Publicerat Augusti 1, 201114 yr sådär ja. svettigt så in åt skogen med denna jakt men jag är helfrälst! vi gick igenom först ett gryt där det inte var något hemma/visste inte om hunden hittat då de är hennes första gång i riktigt gryt. sen kom vi till detta stengryt! högt upp i mördarbacken som de numer kallas väl där uppe tror vi att det är räv inne, går nere igen och hämtar hunden. ställer oss där uppe lite fint så vi täcker av största möjliga område med bara 2 vapen. skickar ner hunden först i ena grytingången och nä inte så intressant. sedan ner i nästa och efter en liten stund kommer dom första skallen i naturgryt hunden öser på och det rör sig under oss så vi tror det fortfarande är räv! ut på extremt kort håll kommer en stor jäkla grävling kristian upp snabbt med vapnet och sätter första smällen i denne, den börjar springa snett upp mot mig och dom andra grytingångarna, andra smällen drar iväg, träff där oxå. tredje skottet smäller o detta ser jag tar bra! grävlingen viker av ner in i grytet. skickar ner hunden igen o förväntar oss höra hunden skälla på dö grävling, jovisst skäller hon, får gå ner ytterliggare en gång o hämta spade och spett! lagom när jag kommer upp så har kristian fångat hunden o ger henne mycket beröm! börjar gräva och gräva och gräva och grävla. o så fortsätter det. dock mycket stora stenar så de är riktigt svårt att komma ner där hon skällde senast. gräver och kommer till grytkorsningen som det är där vi gräver. hittar fan ingen grävling? fortsätter gräva och ja hunden åker ner flera ggr igen utan att hitta någon hemma! mysko tänker vi. nära på o ge upp hoppet ( 2-2,5 timmar senare ) så försöker vi en sista gång med hunden ner i grytet och hittar då en till ingång! där inne blir det full fart och nog fan lever grävlingen och verkar relativt oberörd av dom 3st 32gr 5:orna den fick i ryggen efter ca 4-6 min där nere så står både jag och Kristian på pass igen. då har jag turen på min sida, ut kommer grävlingen igen på ca 7m håll. ger den en 36gr 1:a från vänsterpipan som är ökänt trång rakt ner i nacken/huvudet och grävlingen klappar ihop överlyckliga tar vi lite kort på denne med hunden brevid och diverse sånt och funderar hur fan den kan va så pigg med så mkt hagel i kroppen på kort avstånd. kommer fram till att vi är överlyckliga iaf och börjar packa ihop. detta var första gången för min lilla foxterrier tik Alva i naturgryt och hade kanske hundföraren stått i och varit med till hjälp än till själp så hade det kanske gått lite fortare men man lär sig så länge man lever. hon skötte det iaf kanon i mina ögon. fick ut den 2ggr trots påskjutningen efter första! :wub: wow vilken jakt. jag är redan kär och de va nog fan den bästa jakten jag har haft! förstår nu alla hundägare vad som är så spec med hundjakten. iaf i gryt. glömde säga att vi fick gräva lite till
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare tack så mycket. verkligen överlycklig av detta köp av hund som skedde i mellandagarna blev visst en dagbok för henne o hennes jakter. så man kan mysa o läsa tebax om hennes jakter o framsteg i skog och mark
Publicerat Augusti 1, 201114 yr blev visst en dagbok för henne o hennes jakter. så man kan mysa o läsa tebax om hennes jakter o framsteg i skog och mark Tycker jag absolut. Stort grattis till både hund och jaktlycka
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Tack Jämta . sitter o varvar skrivning på fb om jakten med o läsa singeltråden, ni är ju för roliga ni!
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare ja du det är en VÄLDIGT bra fråga du! fan vet hur den lyckades med det
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Tack Jämta . sitter o varvar skrivning på fb om jakten med o läsa singeltråden, ni är ju för roliga ni! Man måste ju kunna ha roligt här i livet Hundar och humor = viktiga grejor Det borde nog gå att flytta tråden till dagboksarena om du nån gång känner för det. I så fall får du hojta till i ett pm.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare har någon mer bild när kristian gräver tycker bilderna vart faktiskt helt okej. spec med tanke på hur dålig man brukar va med kamera, o när de är mobiltele som får agera kamera så brukar det inte bli bättre Alva skötte sig bra verkar det som. grävlingen hade det lite för jobbigt så även om de inte brukar hända så fick hon ut den. tacksamt för annars hade den nog gått förlorad hundar är onödigt, kuljakt är roligare som smyg och sånt har jag alltid sagt. hagel har jag tävlat i men aldrig gillar spec mkt. absolut inte dom senaste åren. men NU tyckte jag faktiskt hagel var roligt, ( de lär man få höra ) och hundjakten va fantastisk tack Jämta. har startat en dagbok åt Alva redan. tänkte dock denna kan få vara kvar så har jag en tråd jag kan ställa en massa dumma frågor i ( nybörjare som man är )
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Inte för att fokusera på det "negativa", men nog måste det finnas ett sätt att få knall-och-fall på grävling? Du kanske kan få låna några av farsans "varg-slugs"
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare haha bara kommentaren om dom lär få grävlingen o falla omkull o garva ihjäl sig knapp o fall fick man med 36gr 1:or i nacken/bakhuvudet på ganska kort håll med vänsterpipan dock inge genomslag?!? va fan lixom. de är inte gjorda av stål även om dom är hårda! dags o leta upp dom värsta patronerna man kan hitta till 12/70 känner jag. dom SKA bli på plats
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Ja nog ska det köpas jevliga patroner, det får gärna vara vargslug om det hjälper. Jag blev ju helt knäckt när den knatade på fast jag dammade till den tre gånger i framhalvan på kroppen. Inhandlat gamla Gyttorp Nickel 36g 1or nu. Väldigt rolig jakt i övrigt, Turbo Hunter och Alvas uppfödare anser att det vore helgerån om jag inte köper mig en egen liten terrier-missil inom kort.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Det verkar som ni hade en riktigt riktigt rolig första jaktdag. Grattis!
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Grattis till lyckad jakt. Nu en liten fundering. Du säger att ni sköt på grävlingen och träffade flera gånger(3st skott)med us nr 5 och tyckte sedan det var konstigt att grävlingen valde lämna grytet åter igen. Vad får er att tro att det bara var en grävling i grytet? Jag tror att den första ni sköt på antingen gick in i grytet och dog eller grävde in sig. Grävlingen ni sköt tror jag var en annan oskadad individ. Provade ni att släppa in hunden efter att ni hade skjutit den grävlingen som blev på plats? Använde ni grytpejl? om inte så rekommenderar jag för framtida grytjakter att du/ni skaffar en pejl. Bra mycket lättare att lokalisera hund och grytvilt. Och visst är det kul att gräva nu i augusti? svetten formligen rinner. Fortsätt så!
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Grattis till lyckad jakt. Nu en liten fundering. Du säger att ni sköt på grävlingen och träffade flera gånger(3st skott)med us nr 5 och tyckte sedan det var konstigt att grävlingen valde lämna grytet åter igen. Vad får er att tro att det bara var en grävling i grytet? Jag tror att den första ni sköt på antingen gick in i grytet och dog eller grävde in sig. Grävlingen ni sköt tror jag var en annan oskadad individ. Provade ni att släppa in hunden efter att ni hade skjutit den grävlingen som blev på plats? Använde ni grytpejl? om inte så rekommenderar jag för framtida grytjakter att du/ni skaffar en pejl. Bra mycket lättare att lokalisera hund och grytvilt. Och visst är det kul att gräva nu i augusti? svetten formligen rinner. Fortsätt så! Jo vi har pejl och grävde efter vad den visade. Grävlingen som kom ut hade blod i pälsen och lämnade en rand blod efter sig när den knallade fram som att haglen tagit men inte gått in ordentligt.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Jo vi har pejl och grävde efter vad den visade. Grävlingen som kom ut hade blod i pälsen och lämnade en rand blod efter sig när den knallade fram som att haglen tagit men inte gått in ordentligt. Ok, då måste det ha varit lite dåliga träffar då. Grävling är ju inte direkt hårdskjutna på korta håll med hagelspruta. Spelar ingen större roll vad du har för hagelstorlek. Det går utmärkt med 6 'or också. Oftast använder jag 4'or, varghagel tycker jag känns väl häftigt till småvilt. Viktigast är ju dock att det tar i vital del. Än en gång grattis med önskan om fortsatta framgångar.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare tackar terrierman och Thyrus! riktigt skoj var det. japp blod kom med ut ur gången men den verkade inte påtagligt medtagen heller så. jag lämnar den bedömningen till Sidelock då jag inte såg dom 2 första skotten han fick in på den. varghagel blir det inte men 36gr 1:or fortsätter jag nog med. dom satte stopp för den på plats iaf. trång vänsterpipa ger täta träffbilder vilket jag uppskattar. imponerande galt de där. kändes bra mkt tyngre än 13kg ( 13kg är förviso inte jättelite de heller ) nu väntan innan de är dags o släppa henne igen. hon är ju inte änns 1 år så ska ta de varligt fram med henne. alla tips och metoder är hjärtligt välkommna angående injagning av grythund! har pratat med några men vill se vad ni p´å forumet säger likaså. Vänliga Hälsningar
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Vi sätter punkt för diskussionen här, jag kan ej framlägga bevis för var haglen tagit och i vilket antal då grävlingen är kremerad, jakten kommer jag dock minnas länge.
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Författare den är död, japp! det var en grymt rolig jakt, JAPP! jag ska tjata på sidelock att köpa en foxterrier, JAPP!!! fan så sköj. längtar till nästa gång redan! btw jag kör med min slitvarg SBS, ful som fan ( nu för tiden, nyskick när jag köpte den ) men FUNKAR! vänsterpipan är bra jävla trång = höger är normal. Rio 36gr 1:a i vänster Remington 36gr 4:a i högerpipan. = förhoppningsvis lyckat resultat!
Publicerat Augusti 3, 201114 yr tjata på sidelock att köpa en foxterrier, JAPP!!! För alla som tvivlar är detta själva kärnan i ovanstående inlägg. ;)
Publicerat Augusti 3, 201114 yr För alla som tvivlar är detta själva kärnan i ovanstående inlägg.'Klart som fan du ska skaffa grythund. Sedan frågan om det ska vara just foxterrier lämnar jag därhän.
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Författare foxterrier eller ej grythund ska de va. o varför ändra ett vinnande koncept som inte änns Varberg rår sig på