Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnen vandrar mer å mer söderut!

Featured Replies

Publicerat

Jagar i norra uppland mellan söderfors och tierp 5 mil söder om Uppsala! Nu har det gjorts fyra björnobservationer på drygt en månad! det brukar vara en gång på sin höjd!

En vid skidbacken i söderfors! En vid ett känt fiske ställe i söderfors! En annan vid gränsen mellan våran och grannlagets linja! Och så, till slut en kilometer ifrån jaktmarken ungefär!

Men de sjuka med de hela är att länstyrelsen nekar att de skett nå föryngringar där i närheten, ändock hitta jag björnspår och hunden bettede sig konstigt i skogen den dagen i fjol! vilket jag skulle säga var närvaro av björn säkerligen! Kan ju säga att jag kommer å vara på min vakt när jag går mot grävling/älgståndena i höst!

Tycker även att det är lite sjukt att både vildsvinen och björnen kommer till marken på en å samma gång, då vi aldrig haft nått av dessa djur på markerna!

Publicerat

Jagar i norra uppland mellan söderfors och tierp 5 mil söder om Uppsala! Nu har det gjorts fyra björnobservationer på drygt en månad! det brukar vara en gång på sin höjd!

En vid skidbacken i söderfors! En vid ett känt fiske ställe i söderfors! En annan vid gränsen mellan våran och grannlagets linja! Och så, till slut en kilometer ifrån jaktmarken ungefär!

Men de sjuka med de hela är att länstyrelsen nekar att de skett nå föryngringar där i närheten, ändock hitta jag björnspår och hunden bettede sig konstigt i skogen den dagen i fjol! vilket jag skulle säga var närvaro av björn säkerligen! Kan ju säga att jag kommer å vara på min vakt när jag går mot grävling/älgståndena i höst!

Tycker även att det är lite sjukt att både vildsvinen och björnen kommer till marken på en å samma gång, då vi aldrig haft nått av dessa djur på markerna!

Skulle det råka falla sig så att en Björn blir skjuten kan det ju inte bli några problem för skytten eftersom det inte finns några Björnar... :ph34r:

Publicerat

Björn har funnits länge i trakterna runt söderfors var väl 2-4 år sen som björn stor vid en skjuten älg när dom kom för att hämta den.

I mehedeby har det gått björn dom senaste 5 åren om inte längre.

Publicerat

http://na.se/nyheter/laxa/1.1297453-bjornspar-har-sakrats

Ett bevis till!

Hur kan det komma sig att dessa hanar inte får med sig någon hona :unsure:

Har sett björn inklusive hona med unge i Västmanland i närheten av Virsbo.

//Lasse D.

Publicerat

Fick en bild på ett björnspår från Heby trakten för några dagar sedan..Troligen hona med unge.. Sen finns det väl någon på forumet som sett en björn från ett träd lite norr om uppsala :lol:

Publicerat

5-6år sen det var en stationär björn i nordöstra uppland och den har varit kvar där hela tiden! en hane!

Publicerat
  • Författare

Vill också påpeka att vid ett ställe var de en fjoling dem trodde dem såg, och vid ett annat en unge! Så nog tror jag att de kommer honor alltid!

Men undrar bara vad länstyrelsen inte förstår!?? björn finns! Visst nog går det en hona med unge nånstans också! kul med lite mer djur neråt! TUR att de finns mycket bär på marken:D

Publicerat

Vill också påpeka att vid ett ställe var de en fjoling dem trodde dem såg, och vid ett annat en unge! Så nog tror jag att de kommer honor alltid!

Men undrar bara vad länstyrelsen inte förstår!?? björn finns! Visst nog går det en hona med unge nånstans också! kul med lite mer djur neråt! TUR att de finns mycket bär på marken:D

Tur att du har en redig björnpang då :P

Publicerat

Att lst inte erkänner föryngringar ligger väl i att det inte är 100% bekräftat att det finns ungar som är födda och nu växer upp i ett revir inom länets gränser.

Häromkring hade vi en hane förra året som gick runt lite, i år har det även rapporterats om hona med ungar, antagligen samma som någon här i tråden såg i Virsbo eftersom det är åt det hållet. Så nog sprider dom dig, i år pratas det ju om dåligt bärår så det kanske skyndar på spridningen.

• 1 month later...
Publicerat

Att lst inte erkänner föryngringar ligger väl i att det inte är 100% bekräftat att det finns ungar som är födda och nu växer upp i ett revir inom länets gränser.

Häromkring hade vi en hane förra året som gick runt lite, i år har det även rapporterats om hona med ungar, antagligen samma som någon här i tråden såg i Virsbo eftersom det är åt det hållet. Så nog sprider dom dig, i år pratas det ju om dåligt bärår så det kanske skyndar på spridningen.

Björn honan med unge aom jag stött på i närheten av Virsbo var för ett antal år sedan så det måste varit en annan.

En kamrat till mig har också sett ensam hanbjörn kring Virsbo .

Bägge är kanske för fyra år sedan.

//Lasse D.

Publicerat

Fick en bild på ett björnspår från Heby trakten för några dagar sedan..Troligen hona med unge.. Sen finns det väl någon på forumet som sett en björn från ett träd lite norr om uppsala :lol:

hadde en björn racka på marken jag jagade på till ivåras hadde vi en björn som var o raggade av lite hår på en kalv som pappa sköt för nått år sen, vi var väl borta ca 2 timmar från älgen och medans vi var borta hadde björnen vart dit och ruggat lite på den.;)