Publicerat Augusti 3, 201114 yr Ja som överskriften lyder så undrar jag hur org kolven till min hva 1640 är org behandlat. Tack i förhand
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Den är med största sannolikhet oljebonad, ungefär liknande som jag svarade i din andra tråd. Tror ej jag har sett någon lackad 1640, men det kan ju ha funnits på någon export modell, men tveksamt.
Publicerat Augusti 4, 201114 yr Författare jaha okej då vet jag nu har jajg oljat in kolven men den är som aldelens kladig och konstog vad kan det va för fel mån tro
Publicerat Augusti 4, 201114 yr jaha okej då vet jag nu har jajg oljat in kolven men den är som aldelens kladig och konstog vad kan det va för fel mån tro Endera så är den mättad och kan inte suga in mer så det är bara att torka bort överflödet, eller så är den lackad av tidigare ägare och då suger det inte så bra....(har du slipat den?)
Publicerat Augusti 4, 201114 yr jaha okej då vet jag nu har jajg oljat in kolven men den är som aldelens kladig och konstog vad kan det va för fel mån tro Vad har du för olja?? Är all gammal olja borta? Annars är det bara att torka bort den överflödiga oljan. Oljan ska gidas in ordentligt, jag tycker d blir bäst med bara händerna, man ska gnida så det riktigt hettar i handen.
Publicerat Augusti 4, 201114 yr Författare waxin okej och lackad är den ej för bössan har varit i familjen sen ny och jag har slippat den. upptag71 jag körde bara med betst och kokt linolja och när jag gnugar med handen så blir det som så konstigt att det som far bittar från oljan och blir jätte konstigt. vad tror du det kan vara då då och tror du man kan strycka ett lager bets på oljan
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Testa att blanda ut kokta linoljan med lite rå linolja och terpentin, det drar in lättare. 60% kokt 20% rå och 20% terpentin, på ett ungefär. Kan vara så att du inte slipat/våtslipat kolven tillräckligt och trät reser sig och "grynar" sig.
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Författare jaha okej kanske man ska prova det men då måste jag väl slippa om den eller ?? Vilket sandpapper är bäst att använda i så fall
Publicerat Augusti 5, 201114 yr jaha okej kanske man ska prova det men då måste jag väl slippa om den eller ?? Vilket sandpapper är bäst att använda i så fall Jag har svarat utförligt i den andra tråden du började om kolvjobb.
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Författare Ja får be hemskt mycket om ursäkt att jag frågade nästan samma fråga igen
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Äh här är det bara fråga tills du tycker att då fått rätt svar. Upptag är som vanligt en vis man så följ hans råd så ska det nog gå bra. Funkar det inte så ska jag kolla vad oljan som jag fick av smeden heter,
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Författare okej de är ju bra det ska börja att prova det snart men du kan ju gärna kolla upp vad oljan som du hade heter Och förästen upptag71 vad är det för skillnad på kokt lin olja och rå är inte så insatt i ämnet
Publicerat Augusti 6, 201114 yr okej de är ju bra det ska börja att prova det snart men du kan ju gärna kolla upp vad oljan som du hade heter Och förästen upptag71 vad är det för skillnad på kokt lin olja och rå är inte så insatt i ämnet Kokt linolja härdar helt enkelt ganska snabbt,den råa drar in i trät snabbare/bättre. Man kan även köra ett antal strykningar med bara rå linolja till att börja med,för att få den att gå in och mätta trät, för att sedan gå på med blandningen som ytbehandling. Fråga på bara!!!! Det är ju det ett sådant forum ät till för!
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Författare OKej tack så mycket för svar då ska jag börja och greja på med den då snart
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Är det nån som vet om han kan polera kolven med nått så den blir glansig och fin:)
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Är det nån som vet om han kan polera kolven med nått så den blir glansig och fin:) Det blir den när du lagt på tillräckligt många lager, om underarbetet är rätt gjort, jag brukar polera med en "klump" lakan leller linne eller nåt, inuti en bit nylon-strumpa........typ stumpbyxa för damer eller herrar med udda böjelser.....