Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skatteavdrag - NVR

Featured Replies

Publicerat

Hej! Gjorde avdrag i deklarationen för hund eftersom jag ingår i NVR enl. Daniel Lignés rekomendationer. Fick då tillbaka att skatteverket vill ha ett intyg på att hunden är en tjänstehund samt ett anställningsintyg från arbetsgivaren där hunden tjänstgjorde. Hur får man tag i såna intyg?

Dessutom verkade det inte som att man kunde få mer i avdrag än vad man fått i lön från arbetsgivaren vilket då inte blir några stora summor.

Publicerat
  • Författare

Hundintyg kan du hitta i dokumentarkivet på NVR´s hemsida:

http://www.viltolycka.se/service/dokument.aspx?Path=/Hundintyg

Nja, som jag förstår det är det inte detta intyg som skattmasen avser utan ett intyg att det är en tjänstehund. Sen är det intyget om anställning??

"Tjänstehundar är arbetande brukshundar som används inom polisen, bevakningsföretagen, kriminalvården, tullen, militären och räddningstjänsten. Regler för användning av tjänstehundar inom polis och bevakning finns i Rikspolisstyrelsens författningssamling. Sedan 2006 samordnas frågor som rör tjänstehundar av Tjänstehundsrådet med representanter från Svenska Kennelklubben, Sveriges lantbruksuniversitet, Rikskriminalpolisen, Tullverket, Försvarsmakten, Kriminalvårdsstyrelsen samt Synskadades Riksförbund.

Räddningshundar och försvarsmaktshundar (bevakningshundar) utbildas och certifieras inom Svenska Brukshundklubben (SBK). SBK:s tjänstehundscertifikat är meriterande vid hundutställningar. Försvarsmaktshundar utbildas även av Försvarsmaktens hundtjänstenhet. Där utbildas också bombhundar

Skyddshundar (patrullhundar / övervakninghundar) används inom polisen och av väktare. Dessa hundar utbildas av hundförarna själva. Polisens hundförare utbildas av Polishundtjänsten i Karlsborg medan väktare och deras hundar utbildas av privata företag med auktorisation. Såväl polis- som väktarhundar måste godkännas på tjänstbarhetsprov. Polisen använder även spårhundar (polisens term är eftersökshundar) för att hitta försvunna personer, dessa hundar har utbildning liknande den för bruksprov. Narkotikahundar används inom polisen, tullen och kriminalvården, dessa hundar och förare utbildas vid Tullskolan i Norrtälje. Dessutom använder polisen andra specialsökhundar, t.ex. likhundar (kadaverhundar / kriminalsökhundar) eller brandhärdshundar. Många polishundar är utbildade inom både skydd och spår eller sök.

Då ledhundar finansieras med offentliga medel och tidigare tränats på Statens hundskola räknas också de ibland in bland tjänstehundarna."

Publicerat

Du har vare sig tjänstehund eller anställning. Däremot har vi föreslagit att man som schablon kan använda avdraget för tjänstehund. Att du och din hund är aktiva i organisationen kan du intyga via länkat intyg och utdrag ur databasen med bland annat ditt ID.

Publicerat
  • Författare

Du har vare sig tjänstehund eller anställning. Däremot har vi föreslagit att man som schablon kan använda avdraget för tjänstehund. Att du och din hund är aktiva i organisationen kan du intyga via länkat intyg och utdrag ur databasen med bland annat ditt ID.

Öhhh, jag vet att jag inte har en tjänstehund och att jag inte har nån anställning som Polis eller liknande.

Det enda jag angav på deklarationen var "hundavdrag för NVRtjänst", det är skattmasen som antar att det handlar om tjänstehund.

Jag får väl skicka in hundintyget mm och se vad som händer och får jag inte avdraget är det inte värre än att jag avsäger mig NVR uppdraget och så får Polisen anlita mig som konsult á 1500:-/timmen när det gäller avlivningar inom detaljplanerat område (eftersom jag är 1 av ytterst få som har skottlossningstillstånd i kommunen).

Publicerat

Skattmasarna brukar inte riktigt fatta det här så endera tar du tiden att förklara för dem eller så struntar du i schablonen och gör avdrag för faktiska utlägg. För avdrag ska du kunna göra, frågan är bara om du kan använda schablonen eller inte.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Skattmasarna brukar inte riktigt fatta det här så endera tar du tiden att förklara för dem eller så struntar du i schablonen och gör avdrag för faktiska utlägg. För avdrag ska du kunna göra, frågan är bara om du kan använda schablonen eller inte.

Fått svar av skattmasen: "Skatteverkets bedömning är att du kan ha haft vissa utgifter för förvärvandet av ersättningen från RPS men att dessa ev. utgifter understiger 5000:-. Då det endast är den del av avdraget som överstiger 5000:- som utgör det faktiska avdraget kan du i praktiken inte medges avdrag."

Avslag alltså! <_<

• 2 months later...
Publicerat

Fick också avdrag på mitt ändå hade jag gjort exakt efter Jägarförbundets rekommendationer. Så frågan är om det är lönt att överklaga, finns det någon som fått igenom sina avdrag mer er motivering?

\Mats

Publicerat

Jo, det finns de som fått igenom avdragen men det kan nog bero mer på att de passerat Skatteverkets "filter". Vi har träffat dem så sent som idag och läget klarnar en del.

För det första kan du inte göra avdrag för mer än du tjänat. Således kan du om du gjort ett rådjurseftersök inte göra avdrag för mer än 400 kronor.

För det andra har du alltid, oavsett vad du sysslar med, gränsen på 5000 kronor innan du kan börja dra av. Denna gräns inbegriper dock alla dina avdrag så om du har andra avdrag att göra läggs eftersöksavdragen bara till dessa. Men har du bara eftersöksavdragen så måste de överstiga 5000 kronor innan du får nyttja dem.

För det tredje accepterar man nu inte längre tjänstehundsschablonen. Den bygger på hundar som enbart används i tjänsten. En NVR-hund används i de allra flesta fall också till vanlig jakt eller jaktliga eftersök. Vi ska därför försöka få till en schablon för den merkostnad det innebär att ha hunden med i NVR, dvs skyddsutrustning, utökad försäkring eller särskild träning. Vi ska också försöka få till en schablon för slitage på "vanlig" utrustning som bössor, radio, pejl mm. Utrustning som enbart används till eftersök kan dras av utan problem. De accepterar också avdrag för resor som man inte fått ersättning för, dvs kortare än 50 km enkel väg. Dessa eventuella schabloner blir dock givetvis aktuella först till nästa år.

Publicerat

Ok

Lite svårt att komma med avdrag för resor så här i efterhand, är väl bara att acceptera beslutet och ca 5000 i efterskatt.

\Mats

Publicerat

Om de ber dig specificera dina kostnader och du lagt in resorna i kilometerfältet i viltolycksrapporten kan du använda dem som underlag. 18,50:- / mil.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.