Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TJT till björnjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag satt i går kväll och läste om en som hade anv. sig av TJT till Björnjakt? I USA och Canada anv. den till björnjakt? Är det någon som har provat det här el. har gjort björntest?  ;D

Tänk vad smidigt att stoppa ned den i ryggsäcken och sedan går man tills man hittar ett björnspår innan man släpper den. :D ::):o

Publicerat

Varför inte, tjt jagar ju allt från väghyvlar till råttor och har ju en dokumenterad rovviltsskärpa. Tror inte det finns en enda tjt som sett sig i spegeln och reflekterat över deras fysiska storlek. Katter rävar och grävlingar finns det två typer av för en tjt -- Döda och ännu icke dödade! hittar dom en björn tror jag inte att det skulle vara någon skillnad bara att det tar lite längre tid att bita ihjäl den  :P

Publicerat

Mitt odjur har inte hittat någon bjön fysiskt än, men jag har stoppat henne på 10min gamla spår när hon varit kopplad, hon tvekade ca 0.005 sek innan hon slängde sig framåt i kopplet och skulle efter.......risken som jag ser det är just avsaknad av självbevarelse drift när hon hittar nått som man kanske kan ha ihjäl, men det ger sig nog vad tiden lider, hon kanske är klokare när rovviltet är större än grävling....

Publicerat
  • Författare
Mitt odjur har inte hittat någon bjön fysiskt än, men jag har stoppat henne på 10min gamla spår när hon varit kopplad, hon tvekade ca 0.005 sek innan hon slängde sig framåt i kopplet och skulle efter.......risken som jag ser det är just avsaknad av självbevarelse drift när hon hittar nått som man kanske kan ha ihjäl, men det ger sig nog vad tiden lider, hon kanske är klokare när rovviltet är större än grävling....

Du får väl prova henne lite mer till hösten el. kanske redan i vår men då gå henne kopplad och se hur hon arbetar och reagerar. Var hon väldigt ivrig att följa spåret? Du ska kanske åka ned med henne till Junsele och göra ett björnprov med henne och se hur hon reagerar vid nära björnkontakt.

Lycka till med ev. björnjakt!  ;) ::)

Publicerat
Du får väl prova henne lite mer till hösten el. kanske redan i vår men då gå henne kopplad och se hur hon arbetar och reagerar. Var hon väldigt ivrig att följa spåret? Du ska kanske åka ned med henne till Junsele och göra ett björnprov med henne och se hur hon reagerar vid nära björnkontakt.

Lycka till med ev. björnjakt!  ;) ::)

Ivrig är inte rätt ord  ::)

Publicerat
  • Författare
Ivrig är inte rätt ord  ::)

Är den tokig el. hur hur ska jag skriva? ??? Det vet i f*n. :D;)

Publicerat

überivrig kanske är rätt ord? det var inte någon skillnad i entusiamen hon visar i ett pinfärskt minkgryt....här skulle det jagas bara !....YIHAAA!!!.....

Publicerat
  • Författare
überivrig kanske är rätt ord? det var inte någon skillnad i entusiamen hon visar i ett pinfärskt minkgryt....här skulle det jagas bara !....YIHAAA!!!.....

Haha!  :D Hur ska Du ta till vara på dom anlagen på bästa sätt? ::)

Publicerat

Bästa sättet är nog att bära vapnet laddat, osäkrat samt i färdigställning när hunden börjar skälla i täta snår....det är troligt att det är en ekorre, men man vet ju aldrig.....kan man montera bajonett på en Guidegun tro?..hmmmmmm

Publicerat
  • Författare
Bästa sättet är nog att bära vapnet laddat, osäkrat samt i färdigställning när hunden börjar skälla i täta snår....det är troligt att det är en ekorre, men man vet ju aldrig.....kan man montera bajonett på en Guidegun tro?..hmmmmmm

Helt klart så är det nog bästa alternativet. Man vet inte som kan komma ur tät snår om det skulle skälla på en björn. Björnen kan ju få ett utbrott mot hunden.

Publicerat
Helt klart så är det nog bästa alternativet. Man vet inte som kan komma ur tät snår om det skulle skälla på en björn. Björnen kan ju få ett utbrott mot hunden.

Stackars björn.....

Publicerat
  • Författare
Stackars björn.....

Verkligen!  :D Den får det inte lätt med Din TJT. ;)

Publicerat

Jag förstår ju att ni pratar i denna tråd med glimten i ögat...men jag kan för den skull inte låta bli att komma med en par infall....

Dådkraften,skärpan och jaktlusten finns hos tysken men vad som inte finns är farten ,smidigheten och förföljandet drevegenskaperna som kanske krävs av en björnhund.

Jag tror att alla älghundar kan skälla björn samma som att säga att tyskarna kan skälla björn.

Men steget till att vara en björnhund är fruktansvärt stort.....

Själv kommer jag att om tillfälle erbjuds släppa mina hundar på björn det blir då en tysk,parson och stövarn....kanske då det kan utkristalisera sig ett arbete som liknar ett ställande björnhundsarbete.

Men det finns ingen hundras med lika mycket jaktlust som en tysk... ;D....så är det bara...

Publicerat

tikka, bittsi alltså mina 2 tikar skäller björn!

i höstas gick jag på stånd för tikka jag kom in på ca:25-30meter men kunde inte se björnen (tätast möjliga elände)

jag hade vinden i ansiktet och tänkte att här sitter jag bra för björn måste jaga ut hunden ur tätningen någon gång, men rätt som det var så kände jag vinden i nacken och då vart det kört ,det vart en tokrusning på minst 3km, över en grusväg upp i berget ner på vägen längre bort och 2km grusväg vi spårade den på vägen, sedan bandade jag den med tikka björnen gick över till grann laget

så nog jagar tyskar björn, men dom kommer till korta när det bär i väg på långskjuts tyvärr :'(

mvh. samme

Publicerat

Går det inte att para i hop en tysk med en vinthund då blir det ju en Formulet med huggtänder ju  ;D ;D ;D ;D nä skämnt o sido jag har ju ingen erfarenhet utav tjt men man tycker ju att dom borde funka iaf ...

eller tror dom kanske att dom är mycket större än vad Björnen är ??? ....

• 2 months later...
Publicerat

typ nåt åt det hållet men det är jätte bra för jag har gått på björn utanför jakten, den låg 20mifrån mej jag gick åt björnen men tysken komm till baka från drev hon bara kutade förbi mej och vrålade igång då stack björnen iväg som bara f-n

samme

Publicerat
Går det inte att para i hop en tysk med en vinthund då blir det ju en Formulet med huggtänder ju  ;D ;D ;D ;D nä skämnt o sido jag har ju ingen erfarenhet utav tjt men man tycker ju att dom borde funka iaf ...

eller tror dom kanske att dom är mycket större än vad Björnen är ??? ....

Då är det väl bättre att para med en vorsther eller köpa ett björnhundsämne ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Som sagt tidigare i inlägget så har nog tysken på skärpa och dådkraft däremot hänger den inte med på en långskjuts. Det Amerikanerna gör är att dom jagar med "pack of hounds" dvs 3-6 st tyskar samtidigt som dessutom är avelsinriktade på långaförföljelser och träar Björnen/Puma/Lodjuret. Dom går oftast efter en länge bit än vad våra kortdrivare ska göra. Angående skade risken så tror jag att den är ytters lite då amerikanske terrier uppfödare förespråkar Tyskterriern för jakt på Puma och Björn tack vare dess smidighet och reflexer till skillnad från deras lite mera klumpigare konkurrenter till exempel Coonhounds.