Publicerat Juli 25, 201114 yr Hur mycket längre är patronläget än hagelpatronen? Tex hur långt är patronläget för 65mm skott? 67? 70? 76?
Publicerat Juli 25, 201114 yr Hur mycket längre är patronläget än hagelpatronen? Tex hur långt är patronläget för 65mm skott? 67? 70? 76? Patronläget på en 12/70 är 70mm, inget annat! (det finns säkert någon mm extra beroende på fabrikat innan övergångskonan men det skall ni inte chansa med) Dock är en stukad hagelpatron för 12/70 ungefär 58mm lång (i snitt) men närmar sig de 70mm när de öppnar sig. Samma sak gäller för samtliga patronlägen. Tag fram en linjal och mät en hagelhylsa så ser ni vad jag menar Detta är EXAKT varför man inte skjuter en 70mm hylsa i ett 65mm patronläge!
Publicerat Juli 25, 201114 yr Författare Patronläget på en 12/70 är 70mm, inget annat! (det finns säkert någon mm extra beroende på fabrikat innan övergångskonan men det skall ni inte chansa med) Dock är en stukad hagelpatron för 12/70 ungefär 58mm lång (i snitt) men närmar sig de 70mm när de öppnar sig. Samma sak gäller för samtliga patronlägen. Tag fram en linjal och mät en hagelhylsa så ser ni vad jag menar Detta är EXAKT varför man inte skjuter en 70mm hylsa i ett 65mm patronläge! Citat från en mail konversation jag har haft med en som ska sälja en hagelpang: Säljaren: "Har kollat patronlängden. Är lite osäker men jag tror att det står 65 men jag har då hela tiden använt patroner med längd 70mm" Jag: "70mm patroner går att stoppa i loppet och skjuta fast patronläget endast är 65. Men då finns det inte plats för patronen att öppna sig i patronläget utan måste använda första biten av pipan för att öppna sig. Då sker en förträngning i loppet. (Det leder till att pipan i praktiken blir 3-4mm trängre direkt efter patronläget.) Vilket oftast leder till att man får en en bula på pipan pga av att det blir för högt gastryck. (Inte alltid synbar. Hur som helst så sker en försvagning av pipan som kan brista när som helst, eller så håller den ihop många skott till.......) Så har du skjutit 70mm patroner i ett patronläge för 65. Så känns det som att bössan är ett väldigt osäkert kort och kanske borde skrotas istället. Omvänt, att skjuta 65mm patroner i ett 70mm lopp är ofarligt och skapar inga problem med bössan." Säljaren: "Kan inte vara någon större fara att skjuta 70mm patroner eftersom handlaren sålde dessa till mig i samband med att bössan var inne på kontroll och genomgång så att jag kunde vara säker på att den var ok att anväda. Patronläget kan ju vara 70 mm eller ändrat till 70 mm. Är du fortfarande intresserad eller....." Behöver jag nämna att jag tappat intresset för bössan? Men det ledde till lite funderingar på hur man ska mäta patronläget. Har nog bara tänkt att skottet är tex 70mm och sen behövs extra utrymme för att den ska öppna sig. Har aldrig mätt, utan bara antagit..... Men när man reflekterar över det så är skotten lite korta för att var tex 70mm oskjutna..
Publicerat Juli 26, 201114 yr OM bössan är omgjord till 70mm och OM handlaren var SÄKER på detta så skulle det vara ok men det tror jag inte en sekund på. Oddsen att en pipsprängning uppstår av 70mm plugg i en 65mm bössa är nog liten men man skall ALDRIG skjuta ammunition som inte är gjord för en bössa. Att köpa en 12/65 tycker jag är korkat om det inte handlar om ett specifikt vapen som man köper med flit och har 12/65 ammunition till den. Det finns även kortare patroner i kaliber 12 men de bössorna köper de som ser vapnen för vad de är och inte bara en "hagelbössa" Satsa på en 12/70 eller en 12/76 är mitt råd och strunta i den bössan.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Det korrekta men lite kladdiga svaret är att patronläget till 65mm eller 2 1/2'' är mellan 63mm och 68mm eftersom de flesta missat att just 2,5'' egentligen är just 63mm..... Varför det är så finns det historiska skäl till. Så man ska vara en smula försiktig med 65mm - det är ett patronläge som egentligen inte fanns..... Sedan är sverige ett jävla u-land eftersom vi totalt saknar provlagar, så bössan kan mycket väl vara 70mm i dag, men 65 då den gjordes. Det enda sättet att vetz är att mäta med tolk - trams med att fippla med tumstockar och annat säger inte ett skit. Den som vill veta mer kan med fördel leta upp en gammal VT, jag har skrivit om det vill jag minnas. T