Publicerat Augusti 5, 201114 yr Hej, Jag är på väg att köpa min första kulbössa, som jag främst kommer att använda för toppfågeljakt i Norrbotten, samt lite älgjakt och ev vakjakt mm. Jag har stått i valet mellan 6,5*55 och 308W, men det verkar finnas mest bättre beg 6,5 till försäljning i Luleå trakten (inkl Piteå och Kalix). Jag har hitta följande fabrikat i 6,5*55, och skulle vilja få lite feedback ang dessa: Sako Hunter (AIII) Carl Gustav 3000 Varberger 717 Alla tre är i bra skick med endast några få märken i stocken (dvs lite eller försiktigt använda), Sako´n är lackad medan de andra har oljebonad stock. Sakon har fasettslipat slutstycke och är gängad för ljuddämpare (som jag tänker skaffa). Alla har en smidig slutstyckes gång och ett pris på ca 5000kr. Jag behöver lite hjälp med feedback och erfarenheter om dessa fabrikat som ser mycket fina ut när man känner och klämmer på dem. Jag har sett att det finns synpunkter på CG3000 och 717, men har inte läst något negativt om Sako Hunter. Till någon av dessa hade jag tänkt köpa en Zeiss Classic 2,5-10*50T samt en ljuddämpare. Kommentarer mottages med stor tacksamhet. /Fredrik
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Om användningsområdet främst är toppfågel så är 6.5x55 i mina ögon bättre än .308w. Anledningen är något mildare rekyl och bättre långhållsegenskaper. Att Sakon är gängad för dämpare är ett klart plus, om det är professionellt gjort. Det kostar säkert nån tusenlapp att låta göra det. Känn efter vilken som passar dig bäst. Går det att få provskjuta?
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Fredrik, av de alternativen som du nämner så skulle jag utan tvekan välja antingen Sako eller Varbergern, vilken du väljer av dessa båda handlar mest om vilken kolv som passar dig bäst. Min egen erfarenhet av fabrikaten är nog att varbergern rent statistiskt skjuter lite bättre än Sakon samtidigt som sakon möjligen är lite driftssäkrare. Annars är Sajmons förslag inte så dumt... Henrik
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Författare Hej, Det lutar mot Sako´n, den känns bra och gängningen ser fin ut samt att det följer med ett gängskydd. Tyvärr har jag inte sett en sån Tikka tillsalu i närheten. Skall kolla runt lite mer under veckan, men det blir nog till att köpa under kommande vecka. Är det någon av er som har erfarenhet av A-Tec ljuddämpare? Dom säljer sådana i butiken som har Sako´n. Mvh/Fredrik
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Har en CG 3000 i 308 win och är hur nöjd som helst men den, skjuter hål i hål på 100 meter (har inte testat just nå längre) skönt trycke och tokbekväm kolv enligt mig iaf. Kan varmt rekomenderas!!!
Publicerat Augusti 8, 201114 yr Hej, Det lutar mot Sako´n, den känns bra och gängningen ser fin ut samt att det följer med ett gängskydd. Tyvärr har jag inte sett en sån Tikka tillsalu i närheten. Skall kolla runt lite mer under veckan, men det blir nog till att köpa under kommande vecka. Är det någon av er som har erfarenhet av A-Tec ljuddämpare? Dom säljer sådana i butiken som har Sako´n. Mvh/Fredrik Det finns väl lite olika gängor och stigningar vilket variera mellan olika fabrikat så kolla först upp vilken gänga/stigning som bössan har innan du kollar efter dämpare. Blir oftast enklare så... Är vanligen bättre precision på Varberger än övriga fabrikat så är det toppfågeljakt du ska ha bössan till så borde Varbergern vara förstavalet.
Publicerat Augusti 8, 201114 yr A-Tec dämparna är utan tvekan några av de allra bästa "jaktdämparna" på marknaden. Med det menar jag att de dämpar mycket bra och har låg vikt. Den låga vikten uppnås genom att man använder lättmetall i dämparen vilket i sin tur innebär att den blir mindre väl lämpad för intensivt skytte, om du vet med dig att du kommer att skjuta en hel del på bana så skulle jag istället rekommendera dig en ståldämpare som t ex ASE. Henrik
Publicerat Augusti 8, 201114 yr Författare Hej, Jag såg ett erbjudande som känns svårt att tacka nej till idag; en Schultz & Larsen TMD-45 monterad och klar för 1200kr, det skiljer ca 1500 mot närmaste A-Tec. Även om den kanske inte är lika bra som en A-Tec känns det som ett vettigt val med tanke på priset. Har läst en del positiva kommentarer om modellen på olika forum. Kommer att använda bössan mest för jakt, och det går ju att nöta på banan utan dämpare, om jag "bara" skall öva skyttet. Sköt för övrigt klart mitt högviltsprov idag, så nu är det bara att handla, men jag måste säga att letandet och allt läsande om bössor mm har varit mycket roligt till min frus irritation Mvh/Fredrik
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Hej, Idag blev jag med Sako. Enligt rykte hade polisen en ledtid på 3-4 veckor, men jag fick min licens på 1 vecka. Jag har köpt Norma Golden target som övnings och toppfågels ammunition för 9 sek/st. Vad använder ni för ammunition till toppfågel? Hos Jaktia i Luleå kostade Lapua Scenar 12,5 sek/st, vilket jag tycker är lite häftigt. Frugan tyckte jag såg ut som en mallig tupp nät jag kom hem med bössan, och jag tror det stämmer ganska väl. Skitkul helt enkelt.... /Fredrik
Publicerat Augusti 19, 201114 yr vet inte ett skit om fågelpatroner i kalibern ( eller någon annan heller för den delen ) men grattis till en fin bössa! den kommer nog göra dig lycklig!