Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övningskula till .308win

Featured Replies

Publicerat

Billigt och bra brukar ju sällan gå hand i hand... men för älgbana och övrigt fristående skytte eller skytte med "jaktligt" stöd duger nog någonting som är lite mindre bra.

Att öva med Norma Oryx blir ju lite dyrt... jag köpte på mig 100 Remington Core Lokt 180gr för 250:- och dom samskjuter i höjd med Oryx... men går det att få tag på billigare kulor för övning så gör ju inte det nånting. Har ni några förslag?

Publicerat

Jag använder 110gr fmj till övningsskytte. Senast köpte jag 1000 st för 700:- hos Midway. Jag laddar med 29gr VV110 och den laddningen samskjuter ok med mina jaktladdningar. En billig övningladdning som duger utmärkt till pappälgen och andra övningar.

// gAsToN

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Det där var svårt. Jag använder Lapua FMJ och Mega och dom samskjuter så fint i min 308:a så jag behöver inte göra någon justering.biggrin.gif

Även dom har stigit i pris numera.sad.gif

Publicerat

Jag använder 110gr fmj till övningsskytte. Senast köpte jag 1000 st för 700:- hos Midway. Jag laddar med 29gr VV110 och den laddningen samskjuter ok med mina jaktladdningar. En billig övningladdning som duger utmärkt till pappälgen och andra övningar.

// gAsToN

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kör också med 110 gr helmantel i storpack. Laddar med Norma N200 40 grains. Ger 865 m/s i min bössa och tillräcklig precision för pappälg och kulstigar.

"Samskjutning" mellan övning och jaktammo...varför då...hur svårt är det att skruva ett känt antal snäpp på kikarsiktet (kräver ju dock att man har ett kikarsikte där antal klick ger avsett resultat fram på tavlan ;) )

Publicerat

"Samskjutning" mellan övning och jaktammo...varför då...hur svårt är det att skruva ett känt antal snäpp på kikarsiktet (kräver ju dock att man har ett kikarsikte där antal klick ger avsett resultat fram på tavlan ;) )

Då slipper man tänka på att ändra siktet mellan varven.rolleyes.gif

I o f s är det inget problem att ändra siktet, men min 308:a var inskjuten när jag köpte den från dödsboet och jag kände den ägaren och han hade provat sig fram till rätt laddningar till dessa kulor rolleyes.gif

och han hade lyckats med att få dom samskjuta och det är ju bara att tacka och ta emot då.biggrin.gifwub.gif

Publicerat

Fanns två billiga bulkkulor förrut, Partisan och Hirtenberger tror jag de hette.. Köpte på mej ett lager Hirtenberger billigt och dessa samskjuter med jaktpluggen med i princip samma krutladdning. De sköt dessutom överaskande bra!

Mvh!