Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur hårt vågar man ladda ?

Featured Replies

Publicerat

Halloj forumister

Nu har jag äntligen börjat med handladdning och är alltså en nybörjare :P

Jag försöker få till en patron till min TC Encore 308W. Patronen har kulan Lapua Mega 185gr, Federal 215 tändhatt och norma 203-B krut.

längden på patronen är 70,5mm.

Min och max är 40,0-42,5 med rek 42,0gr.

Jag har sökt här och på laddatabasen. Några handladdare med mina komponenter verkar ladda upp till 44gr.

Laddar man och kollar när tändhatten börjar smeta ut eller hur vågar man gå över max :huh: ???

//Ulban

Publicerat

Om jag vore nybörjare igen (!) så skulle jag hålla mig inom min-max tills jag blev varm i kläderna. Orsken till detta är att tändhattens utseende är ett alltför trubbigt instrument för att leta trycktecken.

Oftast hittar man bra precision inom min-max (oftast nära max om man använder Vihtavuori-krut)

Tänk dig att du lagar mat, i början följer du receptet slaviskt, när du blivit varm i kläderna så kan du sväva ut lite (så länge du vet vad du gör ;))

De laddningar du sett över max kan passa deras bössa men kan ge saftiga övertryck i din.....

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Om jag vore nybörjare igen (!) så skulle jag hålla mig inom min-max tills jag blev varm i kläderna. Orsken till detta är att tändhattens utseende är ett alltför trubbigt instrument för att leta trycktecken.

Oftast hittar man bra precision inom min-max (oftast nära max om man använder Vihtavuori-krut)

Tänk dig att du lagar mat, i början följer du receptet slaviskt, när du blivit varm i kläderna så kan du sväva ut lite (så länge du vet vad du gör ;))

De laddningar du sett över max kan passa deras bössa men kan ge saftiga övertryck i din.....

Raggarö

Ja varm i kläderna är jag absolut inte ännu :lol: .

Så det blir inga utsvävningar ännu. Utan blir att leta efter finnkrutet som verkar vara vanligare.

//Ulban