Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolvlängd

Featured Replies

Publicerat

Vid anläggning "rakt fram" tycker jag att bössan ligger rätt, men vid anläggning till höger om mitt "rakt fram" hamnar spångbilden snett liksom, jag ser vid sidan om. Vid anläggning till vänster ligger bössan rätt. Jag börjar misstänka att kolven är för lång alt dålig anläggning.

Vad tror samlade expertisen?

Ska nämnas att jag är högerskytte.

/Mr Bängelsson

Publicerat

Sluta tänk så mycket,för när det kommer till skott träffar du ju lik förbannat allt du pekar på....

Publicerat
  • Författare

Sluta tänk så mycket,för när det kommer till skott träffar du ju lik förbannat allt du pekar på....

Nja, visst trillar väl nån fågel ibland, men det är som skillnad i skogen är man liksom mer på, och det funkar inte för mig på banan.

Men det tror jag du har helt rätt i, nämligen sluta att fundera, tyvärr är man lite som man är, och i sin iver att utvecklas blr det lätt en jävla massa teorier och man tycker man ser mönster....

/Mr B

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag frågade om de hade tips på någon som kunde ge instruktion när jag sköt Nordisk Trap. Kostade 300 spänn för en halvtimmes torrbrytning med anläggning och sedan kanske trekvarts snack, väntan och sen en serie på trapen. Väldigt mycket värt. Jag tog jägarexamen 1987 och jag skjuter för lite och sköt plötsligt klart sämre i år. Jag gjorde ett gravt fel, la an kolven alldeles för långt ut på axeln. Handlade nog om 50 mm säkert. Sen var det ju uppställning, framåtlut, ner med huvet m.m. så jag fick hyfsat mycket att tänka på men nu kommer skyttet känner jag.

Har varit på bana 4ggr på en vecka nu och nu ska nog jakten gå bra. Där brukar man ju vara så jävla koncentrerad och så är det i regel enklare ute på fjället tycker jag. Ursäkta urspårningen men mitt tips är ju att kontakta din närmsta klubb och kolla om de har någon bra instruktör som du kan få privat lektion med. Är ju dumt att stå och göra lite fel utan att veta om det och inte så lätt att se själv.

Nu försvann mitt långa svar... Nåja, jag misstänker att du också kanske har kolven för långt ut på axeln = risk för att få kikaren i ögat när du skjuter med kraftiga studsare.

Kolla vid 2:50 hur han lägger vapnet mot kroppen, e.g. lite fel vinkel i filmen men det finns säkert andra sekvenser där man ser bättre. Se hur långt in kolven hamnar mot kroppen. Nu när jag kollar på bana så gör många amatöskyttar som jag själv fel på samma vis. Jag har skjutit lite snett länge, har funkat, i onödan.

Det finns massor på Youtube. Jag fick också tips om att lyfta höger armbåge högt för att få in vapnet mot axel och huvud.

Lite mera som jag hittade av Jocke Smålänning: http://www.zeiss.com/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Anlagghagelochkuladel1/$File/Anlagg_Hagel_och_kula_del_1.pdf