Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävfälla sökes i Skåne! (fixat)

Featured Replies

Publicerat

Nu har en räv gäckat mig på tok för länge och jag får helt sonika inte tag i den och behöver nu ta till andra metoder...

Blev av med min bästa värphöna för tre dagar sedan (en grönläggare som jag har tagit hand om sedan hon var kyckling) och i går blev det två ällingar på morgonen... :angry:

Totalt har denna räven nu tagit tre gäss, minst 8 ankor och tre höns och det funkar inte om man skall vara självhushållare... (försöker i alla fall :blush:)

Så jag undrar om någon kan låna ut en laglig rävfälla till mig i några dagar (eller en vecka) beroende på hur lång tid det tar att fånga räven?

Alternativt så kan jag köpa en rävfälla om den inte är för dyr...

Tack på förhand!

Publicerat

Nu har en räv gäckat mig på tok för länge och jag får helt sonika inte tag i den och behöver nu ta till andra metoder...

Blev av med min bästa värphöna för tre dagar sedan (en grönläggare som jag har tagit hand om sedan hon var kyckling) och i går blev det två ällingar på morgonen... :angry:

Totalt har denna räven nu tagit tre gäss, minst 8 ankor och tre höns och det funkar inte om man skall vara självhushållare... (försöker i alla fall :blush:)

Så jag undrar om någon kan låna ut en laglig rävfälla till mig i några dagar (eller en vecka) beroende på hur lång tid det tar att fånga räven?

Alternativt så kan jag köpa en rävfälla om den inte är för dyr...

Tack på förhand!

Är det inte lika bra att bygga en egen fälla för denna räv lär knappast vara den enda räv som gillar att äta upp dina fåglar lika mycket som du gör.

Publicerat

Bygg en värmländsk tunnelfälla. De funkar

Körde ed lotin innan men det blev mest bifångster, såg även räven en gång men han ville inte krypa in utan smög runt den bara.

En värmländare gör du hyffsat snabbt och billigt

Publicerat
  • Författare

Inte hade man något virke i vettiga längder hemma heller...

Har en hel del 20mm plywood, är det ok om man förstärker den?

Publicerat

Inte hade man något virke i vettiga längder hemma heller...

Har en hel del 20mm plywood, är det ok om man förstärker den?

Det vete fåglarna om det räcker. Det är angivet med 2x2 tum som riktvärde vilket är ganska mycket starkare än plywood fast det beror ju i o f s hur du förstärker. Förstärker du med plåt så bör det ju bli hållfast nog... ^_^

Publicerat
  • Författare

Det vete fåglarna om det räcker. Det är angivet med 2x2 tum som riktvärde vilket är ganska mycket starkare än plywood fast det beror ju i o f s hur du förstärker. Förstärker du med plåt så bör det ju bli hållfast nog... ^_^

Jag läste 28mm någonstans men jag har lagt ner plyfan för tillfället och skall se vad de har på lokala trähandeln.

Visserligen har jag en hel del golvvirke här hemma men det känns lite för "dyrt" i sammanhanget :P

Sen skall ju fällan byggas så att räven inte kan skada sig också och då får materialet helt enkelt inte kunna ge vika någonstans.

Fåglarna får stanna inne någon dag till innan fällan är på plats och denna räven är borta ur ekvationen.

Publicerat

Räkna med att det tar en stund innan en "ny" fälla börjar fånga räv.

Det är aldrig fel med en tunnelfälla men jag skulle även fortsätta vaka.

Jag har väldigt svårt att acceptera att en räv tror sig vara smartare än en själv :lol:

Min jaktledare har av & till problem med både mink, grävling & räv som tar hans fjäderfän.

Trots fällor riggade enligt konstens alla regler så tas det mesta på vak.

Men det kräver såklart en hel del tid och engagemang.

Publicerat
  • Författare

Räkna med att det tar en stund innan en "ny" fälla börjar fånga räv.

Det är aldrig fel med en tunnelfälla men jag skulle även fortsätta vaka.

Jag har väldigt svårt att acceptera att en räv tror sig vara smartare än en själv :lol:

Min jaktledare har av & till problem med både mink, grävling & räv som tar hans fjäderfän.

Trots fällor riggade enligt konstens alla regler så tas det mesta på vak.

Men det kräver såklart en hel del tid och engagemang.

Jo nog tänker jag fortsätta vaka men man kan ju öka chansen med en fälla också!

Fällan jagar ju när man inte är där också.

Vet att räven är hungrig och när jag har lagt ut en fågel ur frysen (apportvilt) så brukar den försvinna ganska snabbt. (men aldrig när man är där... <_<)

Publicerat

Du får aldrig in räven i en ny fälla, skulle den mot all förmodan ändå göra det så är det bara en tidsfråga innan det kommer en ny. I ditt fall skulle jag skaffat elnät, finns på tex Nordpost i 50m längder. Det är det enda som håller de 4 benta borta.

Om det enbart är räv du har problem med så räcker det med 3 st trådar, men då kommer mink och mård under.

Publicerat
  • Författare

Du får aldrig in räven i en ny fälla, skulle den mot all förmodan ändå göra det så är det bara en tidsfråga innan det kommer en ny. I ditt fall skulle jag skaffat elnät, finns på tex Nordpost i 50m längder. Det är det enda som håller de 4 benta borta.

Om det enbart är räv du har problem med så räcker det med 3 st trådar, men då kommer mink och mård under.

Har redan ett kraftigt aggregat men då måste man ha fåglarna på samma plats hela tiden och mina gynnare springer runt på 1,5ha så det funkar inte så bra...

Skulle jag skaffa elnät till det så blir det nästan billigare att anställa någon som vaktar fåglarna :lol:

Att man torskar en fågel ibland det accepterar jag eftersom det hör till naturen men denna räven verkar käka anabola eller något i den stilen... <_<

Publicerat

Har redan ett kraftigt aggregat men då måste man ha fåglarna på samma plats hela tiden och mina gynnare springer runt på 1,5ha så det funkar inte så bra...

Skulle jag skaffa elnät till det så blir det nästan billigare att anställa någon som vaktar fåglarna :lol:

Att man torskar en fågel ibland det accepterar jag eftersom det hör till naturen men denna räven verkar käka anabola eller något i den stilen... <_<

Nja, nu vet jag visserligen inte va ni har för löner där nere, men ett Elnät ligger runt 7-800kr för 50m och då är det ca 1 m högt, Har själv nät på 2 olika ställen där det är ca 1 ha stort, ett annat ställe som jag levererar mycket fågel till kör med tråd och tycker det funkar bra.

Kör du stolp och tråd så blir det inte mycket pengar.

Publicerat

Har du inga jaktintresserade småglin som du kan sätta i vedbon några nätter med en 22 magnum. Får de kål på reeeven kan det ju va värt ett par hundra som tack för hjälpen.

Publicerat
  • Författare

Har du inga jaktintresserade småglin som du kan sätta i vedbon några nätter med en 22 magnum. Får de kål på reeeven kan det ju va värt ett par hundra som tack för hjälpen.

Fritt fram för de som är intresserade helt klart och nog sjutton finns det en slant också till den som tar räven!

Publicerat
  • Författare

Har nu snickrat en värmländsk tunnelfälla och har bara en lucka och utlösarmekanismen kvar. (dock blev det många pauser med min klena kropp... <_<)

Det enda virket jag hade hemma var nytt golvvirke men är det kris så är det kris!

Dessutom skall ju fällan hålla några år också ;)

Är det kurant att sätta ett galler på ovansidan, under besiktningsluckan, så det inte blir något rymningsförsök vid vittjandet av fällan? (såg inget om detta i de olika byggbeskrivningarna jag har sett)

Hade tänkt mig ett finmaskigt galler typ svetsnät så det inte är någon riskt att en kroppsdel skall fastna.

Så har jag haft på alla mina andra levandefångstfällor i alla fall...

Publicerat

Har nu snickrat en värmländsk tunnelfälla och har bara en lucka och utlösarmekanismen kvar. (dock blev det många pauser med min klena kropp... <_<)

Det enda virket jag hade hemma var nytt golvvirke men är det kris så är det kris!

Dessutom skall ju fällan hålla några år också ;)

Är det kurant att sätta ett galler på ovansidan, under besiktningsluckan, så det inte blir något rymningsförsök vid vittjandet av fällan? (såg inget om detta i de olika byggbeskrivningarna jag har sett)

Hade tänkt mig ett finmaskigt galler typ svetsnät så det inte är någon riskt att en kroppsdel skall fastna.

Så har jag haft på alla mina andra levandefångstfällor i alla fall...

Jag har kört med putsnät i galv eller rostfritt under besiktingsluckan. Funkar kanon, bara att lirka lite med 22 an sen är det klart :)

Publicerat

glöm inte bort att det inte fel att ha ett tak över fällan plus att du pallar upp den dels att du förlänger livslängde samt att du kan locka in möss under dra ännu bättre påstås det

Publicerat
  • Författare

glöm inte bort att det inte fel att ha ett tak över fällan plus att du pallar upp den dels att du förlänger livslängde samt att du kan locka in möss under dra ännu bättre påstås det

Tak hade jag inte tänkt på men den står på "medar" som är utbytbara.

Hela golvet är konstruerat så att man enkelt kan byta ut det också vid behov.

Hinner jag så snickrar jag lite mer i morgon men jag skall också åka upp till min nya jaktmark för översyn av alla tornen inför bockjakten tidigt som sjutton!

Publicerat
  • Författare

Jag har kört med putsnät i galv eller rostfritt under besiktingsluckan. Funkar kanon, bara att lirka lite med 22 an sen är det klart :)

Precis min tanke ;)