Publicerat Juli 28, 201114 yr Tjenare, Gjorde kontot för 5 dagar sedan, men lyckades inte med att skriva inlägg osv. Efter hjälp från Niklas på supporten har nu detta löst sig - jag gillar "servicen"! Jag är 18 år från Örebro, och har precis kommit hem från ett utbytesår i Texas. Första vapnet - en Sako Quad 22LR - införskaffades för dryga veckan sedan, så nu lever kråkorna (och de tre hästarna ;D;D) farligt. Quaden skjuter som en dröm - 10 kronan med CCI Standard - dock är nog enstaka flyers min förtjänst ;(. Lite problem var det med hästtjejerna på gården - de var rädda att hästarn skulle bli skraja av ljudet. Detta avlöstes med min kommentar: "Jomen tjejer - antingen får ni leva med ljudet, eller så bjussar jag på hamburge skinka." Inga klagomål sedan dess. Något som skrämde pållarna var dock de 2 älgtjurar som stod utanför hagen igår. Hästarna löpte amok - och jag spanade in 6:taggarna genom kikarsiktet på Quaden (fan att det var klass 4 och att älgen inte är lovlig ;P). Nu ska jag snart införskaffa nästa bössa/bössor. Lite hjälp skulle vara uppskattad. Har läst MILJONERS trådan på detta eminenta forum, och alla säger samma. Begagnad studsare - satsa på optiken, och en gammal Beretta (Browning etc.) bock. Nu har jag redan ett Nikon Monarch 3-12x50 sikte som införskaffades för dryga 2500 kr i Texas(12 000 på jakt.se ;D;D;D;D;D). Säljaren jag snackat med sa detta: Köp en ny studsare, och en ny hagelpang. Han rekommenderade Browning X-Bolt, Sako Finnlight, och Blaser r93. Blasern är nog inget för mig - vill ha "vanlig" repeter. Finnen är ju 6 papp dyrare än jänkaren - är det värt de extra 6 pappen? Jag är ju student och vill ju inte bli ruinerad - utan snarare rutinerad (fan att man inte kunde skjuta dublé på älg igår ;//). 308W gäller i alla fall. Eller ska man kanske köpa en begagnad CG eller Sako? Förslag tack. Betalar HELST inte mer är 10 000 för studsaren - men om nu Finnlighten är AMAZING kan man ju skjuta till med 16 000 - bössan ska ju i alla fall hålla ett tag. Hagenpang sa han man skulle ha en Classic någonting för 4 000. Jag har läst att detta bara är skit - kvalitet är ju bättre enligt er? Han snacka om utbytbara choker som var ett MÅSTE. Är det verkligen så jädrans viktigt? Stålhagel ska han i alla fall palla. Är det en begagnad Beretta för 5 000 som är det bästa alternativet? Vilken modell? Vi ses i trådarna (och i skogen kanske), Schager
Publicerat Juli 28, 201114 yr Standardsvar på "första bössan" frågor brukar bli: Klass 1 studsare: Beggad Sako eller Tikka i 6.5x55, .308w eller .30-06. Hagelbock: Beggad Beretta, Browning, SKB eller Miroku. Jag håller väl med om det. Beggad för att du kanske ändå vill byta senare och märkena borgar för kvalitet. Det går att hitta vapen förvånansvärt billigt om man letar och inte stressar.
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Att säljaren säger att du skall köpa ny bössa istället för begagnad beror troligtvis på att denne tjänar mer pengar på att sälja en ny bössa... Själv brukar jag ge rådet att köpa begagnat, framförallt eftersom man lär sig mycket om vapens egenheter, fördelar och nackdelar först efter att ha använt ett en tid. Därför är sannolikheten stor att du kommer byta studsare inom något eller några år. Med en begagnad bössa förlorar du i så fall troligtvis inte några större pengar (har du gjort ett klipp kanske du får mer än du gav)- med en ny förlorar du garanterat ett antal tusenlappar. Sedan finns det fruktansvärt gott om bra begagnade vapen på marknaden. Ditt kikarsikte tycker jag är OK, men det är ett vak- och smygsikte mer än ett drevjaktssikte. Vilka jaktformer och vilket vilt kommer du ägna dig åt mest? Vilken studsare jag rekommenderar kan bero ganska mycket på det. Annars instämmer jag med föregående trådsvarare när det gäller fabrikat- men jag kan för lite om olika hagelvapen för att kunna ge vettiga råd... Men skall du jaga från gömslen är halvautomat att föredra- omladdning av brytbösor kan bli lite kinkigt i det trånga utrymmet bland kammonäten, det är lättare att ha kontroll på åt vilket håll bössan är riktad under omladdning (med tanke på säkerheten för eventuell polare i samma gömsle) samt att det vid sådan jakt oftare är en fördel att ha tillgång till 3 skott istället för 2. Fåglarna kommer ju i flock.