Publicerat Juli 25, 201115 yr Är som sakt ute efter en ny pipa som ska kompletera min 308w på min merkel. är som i valet och kvalet vad jag ska ha. kommer mest jaga älg och björn. kommer både jaga i fjällen och gå med hunden. vill ha lite grövre än 308w. men har jämfört alla kalibrar och har som kört fast. lite tips och råd skulle inte skada.
Publicerat Juli 26, 201115 yr Jag tycker ju att 8x57 är en trevlig kaliber, men den är ju inte så mycket grövre än .308:an. 9,3x62 kanske kan vara ett alternativ om inte du vill upp på magnumkalibrar, för då är ju både .338 och .358 bra. Vet inte hur ammopriserna till 9,3 ligger, men det är ju ganska dyrt till magnumkalibrarna. Jag personligen skulle nog gå på 9,3x62 tror jag, men det är som sagt ett svårt val. Det finns ju så många trevliga kalibrar. Mvh Morten
Publicerat Juli 26, 201115 yr Personligen anser jag att du skall köpa en 2:a hands bössa, en komplett pang för den dag då du gör sönder den andra, livet är så pass att man gör sönder en pang från tid till annan, förslagsvis tar du en beg 1900 i lagom kaliber, typ 308 Win så har du samma som i din nuvarande pang. Med 180-200 grains kulor är 308;an aptråkigt på håll men för älg o björn vid hundjakt är det rock n roll. /Christian
Publicerat Juli 26, 201115 yr Jag tycker likt Christian att du ska köpa en hel bössa, gärna då en CG 1900 eller liknande men då i kaliber 7 RM, 300WM m fl för skott på längre håll än vad som passar med en 308W. Du jagar ju på fjället och en rakskjutande kaliber med punsch borde passa dig. När du sen går med hund och skotthållen blir kortare så passar 308an bättre.
Publicerat Juli 26, 201115 yr Författare Jo ha funderat på det. Glömde skriva att jag är vänsterskytt, så de begränsar möjligheterna lite. Samt att min vapen garderob inte tillåter fler vapen.
Publicerat Juli 26, 201115 yr RW:s förslag är inte alls dumt, kräver iofs att man har med två sorters pilar men det är ju knappast svårt. En annan potent kaliber är 7x64 som ibland dyker upp som alternativ till en 7 rem mag, även om den är klart mest intressant, laddad med Berger kulor. /Christian
Publicerat Juli 26, 201115 yr Jo ha funderat på det. Glömde skriva att jag är vänsterskytt, så de begränsar möjligheterna lite. Samt att min vapen garderob inte tillåter fler vapen. Ahh, fullt i skåpet, illa! Propagerar likväl för en kaliber i mellanregistret med kraft för skott på långt håll typ 300WM. Klarar du rekylen kan även 338WM vara bra val, lär vara den mest använda kalibern för björnjakt i nordamerika.
Publicerat Juli 26, 201115 yr Författare Jo har vare intresserad av 338, rekylen måste är ju nackdelen. Nej de klarar man nog av de med.. Hur mycket måste man byta ut på kr1 för en magnum kaliber?