Publicerat Juli 24, 201114 yr Ska börja jaga in drevern som är strax under året till hösten detta är min första drever tar gärna emot tips av andra som har erfarenhet av rasen
Publicerat Juli 25, 201114 yr Hej Jag har också en drever som jag ska jaga in ordentligt nu i höst. Då förra säsongen blev förstörd av all snö ca 80cm,så iår tar jag inga risker börjar köra på hararna 1sep. Jag tänker försöka och sparka upp en hare och släppa på henne på den,för att få se lite vad som händer. Dom ska tydligen bli mer spårnoga om man börjar med hare. Sen är det väll gubbe på stubbe som gäller,men jag tycker att det är en tråkig variant speciellt om det är glest med vilt. Men det beror nog på hur stort sök hunden har,jag har en hund med ganska stort sök. Så jag kommer nog och kunna röra på mej endel. Nackdelen är väll att om man råkar stöta något djur som hunden sedan tar så sticker det la åt fanders. Detta är bara några av mina teorier. Tobbe
Publicerat Juli 25, 201114 yr Hej Har en viss erfarenhet av Drever ägt några stycken plus att jag varit drevprovsdomare i 20 år. Mitt bästa tips är att skaffa en Garmin så att du vet vad unghunden håller på med. Går t.ex, bara och rota kan man byta områden. Ser man att den bryter ett spår kan man gå tillbaka där den slutade och få den att fortsätta. allt för många hundar som är för dåliga på att ta upp. Ser man att den är på väg tillbaka kan man kalla på den och på så sätt stärka inkallningen. Finns många sätt att utnyttja pejlen detta är bara några exempel. Lycka till med hunden.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Hej! Injagning är ju roligast!! då man man får se hunden utvecklas i skogen! jättekul Som det skrivs så börja prägla hunden på hare!! Gorde 2 stora missar på min drever det var inkallning som jag skulle lagt mer tid- På innan jag började jaga! Sen att invänta hund vid upptaget tex inte som jag gorde far o letar med hundpejl det vart fel signaler till hund - gör inte om dom misstagen.. Sen planera innan du släpper så att du vet att du har tid för släpp i skogen! sen skall du väl släppa vid färsk harskit sen får- Hunden arbeta!! tror inte på att du skall gå o försöka sparka upp hare det blir ju lite fel!
Publicerat Juli 26, 201114 yr Jag är inne på min andra Drever nu, och med den började jag med spårträning vid 6mån. och sedan vid 10mån. hare för spårnogranheten, rå kommer den ändå att jaga. Nu när rådjursstammen inte är vad den har varit så tycker jag att det är extra viktigt att odla intresset hos unghunden för hare och även räv. Min nuvarande tik jagar gladeligen räv. Om unghunden har trångt sök så ställ dig synligt på en stubbe så den ser dig och stanna där hela tiden när hunden är ut på sökrunda, och flytta dig endast när hunden är intill dig, då kommer hunden att känna trygghet i att alltid veta var du är. Att hunden har ett bra sök är en förutsättning för att få upp ostötta djur och på så sätt få fint buktande drev. Helst bör man vara själv eller bara någon till när man jagar in unghunden. Har man massa passkyttar som väntar på upptag är det lätt att man går lite för fort genom såten för att hunden ska få upp, och på så sätt blir det du söker viltet åt hunden.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Författare Det låter som att man ska köra gubben på stubben på något harrikt område dock så finns det mkt rådjur på dessa ställen tyvär så drog han efter en ren när han var på rymmen för ett tag sedan hoppas verkligen han inte fått smak för ren nu.