Publicerat Augusti 2, 201114 yr Jag bor ju nu på en mark där det bedrivs en ganska omfattande jakt efter gräsänder... man satte i år ut 35000 (joo... trettiofemtusen) gräsänder i ett antal konstgjorda viltvatten. Jakteleverna och övrig personal verkar jobba dygnet runt med viltvårdande åtgärder och tanken slog mig nu med morgonkaffet i handen... jag har inte sett en enda kråka eller skata här på marken sen jag flyttade hit i mars. Korp finns det dock gott om och även mycket rovfågel där nog fiskgjusen är den största av dem. Sen i mars har jag sett en ynka räv men inte en enda grävling men dom finns ju givetvis på marken ändå. På marken bedrivs inget jordbruk att tala om då det i mina ögon endast är vall till 90% på fälten som slås några ggr per år. Kan det vara möjligt att man lyckas hålla efter kråkor och skator i sån omfattning på dryga 2000HA så dom mer eller mindre inte ens finns på marken eller är det andra omständigheter så som rovfågel och korp som gör att kråkor och skator håller sig borta? Med så mycket viltvatten tycker man ju att det borde finnas en och annan måsfågel också men inte ens dom syns till...
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Bortsett från alla änder då kanske marken inte har den största av lockelser för kråkfåglar, men jag tror att det är som så att de drabbas av snar och omedelbar bly/järnförgiftning efterhand som de kommer till marken och då har de ingen chans att etablera sig. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Rätt säker på att jag vet exakt vart du håller till och nog finns där en och annan kråka men jag tror inte att miljön medger några större stammar av dem. Du har själv svaret på varför, inget aktivt jordbruk direkt. Chefen där brukar hålla sig med en pluton praktikanter, elever samt vidföljande kompisar som har i princip fria tyglar på allehanda oknytt typ räv och grävling men även kråkfåglar så de lär knappast få någon ro. Sen har de hägnverksamhet vilket medger laglig jakt på korp. Mvh!