Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

var så jäkla förbannad i natt!

Featured Replies

Publicerat

BLIR SÅ JÄKLA FÖRBANNAD!!

Det har varit lungt med viltolyckor ett tag här. men i natt vid halv två så ringde kontaktperson! det skall tydligen ligga en död älg vid vägkant på-

Den sträcka jag har?. Far dit så står en kille vid vägkanten, han förklarar vad som hänt..

När han kommer körandes ser han att bilar får väja kraftigt åt sidan ut i andra körbanan! när han kommer fram ser han att det ligger en död älgkalv på vägen!

Han ställer bilen vid älg slår på varningblinkers.... lyckades till slut med Jälp av en förbipasserande dra älgen till vägkant! sen ringer han LKC som har fått flera samtal-

Av förbipasserande , medans killen väntar på mig så tar han o städar upp väg det ligger plastdelar o glas över båda vägbanor

Vid denna tidpunkt så var det mörkt ute! den som körde på kalven har stuckit direkt.. skiter tydligen fullstädigt i om älg lever eller att det utgör en fara för andra bilister!

När jag skall kolla om det är något att ta tillvara på! i bland kan ju älgarna vara sprängd i magen då brukar jag kassera älg. så har killen hittat regskylt på väg norskreg.

Jag tackar killen för det han bistått med tar ur älg kontaktar markägare som skall komma o hämta älgen, är hemma vid 3 snåret ringer upp LKC får reda på att-

som jag trodde att förare som kört på älg inte hört av sig! lämmnar regnummer till polis, polis skall höra av sig i dag om dom måste ha regskylt!,, anmälan är gord..

Var fly förbannad i går på vissa bilister hur dom beter sig! men är samtidigt grymt tacksam till dom som stannar o bistår med jälp!!

För övrigt så tog batteriet i pannlampan slut precis när jag skall till att börja fli ur älg! detta att ta ur älg i totalmörker är ganska irreterande,, man får lisksom känna-

Sig fram!!

Publicerat

Ja...norskarna vet var dom har gaspedalen när de är på besök i Östtröndelag...den saken är klar <_<

Publicerat

BLIR SÅ JÄKLA FÖRBANNAD!!

Det har varit lungt med viltolyckor ett tag här. men i natt vid halv två så ringde kontaktperson! det skall tydligen ligga en död älg vid vägkant på-

Den sträcka jag har?. Far dit så står en kille vid vägkanten, han förklarar vad som hänt..

När han kommer körandes ser han att bilar får väja kraftigt åt sidan ut i andra körbanan! när han kommer fram ser han att det ligger en död älgkalv på vägen!

Han ställer bilen vid älg slår på varningblinkers.... lyckades till slut med Jälp av en förbipasserande dra älgen till vägkant! sen ringer han LKC som har fått flera samtal-

Av förbipasserande , medans killen väntar på mig så tar han o städar upp väg det ligger plastdelar o glas över båda vägbanor

Vid denna tidpunkt så var det mörkt ute! den som körde på kalven har stuckit direkt.. skiter tydligen fullstädigt i om älg lever eller att det utgör en fara för andra bilister!

När jag skall kolla om det är något att ta tillvara på! i bland kan ju älgarna vara sprängd i magen då brukar jag kassera älg. så har killen hittat regskylt på väg norskreg.

Jag tackar killen för det han bistått med tar ur älg kontaktar markägare som skall komma o hämta älgen, är hemma vid 3 snåret ringer upp LKC får reda på att-

som jag trodde att förare som kört på älg inte hört av sig! lämmnar regnummer till polis, polis skall höra av sig i dag om dom måste ha regskylt!,, anmälan är gord..

Var fly förbannad i går på vissa bilister hur dom beter sig! men är samtidigt grymt tacksam till dom som stannar o bistår med jälp!!

För övrigt så tog batteriet i pannlampan slut precis när jag skall till att börja fli ur älg! detta att ta ur älg i totalmörker är ganska irreterande,, man får lisksom känna-

Sig fram!!

Vissa bilister är änglar utmed vägkanten :wub: , andra är onskan själv :angry: .
Publicerat

Riktigt illa, samtidigt blir jag så brydd, alla dessa människor som bryr sig nog för att ringa polisen, men inte stannar för att hjälpa till? Det tycker jag är konstigt. När en nära vänn till mig hamnade riktigt illa i diket så kom en hel radda utryckningsfordon för då var det ~10st som ringt efter ambulans, men ingen som stannat och hjälpttill.

Visst måste det finnas straff på att smita från viltolyckor?

Publicerat

Riktigt illa, samtidigt blir jag så brydd, alla dessa människor som bryr sig nog för att ringa polisen, men inte stannar för att hjälpa till? Det tycker jag är konstigt. När en nära vänn till mig hamnade riktigt illa i diket så kom en hel radda utryckningsfordon för då var det ~10st som ringt efter ambulans, men ingen som stannat och hjälpttill.

inget konstigt tycker jag med brasklapp för att generalisera. de flesta stannar inte av följande anledningar:

- de blir rädda själv

- de har barn i bilen

- de vill inte se slafset om det är riktigt illa

- de har brått till annan plats och att stanna sabbar deras tillvaro.

de som stannar är:

- omtänksamma människor

- folk inom vården/blåljus

- de med kunskap om vad de ska göra

bra folk med andra ord.

Publicerat

inget konstigt tycker jag med brasklapp för att generalisera. de flesta stannar inte av följande anledningar:

- de blir rädda själv

- de har barn i bilen

de som stannar är:

- omtänksamma människor

bra folk med andra ord.

Det finns ytterligare en kategori människor som stannar, de nyfikna. <_<

Publicerat

- de blir rädda själv

- de har barn i bilen

de som stannar är:

- omtänksamma människor

bra folk med andra ord.

Så om man har barn i bilen är räknas man inte som "bra folk"? ;)

(var abara tvungen att ställa frågan) ;)

Publicerat

Bra folk=dem som gör rätt i det aktuella läget,

med goda intentioner och barn i bilen så blir det så små resultat eller hur?

Jag har inga småbarn men förstår å andra sidan inte vad det är med dem som hindrar att man helt kort stannar till för att bistå någon som haft/upplevt en kollission.

Av egna erfarenheter av andras viltolyckor så är jag fullt medveten om att förare kan bli lite chockade och bete sig bra korkat, det är då en eller flera person/er med distans och lugn är bra att ha till hands.

Till TS- otroligt tråkig sits och ja, det är ett brott, smitning från trafikolycksplats att lämna den samma utan att anmäla det till polisen,

den norska regplåt ni hittade får svårt att förklara skadorna på bilen.

Ja ägaren då det vill säga.

/Christian

Publicerat

Så om man har barn i bilen är räknas man inte som "bra folk"? ;)

(var abara tvungen att ställa frågan) ;)

-_-

kunde inte hålla dig nä ;)

det finns två sidor på problemet, inget i min värld...

- stannar man inte är man en skitstövel helt enkelt.

- stannar man och hamnar i en trist sits där man kanske får hålla i en nacke i 20 minuter eller stoppa blödningar mm, allt trist som kan hända i trafikolyckor så kommer ungar som mina vara okontrollerade.

dom kommer tveklöst ta sig ur bilen och jag kan inte gå ifrån. I det läget lyder hunden bättre. Är där bara jag och andra som inte kan ta hand om det står man där med ungar på gatan, händerna fulla och det kan bli rätt kritiskt. därför bör man kanske tänka på var man ställer bilen om man stannar med ungar i.... -_-

Kalle

Publicerat

Straff finns för att smita från vissa typer av villtolyckor som man varit med om själv. (edit ja självklart även en hel del andr atyper av trafikolyckor man varit inblandad i)

Någon "samaritlag" har vi inte fått än så länge. Även om det ligger på förslag. Har inte läst förslagen själv men tror det handlar mer om att man skall tvingas ingripa för att hjälpa människor som är i uppenbar nöd. Jag har i och för sig svårt att se att det blir något av i verkligheten men förslaget finns i alla fall. Sorgligt att det gått så långt att det verkar finnas ett behov...

Publicerat

I Mellaneuropeisk rätt finns den formen av lagstifting sedan länge,

i Frankrike och Spanien straffas det med fängelse om man undlåter att ingripa vid våldsbrott, inte aktivt bidrar till räddning osv, där det har objektivt sätt varit möjligt att göra det.

Min tro är att dessa regler är mer moralstyrande än att de verkligen nyttjas aktivt i rättstillämpningen, jag å andra sidan uppfattar, o detta är sidosatt detta med ensam förare, barn i bilen scenariot, att många helt enkelt skyggar för att vara behjälpliga för att på så vis inte vara ansvariga,

om man inte har "hjälpt" till har man inte heller ett ansvar om det har gått snett.

För min del, född o uppvuxen på landet, är det så enkelt, denna gång är det någon annans tur att behöva få lite hjälp, nästa är det min, så givetvis bidrar man.

/Christian

Publicerat

-_-

kunde inte hålla dig nä ;)

det finns två sidor på problemet, inget i min värld...

- stannar man inte är man en skitstövel helt enkelt.

- stannar man och hamnar i en trist sits där man kanske får hålla i en nacke i 20 minuter eller stoppa blödningar mm, allt trist som kan hända i trafikolyckor så kommer ungar som mina vara okontrollerade.

dom kommer tveklöst ta sig ur bilen och jag kan inte gå ifrån. I det läget lyder hunden bättre. Är där bara jag och andra som inte kan ta hand om det står man där med ungar på gatan, händerna fulla och det kan bli rätt kritiskt. därför bör man kanske tänka på var man ställer bilen om man stannar med ungar i.... -_-

Kalle

Jag fattar vad du menar.. :)

Det är en bedömning man gör på plats och ställe.. Men med de stora barnen hade jag stannat. De är kontrollerbara.. i stort sett.. Sen kan det vara saker som man inte vill att de ska behöva se.

Publicerat

Christian skrev

att många helt enkelt skyggar för att vara behjälpliga för att på så vis inte vara ansvariga,

om man inte har "hjälpt" till har man inte heller ett ansvar om det har gått snett.

Mycket tråkigt men jag tror du har rätt. Den som inte gör något gör heller inget fel... Finns för mycket av den logiken idag.

Jag tror inte att vi kommer få någon dylik lagstiftning i Sverige. I alla fall inte annat än något helt urvattnat som i praktiken blir mer eller mindre omöjligt att lagföra någon för. Jag har inget bra förslag på hur det skall gå till men jag skulle föredra någon form av moralisk vägvisare / information framför tandlös lagstiftning.

// Henrik

Publicerat

jag å andra sidan uppfattar, o detta är sidosatt detta med ensam förare, barn i bilen scenariot, att många helt enkelt skyggar för att vara behjälpliga för att på så vis inte vara ansvariga,

För min del, född o uppvuxen på landet, är det så enkelt, denna gång är det någon annans tur att behöva få lite hjälp, nästa är det min, så givetvis bidrar man.

/Christian

Jag misstänker att det finns en del som är rädda för Aids som gör att de inte vill stanna. Oavsett så tror inte jag att man ska utgå från att de som inte stannar, kör förbi av illvilja.

Publicerat

RW- hade inte ens tänkt på den saken/sjukdomen,

men det är klart om man känner till smittrisken, så liten som den är så räknar man bort den,

men för många kan det vara en orsak till att avstå.

Man får inte heller räkna bort att många anser sig inte ha något att kunna bidra med, dvs de är inte en tillgång på plats, då är det rent av bra att inte stanna.

Henrik- lagar kan ibland enbart avse att han en moralbildande verkan,

lag om bilbälten är ju egentligen ganska tandlös, 600 kr om man inte bär bältet, men det är bara att konstatera att för 40 år sen hade få bältet på,

idag är det många.

Man kan ändra uppfattningar, givetvis inte enbart genom regler men tillsammans med den form av info som du talar om.

/Christian

Publicerat

RW- hade inte ens tänkt på den saken/sjukdomen,

men det är klart om man känner till smittrisken, så liten som den är så räknar man bort den,

men för många kan det vara en orsak till att avstå.

Man får inte heller räkna bort att många anser sig inte ha något att kunna bidra med, dvs de är inte en tillgång på plats, då är det rent av bra att inte stanna.

Henrik- lagar kan ibland enbart avse att han en moralbildande verkan,

lag om bilbälten är ju egentligen ganska tandlös, 600 kr om man inte bär bältet, men det är bara att konstatera att för 40 år sen hade få bältet på,

idag är det många.

Man kan ändra uppfattningar, givetvis inte enbart genom regler men tillsammans med den form av info som du talar om.

/Christian

Håller i princip med. Men jag minns för något år sedan när man insett att användandet av bilbälte gått ner. Informationskampanjen gick inte direkt ut på att förklara att det var olagligt att köra/åka utan bälte. Man visade bilder jag tror skrämde bra mycket mer än om man visat bilder på tomma plånböcker... Tyvärr har jag inget vidare bra förslag på hur en informationskampanj skulle utformas för att ge bra resultat i det här aktuella ämnet. Det där med att behandla andra som man vill bli behandlad själv finns det ju andra som propagerat för utan större framgång...

Tyvärr kan lagar ibland även vara demoraliserande. Om de stämmer allt för dåligt med det allmänna rättsmedvetendet så kan det ge problem.

Men det undviker vi med rätt införsäljningskampanj.

Publicerat

Många kan tyvärr vara ganska passiva, trots att att göra något (även dåligt) garanterat är bättre än ingenting.

Det vanligaste allmänheten gör vid hjärtstopp är utanför sjukhus är att ringa ambulans och sedan vänta, dvs inte inleda hjärt-lungräddning. Trots att nästan alla borde veta ungefär hur man gör, typ att man ska blåsa in luft i lungorna och trycka på bröstkorgen, grovt sett, trots att det är mycket osannolikt att man gör något värre om man försöker, dödligheten är ju skyhög utan HLR och lite halvkass HLR är garanterat bättre än ingen alls.

Men antar att många inte vet det eller inte tänker så utan kanske tror att de kommer göra saker värre för att de "inte vet hur man gör". Och som Christian sa, gör man inget alls så känner sig man inte delaktig i det aktuella händelseförloppet och har således inget att göra med om det går dåligt. Kan nog vara en del som tänker så. Jag hävdar att man i själva verket redan är en del av händelseförloppet och att inte agera också är en handling som bör bedömas med avseende på etisk riktighet.

Publicerat

Håller i princip med. Men jag minns för något år sedan när man insett att användandet av bilbälte gått ner. Informationskampanjen gick inte direkt ut på att förklara att det var olagligt att köra/åka utan bälte. Man visade bilder jag tror skrämde bra mycket mer än om man visat bilder på tomma plånböcker... Tyvärr har jag inget vidare bra förslag på hur en informationskampanj skulle utformas för att ge bra resultat i det här aktuella ämnet. Det där med att behandla andra som man vill bli behandlad själv finns det ju andra som propagerat för utan större framgång...

Tyvärr kan lagar ibland även vara demoraliserande. Om de stämmer allt för dåligt med det allmänna rättsmedvetendet så kan det ge problem.

Men det undviker vi med rätt införsäljningskampanj.

jag minns en bilbälteskampanj som visade skadade barn, barn som grät då de satt i bilen under arbetet med att få ut dem. om jag minns rätt var det inte svenskt. den sitter på nätnhinnan, fy fan när jag tänker på den, sådan "verklig" misär funkar även om det är brutalt. det får människor att för ett tag tänka på det.

jag såg en tysk och en japansk bälteskampanj som enbart gick ut på att få barnen att bli medvetna och själva säga ifrån. jag överförde det till checklistan när vi ska ut och åka, så nu får man ibland höra "Vad har pappa glömt, haha!" varpå man får svara själv då (annars upphör det aldrig!) "ojsan, bältet". som följs av asgarv.... :blush:

Publicerat
  • Författare

Jaha eländet tar ju alldrig slut! har en såkallad jaktkamrat som har marken där kalven låg så han fick den..

Pratade med han i går o fråga om det det var skador på älgen.. nää säger han vi sitter o äter älgfile nu!! men han som stod i mörkret-

med en pannlampa som var batterilös + att man hade uppvaktning av en älgko i mörkret,, :angry: inte vart jag bjuden inte

Nästa gång så följer filerna ned i ryggsäcken!!! :P

Hursomhelst så var jag med regskylt till polis i dag dom ville ha in den.. så då lär dom driva ärendet vidare!

Publicerat

denna gång är det någon annans tur att behöva få lite hjälp, nästa är det min, så givetvis bidrar man.

/Christian

Mycket bra talat. Är själv uppfostrad enligt denna devisen.

Har ju själv smällt ett par gånger men har alltid fått hjälp, ibland bra och ibland mindre bra. Tycker själv att det är bra när dom visar viljan att hjälpa till. Visst är det så och andra sidan att om man vet med sig att man gör mer skada än nytta så bör man nog hålla sig från att hjälpa till och tillkalla hjälp från någon annan.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Gällande fordonsförare i trafik så finns det både bra o dåliga förare värst av dom är nog dom som kör så nära en så att man känner vinddraget!!

Inte så kul när man står efter storväg en mörk natt ensammen! spelar tydligen ingen roll att man har ficklampa+pannlampa+reflexväst dom -

Kör på tok för nära en! sen är det givetvis dom som inte rappoterar in viltolycka,, skiter i det helt enkelt!

Sen finns det bra omtänksamma förare så det är en blandad kompott!