Publicerat Augusti 1, 201114 yr Först och främst - jag har INGA planer på att skjuta räv / rådjur mer 22LR:an. Vill bara höra era funderingar på möjligheterna - aka skulle det fungera. Vilket avstånd skulle vara max? Lungskott eller är enda alternativet ett skallskott? Anledningen till att jag frågar är att jag just kom hem fråm Texas, där mina polare sköt vildsvin (uppemot 150 kg) med 17 HMR med stor framgång - då var det skall och halsskott som gällde. 17 HMR är ju en varmint kaliber av rang - men hur skulle 22LR kunna mäta sig?
Publicerat Augusti 1, 201114 yr japp det funkar med bra träff i skallen eller i nacken inom moderata håll även på större djur
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Ok - för jag kan förstå att HMRen funkar, då den har en extrem "spräng-verkan". 22LR har ju inte det.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Ok - för jag kan förstå att HMRen funkar, då den har en extrem "spräng-verkan". 22LR har ju inte det. Du kan döda i princip alla landlevande djur med en 22:a om du sätter kulan precis rätt i hjärnan. Om du inte tror på 22:an så kanske 22 WMR är mer intressant? Vore kul att höra om era erfarenheter i Texas då jag själv spenderat strax över två månader i denna härliga delstat.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Du kan döda i princip alla landlevande djur med en 22:a om du sätter kulan precis rätt i hjärnan. Om du inte tror på 22:an så kanske 22 WMR är mer intressant? Vore kul att höra om era erfarenheter i Texas då jag själv spenderat strax över två månader i denna härliga delstat. Där har jag skrivit en hel del om mina upplevelser "over there" ;D