Publicerat Augusti 5, 201114 yr Eftersom jag är liten och varje bössa jag köper måste kolven kapas och anpassas efter jag. Om man köpte en bra bössa som man kan byta pipa på så behöver man bara bygga om en kolv och göra den ordentligt istället för flera som är sådär. Tips på bössor med bra och hållbart system har redan kikat på en blaser men vill kolla om det finns annat oxå?
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Jag köpte en R93 prof med justerbar kolvkam och har problem att få kolven tillräckligt lång för mig, är bara ca 1,9m, så den kanske kan vara ett alternativ för dig. Tycker pipbytet går smidigt även fast jag måste byta slutstyckshuvud varje gång jag byter pipa, är gjort på 5minuter. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056989,17.011925 - Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201114 yr Eftersom jag är liten och varje bössa jag köper måste kolven kapas och anpassas efter jag. Vad har du för favoritbössa där hemma idag då? En duktig smed kan säkert bygga om din befintliga bössa till någonting som du enkelt kan byta pipor på vid behov.
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Författare min favvo bössa är husqvarna 1640, jag lägger hellre pengar på en ny med färdigt system. En kompis har en blaser med lite kortare kolv kanonfin men det finns ju annat än bara blaser
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Om du vill ha en lite "nättare" bössa är nog Blasern svårslagen. Annars finns det ju fler pipbytare fsom t ex Sauer 202, Mauser M03 med flera men dessa blir ofta både tyngre och större än vad r-93:an blir. Henrik
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Även jag lägger min röst på Blaser som "dambössa". Min mamma köpte en efter inrådan från mig. Den kommer vi nog få bända loss från henne när den dagen kommer Nämnde jag att hon är otroligt nöjd med sin Blaser? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Författare Har du tron "one shot one kill" så titta på en TC. TC thompson center går det byta pipa på dom?
Publicerat Augusti 7, 201114 yr TC thompson center går det byta pipa på dom? jupp! kolla in vapex och dregla över alla pipor du kan skaffa, enkelskottare iof...
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Du kan även titta på Merkel KR1, lika smidig och lätt som blasern, med samma typ av pipbytessystem och kikarmontage. Det blir nog svårt att hitta någon smidigare än Blaser R93/R8 och Merkel KR1.
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Merkel KR1 är oerhört nätt och smidig. Finns en eftersökversion av den som är nästintill som en karbin. En sådan i 308W. kanske kunde vara något?
Publicerat Augusti 10, 201114 yr Merkel RX Helix? Provsköt en sådan på mässan i Jönköping. Trevlig bössa När frugan köpte ny bössa valde hon mellan Merkel KR1 och Blaser R93 och det blev R93:an. (Helix fanns inte då). //Svenne.