Publicerat Augusti 2, 201115 yr Går i tankar på att köpa mig en ny kikare till klass 2:an. Har letat som en tosing efter ett vettigt köp, men det är rätt svårt att hitta det jag vill ha till bra pris i Sverige, och sen fick jag nys om några sidor i USA och fick griller i huvudet direkt.. Man kan ju spara sköna tusenlappar liksom. Är det någon som har köpt optik utomlands? Hur funkade det? Krångel? Bra leveranstider? Frakt/tullkostnader? Jag vill veta allt haha! :-) /Rickard
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Går i tankar på att köpa mig en ny kikare till klass 2:an. Har letat som en tosing efter ett vettigt köp, men det är rätt svårt att hitta det jag vill ha till bra pris i Sverige, och sen fick jag nys om några sidor i USA och fick griller i huvudet direkt.. Man kan ju spara sköna tusenlappar liksom. Är det någon som har köpt optik utomlands? Hur funkade det? Krångel? Bra leveranstider? Frakt/tullkostnader? Jag vill veta allt haha! :-) /Rickard Inte för att jag vill agera glädjedödare men ex kikarsikte räknas som krigsmateriel/vapen för terrorister och får enl. am lag ej exporteras till vem som helst, ex privatpersoner i Europa. Tyvärr. Jag köpte sikte ifjol från usa men då via mellanhand. Handkikare har jag köpt direkt, det gick bra då det inte räknas som potentiellt terroristvapen.För övrigt har du rätt angående at det finns pengar att spara på handel i $ och med am. priser. 4%tull på optik och ca 50-70$ i frakt beroende på vikt och trp. sätt.
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare Å fan, är det så? Dom är rätt kinkiga dom där amerikanarna tycker jag haha! Men ja, då är det ju inte så mycket att göra. Men tack för svaret, det är ju bättre att fråga sig runt innan man beställer och det skiter sig sen! /Rickard
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Nog går det att beställa från vissa företag på internet. Dom behöver dock ansöka om exporttillstånd men det gör en del gladeligen som jag fattat det. theopticzone.com och eurooptic.com är exempel på adresser jag fått för mig att folk handlar ifrån. Dock får man räkna med ca 50usd frakt och sen tull på 30% på det totala beloppet (kikare+frakt). Nu är jag inte bombsäker men ganska.
Publicerat Augusti 2, 201115 yr OBS! Moms+Tull blir ca 30% tillsammans. Så (kikare+frakt+eventuell försäkring)x1,3 så har man väl ungefärligt pris. Egentligen borde väl någon som faktiskt gjort detta få svara
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare Okey, kan vara bra att veta! Får maila och kolla med respektive företag. Hur är det med europeiska ställen då som säljer över nätet? Några bra tips?
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Jag har handlat av Opticswarehouseför 1,5 år sen och det funkade bra och blev helt ok pris. Annars finns nåt som heter eGun tror jag men kolla in denna länk kanske: Robsoft
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Inom EU blir det ju ingen tull eller moms i svenska tullen men läs länken på robsoft som sagt
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare Tack för tipset! Mycket intressant och välbehövlig information!
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Okey, kan vara bra att veta! Får maila och kolla med respektive företag. Och må djä**len ta dig om du inte uppdaterar oss hur det går
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Jag har tagit hem 7 kikarsikten från USA, det första från en kille som bodde i USA men var från Sverige. Han skickade det som en gåva och därmed slapp jag all tull och moms. Han är inte verksam längre då den Amerikanska tullen hälsade på hemma hos honom. Prövat The Opticzone som skickat direkt hem till mig, blev påslag som de skriver tidigare, jag räknade med 1 dollar = 10 kr, blev billigare ändå än att köpa i Sverige. Nu dom senaste gångerna har jag bett vänner och bekanta som varit i Staterna ta med siktena hem i resväskan, beställt från The Opticzone och bett dom skicka siktena till hotellen, har fungerat super! ( Om det är lagligt eller ej vet jag inte)
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare OpticsPlanet är mailade! Nu får vi bara hoppas på bra svar! :-)
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Författare Jaha.. OpticsPlanet kan man ju glömma, här är svaret jag fick: Thank you for your interest in our products. We do apologize, however, our manufacturer will not allow us to ship the item on your order outside of the United States. We do recommend searching for the home page of the manufacturer you need. They will hopefully have a list of international distributors on their website that you can contact for their products. We’re sorry for the inconvenience. Have a great day! Fan.
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Jag har tagit hem 7 kikarsikten från USA, det första från en kille som bodde i USA men var från Sverige. Han skickade det som en gåva och därmed slapp jag all tull och moms. Han är inte verksam längre då den Amerikanska tullen hälsade på hemma hos honom. Prövat The Opticzone som skickat direkt hem till mig, blev påslag som de skriver tidigare, jag räknade med 1 dollar = 10 kr, blev billigare ändå än att köpa i Sverige. Nu dom senaste gångerna har jag bett vänner och bekanta som varit i Staterna ta med siktena hem i resväskan, beställt från The Opticzone och bett dom skicka siktena till hotellen, har fungerat super! ( Om det är lagligt eller ej vet jag inte) Killen du nämner har jag också handlat ett flertal gånger av, fungerade mycket bra. Angående att låta vänner ta med sig i bagaget, du är medveten om att vid en koll av amerikanska tullen och man inte kan uppvisa ett giltigt exporttillstånd så kan din vän nekas inresetillstånd i Usa för överskådlig framtid...säger inte att det måste bli så men risken finns.
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Killen du nämner har jag också handlat ett flertal gånger av, fungerade mycket bra. Angående att låta vänner ta med sig i bagaget, du är medveten om att vid en koll av amerikanska tullen och man inte kan uppvisa ett giltigt exporttillstånd så kan din vän nekas inresetillstånd i Usa för överskådlig framtid...säger inte att det måste bli så men risken finns. den är liten den risken. man beställer kikaren med exporttillstånd så skickas det med till hotellet/kompisen som antingen skickar det vidare eller bär hit det. tar man med ett par egna beggade ringar och sätter på kikaren samt skriver en lapp att den var med från sverige så får man en liten lapp att man skall få en liten lapp från kontrollen på väg in bara nästa gång så att de vet att ingen import skett, det är det som på sin höjd kan ske i praktiken. sist skrev jag "keep fingers off my turrets please"
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Har handlat via ebay tre gg och det har gått bra alla gånger vid ett av köpen slapp jag tull och mons ,det var av en privat person,kolla ebay och ships worldwide har funkat kanon för mig... å billigt...
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Hej jag köpte en kikare från usa bara för nån vecka sen En leupold vxr och jag räknade med betala tull och moms ca 30 % på priset i usa... Oc när den kom så klart tull och moms men det var ju ändå räknat... Då var kikaren med ringar och så klart frakt och försäkrad så betalade jag totalt 5900:- och samma kikare i sverige med ringar 9100:- och då var det ingen frakt i det priset... Så vissa kikare sparar man på köpa utomlands men vissa inte... Jag tog den vägen via en sida på nätet och de sökte export tillstånd och allt tog ca 3 veckor få hit kikaren men sparar jag de pengarna är det ju helt klart värt vänta
Publicerat Augusti 4, 201115 yr Jag har köpt hem en kikare från 4scopes, helt otroligt det tog ungefär 3 dagar från beställning tills jag hade den i handen Kan änsålänge rekommendera dem, har inte behövt ha kontakt med dem för något garantiärende än..
Publicerat Augusti 5, 201115 yr Killen du nämner har jag också handlat ett flertal gånger av, fungerade mycket bra. Angående att låta vänner ta med sig i bagaget, du är medveten om att vid en koll av amerikanska tullen och man inte kan uppvisa ett giltigt exporttillstånd så kan din vän nekas inresetillstånd i Usa för överskådlig framtid...säger inte att det måste bli så men risken finns. Jodå, jag är medveten om risken, informerar självklart även de som tar hem siktena i bagaget. Säger till dom att packa ner det i "stora bagaget"
Publicerat Augusti 8, 201115 yr Både Optics Zone och Cabelas har fått tillrättavisningar av US dept. Of Commerce, Cabelas fick stora bötesbelopp. Det stämmer alltså att OZ hjälpt till tidigare, men efter att dom blivit brända av myndigheterna i US så har dom begränsat servicen. Har du tillgång till en adress i US (krav för ansökan såvitt jag vet) så kan OZ fortfarande hjälpa dig. När jag frågade så fick jag beskedet att exporttillståndet skulle ta ca 60 dagar. Men det enklaste är att åka dit själv och flyger du hem via Copenhagen så ser allt vitt ut för tullen i US eftersom DK tydligen inte omfattas av restriktionerna som i fallet med Sverige och Finland. Har dock själv plockat hem några sikten i väskan som jag sålt vidare. Har ett Leupold VX-R 3-9x40 Firedot kvar till försäljning.
Publicerat Augusti 9, 201115 yr Är det någon som känner till detaljerna kring klassificeringen av kikarsikten. Det finns ju lite olika möjligheter för myndigheterna i USA att begränsa exporten. Beroende på detta så kan det finnas "kryphål". Om det stämmer att det inte finns några begränsningar om man exporterar till Danmark (Antagligen är det då NATO som är fritt) så finns en möjlighet att det bara är de USA tillverkade siktena som är begränsade. Nu vet jag inte om det lönar sig att köpa Europeisk optik i USA men det är kanske en annan fråga.
Publicerat Augusti 9, 201115 yr Jag köpte ett Leupold Mark 4 från Optics Zone i april-maj. Allt fungerade perfekt men de var ju naturligtvis tvungna att ansöka om exporttillstånd. Jag frågade om detta och då sa de att eftersom det var en Mark 4, som ju är ett prickskyttesikte som används av USAs väpnade styrkor, så skulle det nog ta cirka fyra veckor. Efter fem veckor var det fixat och leveransen gick på några dagar. Jag har inte för mig att de tog någon avgift för att fixa detta exporttillstånd. Även med tull och frakt blev det cirka en tredjedel billigare än i sverige, men köper man ett billigare sikte så blir ju frakten en större andel och dollarkursen var extremt låg när jag beställde. Även ringar och dylikt är ju sjukt mycket billigare där borta, för övrigt. Oklanderlig service, svarade snabbt på mail, inga konstigheter, kostade 6-7 dollar att försäkra paketet (Vilket kändes som en bra grej).
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Mitt leupold vx-3 är påväg hem, men det verkar som om de har skett en förändring, dvs dessa 3-5 veckors väntande på exportlicens verkar inte vara nödvändigt längre. Mitt paket skickades samma dag som jag svarade på mejlet från toz. "The US Government has a new policy for exporting Riflescopes to Sweden. Below are the conditions that must be agreed too, so an export license is not required under STA in 740.20. Please respond back via email if you accept the conditions listed below...." Men detta kanske inte var någon nyhet?