Publicerat Augusti 2, 201114 yr Igår var tanten o jag hos svågern o hjälpte till med staketsättning mm. Det blev mat o vin o s v men jag körde. Oavsett så blev klockan lite förmycket för att jag skulle hinna ut o sätta mig på pass för rävvak som jag tänkt vilket jag lite misslynt påpekade för tanten. "-Men då kan vi väl gå en sväng med hundarna o titta efter bock" blev svaret "-mmmm" svarade jag o tänkte att det var det bästa att göra av situationen. Samtidigt tänkte jag att det knappt var lönt att ta med bössan utan bara kikaren eftersom tre stimmiga hundar i koppel efter en småberusad tant låter som ett astmatiskt ånglok. Nåväl, tanten efter tre lyckliga hundar o jag gick ner bakom huset mot ån (på min jaktmark) och jag spanade över åkrarna och såg en get med kid i säden men inget annat. När vi efter en stund kom ner till ån så gick jag 20-30 m före "loket" och får då plötsligt se en räv stå 30-40 m nedanför mig nere vid ån och den hade inte uppmärksammat mig. Jag stannar givetvis o spanar in den i kikaren i ca 10-15 sek sen ser jag att den ryker till och lägger sig ner och "loket" anländer. Rävuslingen ligger kvar och spanar in oss utan att sticka iväg den "#¤$£@ . Precis som att fanskapet vet att jag inte har nån bössa med! Vi står o kollar på den några minuter o den på oss sen lunkar rävuslingen iväg utan synbar brådska. Varför tog jag inte bössan med mig för, aggghhhhhh!
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Visst är det roligt Man blir såå trött på sig själv när man gång efter annan inte har vapen med sig när man är ute. Ibland går det helt enkelt inte men oftast är det inga problem. Nu vet u ju var den håller hus så en sväng i kväll kanske rättar till känslan av otillräcklighet //
Publicerat Augusti 2, 201114 yr När vi är på marken försöker jag att inpränta budskapet till alla i laget, pangen skall med, alltid visst även om det blir lite böckigare än tänkt eller om det är för en "skall bara". En missad chans på en räv är just det samma. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Visst är det roligt Man blir såå trött på sig själv när man gång efter annan inte har vapen med sig när man är ute. Ibland går det helt enkelt inte men oftast är det inga problem. Nu vet u ju var den håller hus så en sväng i kväll kanske rättar till känslan av otillräcklighet // Jodå, det kommer att jagas fler gånger därnere. Ulf vet var jag menar om jag säger att det var där han satt o jaga bock o bocken låg nära ån och stack när Uffe reste sig.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare När vi är på marken försöker jag att inpränta budskapet till alla i laget, pangen skall med, alltid visst även om det blir lite böckigare än tänkt eller om det är för en "skall bara". En missad chans på en räv är just det samma. /Christian Visst är det så...
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Jodå, det kommer att jagas fler gånger därnere. Ulf vet var jag menar om jag säger att det var där han satt o jaga bock o bocken låg nära ån och stack när Uffe reste sig. Aha... där nere.. Kanske jag ska komma ner lagomt ill den 16e och hjälpa dig?
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Men är det jobbigt att bära en lätt liten studsare i rem på ryggen? Gör om, gör rätt Mvh!
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Kompisen tog en liten promenad på 6 timmar och 250 höjdmeter, väl framme så lade han sig ner och började kikarspana. Efter ett tag såg han ett djur på lämpligt avstånd, fram med avståndsmätaren (xxx yards), fram med geväret och i med slutstycket - ja just det ja !!! Fel slutstycke..... Nåja, det blev många fina bilder och en lång promenad hem (utan kött) Orsaken till den tokroliga händelsen är de nyzeeländska förvaringsreglerna (med delade bössor) samt ett flertal vapen av samma fabrikat. Han har nu färgkodade slutstycken/lådor (gul plopp mot gul plopp, osv) Raggarö
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Aha... där nere.. Kanske jag ska komma ner lagomt ill den 16e och hjälpa dig? Så hjälpsam man kan va...
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Men är det jobbigt att bära en lätt liten studsare i rem på ryggen? Gör om, gör rätt Mvh! Nu ska du inte strö salt i såret o Varbergern är varken särskilt lätt eller liten.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Kompisen tog en liten promenad på 6 timmar och 250 höjdmeter, väl framme så lade han sig ner och började kikarspana. Efter ett tag såg han ett djur på lämpligt avstånd, fram med avståndsmätaren (xxx yards), fram med geväret och i med slutstycket - ja just det ja !!! Fel slutstycke..... Nåja, det blev många fina bilder och en lång promenad hem (utan kött) Orsaken till den tokroliga händelsen är de nyzeeländska förvaringsreglerna (med delade bössor) samt ett flertal vapen av samma fabrikat. Han har nu färgkodade slutstycken/lådor (gul plopp mot gul plopp, osv) Raggarö Opps, sånt är trist!
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Kompisen tog en liten promenad på 6 timmar och 250 höjdmeter, väl framme så lade han sig ner och började kikarspana. Efter ett tag såg han ett djur på lämpligt avstånd, fram med avståndsmätaren (xxx yards), fram med geväret och i med slutstycket - ja just det ja !!! Fel slutstycke..... Nåja, det blev många fina bilder och en lång promenad hem (utan kött) Orsaken till den tokroliga händelsen är de nyzeeländska förvaringsreglerna (med delade bössor) samt ett flertal vapen av samma fabrikat. Han har nu färgkodade slutstycken/lådor (gul plopp mot gul plopp, osv) Raggarö Gjorde nåt liknande i fjol när jag skulle jaga toppfågel. Hunden jag hade med mig va lapskvallhund och har igentligen inte nåt intresse av vildadjur men lyckades skrämma fram en hare som stälde sig 40m bort i 2 min utan att röra sig, då jag lite fumligt började fix med bössan.....ops finn ett fel svårt att skjuta utan slutstycke:-/ Lär ju aldrig göra om det. Men en fin promenad...
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Författare Gjorde nåt liknande i fjol när jag skulle jaga toppfågel. Hunden jag hade med mig va lapskvallhund och har igentligen inte nåt intresse av vildadjur men lyckades skrämma fram en hare som stälde sig 40m bort i 2 min utan att röra sig, då jag lite fumligt började fix med bössan.....ops finn ett fel svårt att skjuta utan slutstycke:-/ Lär ju aldrig göra om det. Men en fin promenad...
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Kompisen tog en liten promenad på 6 timmar och 250 höjdmeter, väl framme så lade han sig ner och började kikarspana. Efter ett tag såg han ett djur på lämpligt avstånd, fram med avståndsmätaren (xxx yards), fram med geväret och i med slutstycket - ja just det ja !!! Fel slutstycke..... Nåja, det blev många fina bilder och en lång promenad hem (utan kött) Orsaken till den tokroliga händelsen är de nyzeeländska förvaringsreglerna (med delade bössor) samt ett flertal vapen av samma fabrikat. Han har nu färgkodade slutstycken/lådor (gul plopp mot gul plopp, osv) Raggarö Farsan blev lätt utskrattad av jaktlaget när han av misstag fick med Salongaren till älgjakten dock inte så långt hemmifrån så han fick sätta sig i pass lite senare (med rätt bössa ) Själv så hade jag patronerna i fickan vid en bockjakt för några år sedan också en känsla av otillräcklighet
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Författare Farsan blev lätt utskrattad av jaktlaget när han av misstag fick med Salongaren till älgjakten dock inte så långt hemmifrån så han fick sätta sig i pass lite senare (med rätt bössa ) Själv så hade jag patronerna i fickan vid en bockjakt för några år sedan också en känsla av otillräcklighet
Publicerat September 13, 201114 yr Har också gjort detta otroligt härliga misstag och har numera alltid kombin hängandes på ryggen när jag ska ut på marken. Har också den turen att bli påmind om att bössan skall med av min kära sambo vilket man tackar för!