Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kula till 338an.

Featured Replies

Publicerat

jag har nu fått hem en till 338a och funderar vad jag ska använda till höstens jakt, jag har 3 lådor trophy bonded 225gr sen har jag lite olika kulor att välja på också 300gr woodleigh 250gr nosler,hammerhead hornady rn och sen fanns det en tanke att fara och köpa kulor till helgen men vad ska jag använda under jakten.

vad använder ni andra som jagar med 338?

Publicerat

jag har nu fått hem en till 338a och funderar vad jag ska använda till höstens jakt, jag har 3 lådor trophy bonded 225gr sen har jag lite olika kulor att välja på också 300gr woodleigh 250gr nosler,hammerhead hornady rn och sen fanns det en tanke att fara och köpa kulor till helgen men vad ska jag använda under jakten.

vad använder ni andra som jagar med 338?

Kör på Trophy Bonded.

Bland det bästa av det bästa inom jaktkulor B)

Publicerat
  • Författare

Kör på Trophy Bonded.

Bland det bästa av det bästa inom jaktkulor B)

det blir nog så om den skjuter bra i bössan sen laddar jag 225gr hornady till övning och övrig jakt å hoppas att den samskjuter.

Publicerat

jag har testar en del kulor i 338wm på älg och det mästa funkar väldigt bra.

Favoriten är hammerhead, effektiv som få, av ca:10-15 älgar så var längsta flyktsträckan ca3-4m , dvs knall och fall stort sett va enda gång kulan lämnade mynningen.

Nosler pt 210 och 250gr kanon bra dom oxå. (En klassiker)

Hornady 250gr sp och rn funkar helt ok ( kanske aningen mjuka när man laddar på lite hårt)

Trophy Bonded sköt jag bara i federals high energy fabrix laddning, älgen dog helt klart, men den sköt för jäkla illa den laddningen så det blev inget mer test.

300gr woodleigh testade jag aldrig men 250gr sköt jag en med, gick bra det med .

Sierra 250gr game king gillar jag oxå ganska mycket, mycket död i den men kanske inte så mycket restvikt alla gånger men det spelar mindre roll tycker jag bara den gör jobbet.

Just sierran sköts det en ansenlig mäng älg med ett antal år i laget, vi var 3st med 338wm som sköt med exakt samma laddning :) en av gubbarna sköt ner 3st älgar med 3skott blixt snabbt på ett så kallat plus håll, 350m-400m har jag för mig jag mätte till lite senare den dagen :) ingen av älgarna lämnade hygget :)

Så ska man skjuta långt så är sierran ett utmärkt val :) .

Annars hade jag nog tagit hammerheaden , rätt billig och framförallt mycket effektiv

Publicerat
  • Författare

jag har den laddad till en av bössorna så den kommer nog att användas i den men kanske inte av mig under hösten.

ja då återstår lite fundering före jag bestämmer mig vad det blir att använda.

Publicerat
  • Författare

testade att skjuta trophy bonded i vattenfyllda hinkar igår och dom ser ut att fungera riktigt bra.

ska skjuta lite fler kulor och se hur dom ser ut före jag bestämmer mig helt.

Publicerat

testade att skjuta trophy bonded i vattenfyllda hinkar igår och dom ser ut att fungera riktigt bra.

ska skjuta lite fler kulor och se hur dom ser ut före jag bestämmer mig helt.

Klart dom ser bra ut B)

Superkulor som sagt B)

Publicerat

Absolut,

perfekt kula för den där knepiga jakten på den svartfläckiga vattentunnan,

men om man avser att jaga vilt med vapnet och kalibern som sådan kan jag inte annat än rekomendera den kula som herr Adel,

läs Ädel har testat fram till sin 338:a,

SGK 250

ja visst ser ni, tom Wow faktor i det att man har fått en snygg svamp men framför allt, kommer viltet att tippa omkull minst lika resolut som med TTBC eller bättre,

pga av att skytten haft råd att provskjuta mer med sina jaktladdningar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Absolut,

perfekt kula för den där knepiga jakten på den svartfläckiga vattentunnan,

men om man avser att jaga vilt med vapnet och kalibern som sådan kan jag inte annat än rekomendera den kula som herr Adel,

läs Ädel har testat fram till sin 338:a,

SGK 250

ja visst ser ni, tom Wow faktor i det att man har fått en snygg svamp men framför allt, kommer viltet att tippa omkull minst lika resolut som med TTBC eller bättre,

pga av att skytten haft råd att provskjuta mer med sina jaktladdningar.

/Christian

kulorna får kosta vad dom vill bara dom fungerar och gör det dom ska har testat ganska många olika kulor i andra kalibrar.

jag har fått med tre lådor till bössan och det vore ju lite korkat att inte använda upp dom om dom skjuter bra men fler kulor kommer skjutas i hinkar för att se hur dom ser ut.

av det jag testat och provat vet jag iaf vilken kula jag tycker fungerar bäst ännu.