt. Jag lämnade in den 3ggr för åtgärd ifjol, men den funkade bara upp till 100 plugg efter det, sen la den av igen. Så jag få skjuta med övre pipan först. Det är inte opitmalt för pipuppslaget blir större. Skjuter jag med undre laddar den alltså inte om med 24-grammare. Jag gav upp min 682 och kommer inte att köpa nån mer Beretta med rekylomladdning. Kommer inte att sälja den vidare till nån annan stackare heller. Vilka modeller pratar vi om när vi snackar om Blaser? Jag har beställt en Blaser F3 Competition 76cm pipor med alla tillbehör så jag kan justera in det som behövs för att få den att passa. En budgetvariant på tävlingsvapen, men den verkar helt ok. Choker kommer jag att beställa från Briley sen. Folk här har lurat mig att de skulle vara de bästa. Extended tror jag tom att de sagt att de ska heta. Portade också.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Choker kommer jag att beställa från Briley sen. Folk här har lurat mig att de skulle vara de bästa. Extended tror jag tom att de sagt att de ska heta. Portade också. Istället för att bli lurad kan du ju köra på ett säkert kort avseende choker, Teague
Publicerat Juli 25, 201114 yr Istället för att bli lurad kan du ju köra på ett säkert kort avseende choker, Teague Förstod att nån skulle reagera. Jag retades bara. Klart det blir Teage
Publicerat Juli 25, 201114 yr Författare Okej, jag uppskattar verkligen att ni ger mig tips och råd. Vet inte om jag har förklarat att det mer eller mindre bara är till trap jag skall ha den. Skall till min vapenhandlare i veckan ser det ut som och låna något nytt vapen. Oavsett vad folk säger om 682 så gillar jag balansen i den så skall nog provskjuta en först innan jag dömer ut den helt och hållet. Självklart skall man ha riktiga choker Skriv gärna mer om vilka vapen ni rekommenderar, jag är som sagt öppen för alla förslag.. När det gäller piplängd, vad är vanligast? Vilken längd rekommenderas oftast? Personligen tycker jag 80+ känns lite för mycket, de jag tycker känns mest lämpat för mig är cirka 76 då 71 kan kännas lite litet...
Publicerat Juli 27, 201114 yr 76 går till allt, själv skjuter jag med 81 cm men till skeet är det lite väl långt
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Författare Provade en 682 gold e i onsdags och måste säga att jag var väldigt nöjd men balans och i allmänhet. Väldigt skön att hålla i och så vidare. Skall kolla vidare på fler vapen men det lutar helt klart åt den.. 23/25 första serien blev det.