Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester med armeammunition

Featured Replies

Publicerat

Jag kan köpa en fin winchester i cal 308 mycket billigt. Jag vet att det är skjutet en del armeammunition i den och undrar om det gör något med bössan ? Den skjuter bra med vanlig ammo men kan något ha hänt med den ?

Publicerat

Mitt svar är att det inte är nåt att oroa sig för.

Det är samma ammunition.

Du kommer säkert att få andra svar också men jag har hittills inte hittat några uppgifter på vad som ska skilja mellan 308 Win och 7,62 Nato.

Skickad från min mobil

Publicerat

Jodå, det skiljer ;)

http://www.303british.com/id36.html

enligt länken ovan ligger faran i att skjuta .308 i en bössa kamrad för 7,62x51 - inte tvärtom

Raggarö

Publicerat

Huggis,

då är du dåligt underrättad,

det skiljer ganska mycket mellan specen för 7,62 Nato och den civila 308 Win,

oaktat det, om en 7,62 kamrar, avlossas och kan ejekteras fritt ur en pang i 308 Win så har den generösa mått och har inte tagit skada av att skjutas med 7,62:or,

skall du fortsätta med det? Tja det beror helt på vad man vill ha pangen till och hur stora krav man har på precision,

om jag hade ett berg med 7,62:or och en pang som klarade dem så hade jag poffat dem på älgbanan och vi andra events där kravet är typ 2MOA eller däromkring,

men för precisionsarbete med kulvapen, nej då hade jag matat pangen med något annat.

/Christian

Publicerat

Huggis,

då är du dåligt underrättad,

det skiljer ganska mycket mellan specen för 7,62 Nato och den civila 308 Win,

oaktat det, om en 7,62 kamrar, avlossas och kan ejekteras fritt ur en pang i 308 Win så har den generösa mått och har inte tagit skada av att skjutas med 7,62:or,

skall du fortsätta med det? Tja det beror helt på vad man vill ha pangen till och hur stora krav man har på precision,

om jag hade ett berg med 7,62:or och en pang som klarade dem så hade jag poffat dem på älgbanan och vi andra events där kravet är typ 2MOA eller däromkring,

men för precisionsarbete med kulvapen, nej då hade jag matat pangen med något annat.

/Christian

Christian kan du då skicka mig en länk eller till en officiell sida (Winchesters till exempel) där de skillnaderna är specade eller där jag själv kan jämföra dem.

Faktum är att jag har kikat på ett flertal olika sidor för att försöka utröna skillnaderna. Olika sidor skiljer lite i storlek mellan hylsorna, det är dock maximalt hundradelar som skiljer mellan 308W och 7,62 Nato. Det roliga i kråksången är att dessa siffror diffar väldigt från sida till sida vilket jag tolkar som att det är större skillnad mellan olika tillverkare som de testat än mellan 308w och 7,62Nato.

Vad som dock skiljer, och det har jag hittat på officiella sidor, är att 308W är godkänd för högre tryck.

Skickad från min mobil

Publicerat

308 Winchester (SAAMI) Gauges

GO - 1.6300"

NOGO - 1.6340"

FIELD - 1.6380" Shop (Military) Gauges

GO - 1.6350"

NOGO - 1.6405"

FIELD - 1.6455"

Ovan har du skillnaden i absoluta siffror.

Det skiljer .127 mm vid bröstet mellan No-Go tolkarna,

har du en SAAMI mini spec läge har du en distans till mätläget på bröstet som vida understiger normalhylsan för 7,62, ett 7,62 läge rymmer en Field gage för 308 Win,

eller med andra ord, det som är ok att skjuta i en 308 Win är det inte alltid i ett 7,62 läge, man kan helt enkelt få hylsbrott då det är för mycket för hylsan att klara av att länga sig.

Vad mer är utan att ens ta upp några mått, en standard 7,62 är .1 mm längre än en 308 Win, det räcker med att man har ett kort läge och en lång 7,62 patron för att man skall få eleverade tryck.

Slutligen och bra mer vanligt, då hylshalsmåtten skiljer påtagligt åt, 7,62:an har tjockare gods där, ett standardläge för 308 Win kan rent av nypa 7,62 och inte ge adekvat släpp och utrymme för hylsan att expandera för att tillåta kulan att lämna hylsan,

det kan ge skyhöga tryckspikar.

800px-Cartridge_308.PNG

Shank 0.4670

Base Diameter 0.4725

Shoulder Diameter 0.4560

Neck-1 0.3460

Neck-2/Case Mouth 0.3460

Freebore Diameter 0.3110

Pilot Diameter 0.2990

Min. Chamber Length/Base-to-Case Mouth 2.0250

Base-to-Shoulder 1.3560

Neck Length 0.3200

Freebore Length 0.1500

Rim/Belt Thickness 0.2000

Shoulder Angle 20*

Throat 2.5*

5391178310_f7b8d4a36d.jpg

http://www.thegunzone.com/30cal.html

Kan vi enas om att skillanderna mellan dessa två kalibrar är så pass avsevärda att det inte går att säga att de är en och samma.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja, just mycket mer utförligt går det väll inte få det !! :) Garv !! Tack så mycket. Då vet jag och kommer nog att skjuta älg med den bössan.