Publicerat Juli 29, 201114 yr förra vintern var det rena skämtet. av 3 ställen där det fanns mat så de räckte och blev över till rävarna så va det räv max 10ggr på samtliga åtlar. la åteln förvisso rätt sent men ändå? någon räv måste väl ändå gå inom området av 1 kvadrat km lite oftare än max 10ggr på 5 månader? detta tänkte jag kunde bli en tråd för tips och råd om bra saker att slänga ut, platsval av åtel och ja allt som kan dyka upp som är bra o veta. åtel ska anläggas snart är tanken så alla tips och råd är välkomna!
Publicerat Juli 29, 201114 yr förra vintern var det rena skämtet. av 3 ställen där det fanns mat så de räckte och blev över till rävarna så va det räv max 10ggr på samtliga åtlar. la åteln förvisso rätt sent men ändå? någon räv måste väl ändå gå inom området av 1 kvadrat km lite oftare än max 10ggr på 5 månader? detta tänkte jag kunde bli en tråd för tips och råd om bra saker att slänga ut, platsval av åtel och ja allt som kan dyka upp som är bra o veta. åtel ska anläggas snart är tanken så alla tips och råd är välkomna! Amatöranalys: Det kanske inte finns så mycket räv? (Misstänker att jag är kraftigt ute och cyklar, men risken- eller turen- finns väl alltid). Vi har ett ställe där det matas i överflöd men likförbannat är springet mer eller mindre obefintligt. Det som är konstigt är att vi vet att det finns räv i området men just på åteln är det tji. (Detta undergräver ju min initiala tanke rätt ordentligt). Vetefan varför du inte får in dom om jag ska vara ärlig... Hoppas att dom hittar dit i år. //F
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare hmm som här då. räv finns för vi har fått den jävel på kort så 1 finns iaf. men den dök upp kanske 2 kvällar i rad sen borta i en månad sen tebax en gång för o vara borta lika länge igen trodde rävar var rätt så enformiga i sitt beteende. raggar mark för fullt nu för att få ha en rävåtel på då markerna vi har tillgång till antingen ligger fel eller så dyker rävarna bara inte upp har ett ställe jag ska fråga om som ligger nära en återvinningscetral men tveksamt om man får ha en där. aja hoppas likaså på att få in fler rävar detta år
Publicerat Juli 29, 201114 yr Men hallå där det var ju sorkår i fjol!! är väl inte så konstigt att räven inte går på¨åtel då..
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag har en åtel som ligger lite nära hemmavid och hela förra året så var det dåligt på den! Anledningen är troligen att jag hade startat en annan åtel som låg inom 700m därifrån där rävarna trängdes om samma mat Du kanske har en jaktgranne som har en åtel nära dig eller så finns det kanske mat någonstans av annan anledning som lockar mer? Min uppfattning är att åteln gärna ska ligga öppet men nära till skydd för att de ska se den på håll men ha lätt att ta sig dit utan upptäckt, placeringen är a och o Låt dessutom helst bli fåglarna för de styr in räven till dig och om du har mycket gråfågel på åteln så kan du skjuta dem efter rävjakten är slut för säsongen
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag hörde att snön satte stopp för rävarna, så har det varit hemma nu i två år.. Eftersom vi har fått alldeles för mycket snö på en gång. Jag tror att när snön är för djup så går dom inte några längre sträckor på nätterna.. Men sen när det har satt ihop sig till skare då började rävarna springa på åtlarna igen... Nu vet ju inte jag hur mycket snö det var hos dig men det kan ju vara en anledning...
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare smågnagare eller ej vette fan om de kvittar. finns fasaner i mängder här runt omkring. samt en massa andra fåglar och sånt. har dock hört av andra som även dom har mkt fältfågel på marken att det gick helt okej förra året vi hade mycket mycket snö här nere faktiskt. likaså året före det. hoppas vi slipper det i år! matplatserna vi har haft då: nr 1: låg mellan ett betesfält och skog. där åteln var fanns det lövträd så den låg inte helt öppet men fortfarande med bra utsikt för räven. nr 2: låg breve en fågeldamm på en litet betesfält ( oanvänt ) som va ca 60-80m brett. sen skog på övriga sidor om åteln så den hade mycket skydd men åteln låg på öppen yta. får inte glömma. ligger ett gryt inom bra räckhåll för räven till åteln. nr 3: låg likaså på en del som inte brukades av korna och liknande plats nr 2 men mer liknande rävmarker i mina ögon. åtel nr 1 hade vi dom "flesta" besöken på. åtel nr 2 hade vi 1-2 besök. åtel nr 3 har det inte varit ett skit på mar har funnits i överflöd så de kan dom knappast gnälla om! suck vilken hobby man har! tur man skaffat terrier
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag och Turbo Hunter har anlagt åtlarna tillsammans och då min kära far föder upp köttkor har vi försett dem med mäktiga grundåtlar. Åtel 1 hade ett nötkreaturslår som kasserats pga skada. Åtel 2 hade ett helt trafikdödat rådjur. Åtel 3 hade en avlivad(sjuk) halvvuxen kalv. Samt lungpaket och liknande, det slaktas 2 dagar i veckan på en rel. närliggande gård. Funkar det att slänga tillbaka rovviltskropparna på åteln?
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag och Turbo Hunter har anlagt åtlarna tillsammans och då min kära far föder upp köttkor har vi försett dem med mäktiga grundåtlar. Åtel 1 hade ett nötkreaturslår som kasserats pga skada. Åtel 2 hade ett helt trafikdödat rådjur. Åtel 3 hade en avlivad(sjuk) halvvuxen kalv. Samt lungpaket och liknande, det slaktas 2 dagar i veckan på en rel. närliggande gård. Funkar det att slänga tillbaka rovviltskropparna på åteln? Då borde det inte vara problem med maten då Rovvilt kropparna är ok att lägga tillbaka , men om det är räv eller Grävling så tycker jag att det är lite synd med tanke på Trikiner och Dvärgbandmasken i spridningssynpunkt. Tillbaka till fåglarna då ! Skjuter ni mycket fågel på åtlarna?? Se om ni kan ordna med något som luktar för djävligt Något som en "normal" människa inte skulle stoppa i munnen alltså, som exempelvis Surströmming eller något sådant Samt färska rester från matbordet! Rester av den grillade kycklingen osv! och om ni vill jobba ytterligare så lägg på dagliga små matbitar , själv använde jag torrfoder till hund och det gillades bättre än åteln i sig.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag sköt en nötskrika, det var allt. Fanns dock mer enligt åtelkameran. Okej, får testa denna kulinariska käftsmäll vid åtel då. Planen är att frysa lungpaket, såga skivor samt massakrera dessa medelst slägga innan de slängs ut för att agera tilltugg. Kanske ska ut lite hundmat med då.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag sköt en nötskrika, det var allt. Fanns dock mer enligt åtelkameran. Okej, får testa denna kulinariska käftsmäll vid åtel då. Planen är att frysa lungpaket, såga skivor samt massakrera dessa medelst slägga innan de slängs ut för att agera tilltugg. Kanske ska ut lite hundmat med då. Kör hårt! Till slut hittar du något som även faller era rävar på läppen Dessutom läste jag i någon artikel att en rävåtel bara blir bättre för vart år som går. Kanske har du en tuffing till hanräv på marken som gör att grannskapets rävar inte vågar sig fram. !! Funkar det så ? någon som vet??
Publicerat Juli 31, 201114 yr Nu har vi haft lite räv på åteln i år men när snön smälte fattade man varför då man såg där sorken gått fram? Vi grävde ner skrottet från en gås jag sköt för nåt år sen och det kan jag tipsa om. Dom gräver fortfarande efter det och dom känner av det trots nästan en meter snö. Har nu grävt ner en kalv så vi får se till vintern då det gottat till sig. Färskt kött är dom helt ointresserat av verkar det som. La kalven där gåsen var nedgrävd men dom tunnlar sig bara ner under den i snön och försöker komma åt gåsen. Sen köper vi billigaste torrfodret på willys som man kastar ut ett par nävar i snön. Då har dom att göra en stund och skjutchanserna ökar. Provat surströmming men ingen effekt, drog bara kråkfågel dan efter som åt upp det. Det var mina 5 ören om det.