Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beg vapen - vad får man för pengarna?

Featured Replies

Publicerat

Jag är på jakt efter en .308 eller .30-06. Pengar är lite av ett problem just nu och kommer vara så framöver så jag är intresserad av att köpa ett begagnat vapen. Problemet är att jag kan inget alls om begagnade vapen, särskilt inte gamla tikkor och sako. Vad får man egentligen för vapen för säg 2000 kr? För 5000 kr? Vilka märken och modeller kan vara intressanta?

Vad kan man räkna med för precision? Jag handladdar ju så det är inga problem att hitta en kula och laddning som passar. Vapnet kommer med mycket stor sannolikhet åka med till Afrika och där är ju skotthållen lite längre.

Husqvarna 1640 verkar ju finnas massor av men har hört att den kolven ska vara dålig på att ta upp rekyl, vad kostar det att köpa en ny kolv och hur komplicerat är det att själv byta kolv på ett vapen, fixar man det om man är normalhändig? Vad tar en smed för att montera ny kolv och plastbädda ett vapen?

Eller tycker ni det är lika bra att försöka hitta en begad T3:a för 7000-8000 och veta vad man får?

Många frågor, hoppas att någon vänlig själ kan ta sig tid att svara.

Förresten, kan det här vara något: http://www.blocket.se/kronoberg/Jaktvapen_Tikka_308_34687239.htm?ca=15&w=3

Ser ju ut att vara i fint skick.

Publicerat

kan bara säga att jag fick en hva 1600 i 30-06 för 1900kr och jag är ganska nöjd med den. inget fel på den kolven "än" =P

men jag kan rekomendera torsbo, www.torsbohandels.se

dom har massor av vapen i alla kalibrar.

hoppas detta va till nån hjälp för dig.

Publicerat

oj!! svaret är som förgående kolla själv tex på torsbo, detta är ju en djungel när det finns så mycket beg vapen..

Fadern köpte när han började jaga på 80 talet en hva k.8.57 js som han köpte för 400kr den bössan har grym precsion håller i hop skott!!

mitt tips! köp ett billigt vapen o kosta på några tusen på ett kikarsikte!

Publicerat

Håll utkik efter sprickor och missfärgningar i kolv och stock, annars är det som med nya, den ska kännas bra, kolla så att slutstycket är som du vill ha det, en del gamla bössor har väldigt trög repetetion.

Det går oftast bra att få testskjuta bössan också vilket är ett utmärkt sätt att se om bössan fungerar som du vill att den ska fungera.

Allmänt så kan jag säga att det finns mycket bra bössor för lite pengar där ute men det finns även en hel del skräp. Då du hämtar upp bössan så kolla även att nummret på din licens matchar nummret på bössan så du inte råkar ut för någon oärlig jäkel som försöker sälja dig ett vapen han inte har licens på. Det är även säkrare men lite dyrare att köpa begagnat via en vapenhandlare.

Publicerat

Jag hade lagt pengarna på Tikkan alla dar i veckan!..

/Robban

Publicerat

Här är några tips från blocket iaf. ;)

Den här hade jag köpt pronto, lite dyrare men sååå mycket mer bössa för pengarna plus att du får en billig ammo som skjuter bra som helvete i dessa bössorna. http://www.blocket.se/malmo/Tikka_M_658_34745144.htm?ca=20&w=3

Det sitter dock ett dyngkasst sikte på den som möjligtvis duger att tvätta skitholken med om du virar en handduk runt det, till allt annat som har med jakt/skytte att göra duger den inte till i mina ögon iaf. -_-

Den andra jag hittade var denna, också en kanonbössa utan tvekan fast med tyngre pipa. Mekanismen tycker inte jag är lika bra som 658:an men den är inte dålig: http://www.blocket.se/sodermanland/Tikka_M65_Continental_6_5x55_35213739.htm?ca=20&w=3

Sen har vi då den du själv länkade till men jag hade lätt köpt den översta på min lista. När du sen i framtiden har mer pengar kan du skaffa fler pipor så kan du välja precis vilken rolig kaliber som helst.

Ring och köp direk!

/Robban

Publicerat

Jonathan,

jag tycker att du gör klokt i att lyssna på farbror Robban (då tänker jag inte på hans tips gällande rengöring av toalettstolen).

Jag rekommenderar ingen att köpa sig en gammal husqvarna 1640 eller liknande om det inte är så att man skall undersöka sina färdigheter som "vapen gördetsjälvare" då det kan vara en rätt lämplig utgångspunkt.

Om det handlar en rutinerad skytt så är det rätt riskfritt att skaffa sig en dylik pjäs men för nybakade jägare är det ungefär en lika bra rekommendation som att rekommendera gummistövlar för löpträning...:ph34r::lol:

Du gör klokt i att titta på en begagnad push feed bössa som t ex tikka, rem 700, varberger, win 70 eller sako.

det behöver inte bli så himla dyrt men att ge sig på en gammal m/98 eller liknande bara för att det är billigt gör nog mer skada än nytta enligt min erfarenhet.

Henrik

Publicerat

För 2000 kr kan man hitta något som duger, men du får scanna Blocket bra länge och vara snabb som fan med att slå till efter att annonsen lagts ut. Fynden säljs snabbt! Ofta inom 15 minuter.

För 5000 kr hittar du lätt en bra bössa i 308W och 30-06. De annonserna kan ligga ute ett tag, vid "rätt" pris tar det 1-2 veckor att sälja något där. Vid för högt pris ringer inte en jävel på 3 månader (Ja, jag har sålt ett tiotal prylar på Blocket :rolleyes: ). Jag tycker att samtliga annonser som länkats till i denna tråd verkar vara bra bössor till ganska rätt pris. De slår med råge nya bössor som är nästan dubbelt så dyra.

När det gäller precision är det direkt ont om bössor som inte klarar det som krävs för klövvilt på jägarmässiga håll. I alla fall inte efter åtgärder av vanliga fel som att pipan ligger emot stocken, dåliga fästen mm. Är det räv, toppfågel mm man skall jaga på lite håll kan man dock stöta på bössor som inte duger till den jakten.

I din signatur ser jag att du redan har en 6,5x55. Varför är du då intresserad av just 308 och 30-06? Särskilt med tanke på att du skall till Afrika med bössan. Jag skulle i det läget vilja ha grövre eller snabbare kula (eller både-och), men det beror ju mycket på vilket vilt du skall jaga. Nu kan ju svaret vara så enkelt som att det är en helt annan typ av bössa du skall ha än vad din 6,5:a är, men det är ändå intressant att veta.

Jagar själv med en Sako Forester i 308W som jag fick för 3000 kr. Men jag såg annonsen inom 5 minuter efter att den var utlagd B)

Publicerat

Skall du ha en prisvärd knökmatare så titta efter Tikka M65. En i mitt tycke klart trevligare modell än T3 som ju sig inte är en dålig bössa, om än något massproducerad och själlös. På M65:ans minussida kan väl isåf tänkas vara vikten då den är befriad från allt vad plast heter (undantaget slutstycksknoppen, den äldre LSA65 har dock bara stål även där). Det jag framförallt ogillar med T3:an är den trånga utkastarporten då jag har prinskorvar till fingrar. På M65:an är det lättåtkomligt och "lättpetat". Sett till passning och finish är M65 oerhört prisvärda..

Publicerat
  • Författare

Stort tack for alla svar. Jag uppskattar det verkligen. Jag förstår inte hur man överhuvudtaget klarade sig innan internet och forum fanns. Lite kommentarer:

Robban, såg att de du rekommenderade var 6.5x55:or. Tänkte ju mig en något grövre kaliber, i stil med 308 eller .30-06. Men den första du rekommenderade såg riktigt fin ut. Nytt sikte blir ju något man nästan får räkna med när man läser annonserna på blocket, de flesta därute sitter ju inte på någon kvalitetsoptik direkt.

Henrik, dina ord har fått mig att inse att jag nog gör klokast att hålla mig borta från äldre husqvarnor. Även om jag räknade med att det skulle kräva åtskilliga timmars läsning innan ett dylikt projekt kunde fullbordas är det nog dumt att ge sig på det nu, så här tidigt i karriären. Förresten, lite OT, men vet inte om du dåg det, men jag har svängt vad gäller betydelsen av SD som vi pratade om häromdagen. Du hade rätt och jag hade fel, och rätt ska vara rätt.

Angående kalibrar och så:

Skälet att det lutar åt en .308 eller .30-06 är många. Detta är i mina ögon allround-kalibrar som kombinerar en rad attraktiva kvaliteter, bland annat måttlig rekyl, hyfsat rak kulbana (med rätt kulor), långt pipliv, billig övningsammunition och lätt att få tag på hylsor. Ett alternativ är en 7mm Rem Mag också men den saknar de flesta av egenskaperna jag just räknat upp, förutom att den är mer flackskjutande, men den vore desto roligare. Detta kommer bli bössan för älgbanan så det är en inte oväsentlig detalj. Å andra sidan kan jag leva med att behöva byta vapen om några år. En större magnum har jag aldrig skjutit med och vet inte hur jag skulle reagera på rekylen. Har stått bredvid en kille som använder en .300 Weatherby Magnum och där blir man ju rekylrädd bara av att höra smällen. Sedan, sex och en halvan jag har är lite i tyngsta laget för mer mobil jakt då den väger omkring 5,5 kg och dessutom är den något framtung.

Det jag kommer jaga i afrika är mest plains game i stil med impala, kudu, gnu, gemsbock och lite andra halvstora antiloper. Enligt min erfarenhet finns det inte många av dessa som inte faller för en välplacerad .308:a, möjligtvis kunde man ju önska sig en mer flackskjutande kaliber eftersom skotthållen är långa, och det är väl därför 7 mm RM lockar. I teorin skulle tom min 6.5:a säkert funka på det mesta av detta och man skjuter ju ändå från skjutstöd hela tiden så vapnets balans är sekundär, men den känns marginell, även om skottplacering är nästan allt.

En annan fråga, med tanke på 7mm RMs begränsade pipliv, verkar det inte vanskligt att köpa en sån begagnad? Hur vet man hur många skott den har kvar egentligen? Och hur mycket av rekylen tar en ljuddämpare bort på magnumkalibrar?

Är det någon som vill kommentera den här annonsen, http://www.blocket.se/jamtland/Algstudsare_308_win__35260356.htm?ca=15&w=3, har läst en del gott om win 70 och sett att dessa brukar ligga betydligt högre än så. Den ser ju ut att vara i fint skick och här kan jag ju sälja aimpointen för kanske 2000 och faktiskt komma billigt undan.

Det enda problemet jag ser med att köpa begagnat är väl att vissa säljare lär bli något tveksamma när de får höra att handläggningstiden för licenser i Gbg är 15 veckor för närvarande...

Publicerat

Är det någon som vill kommentera den här annonsen, http://www.blocket.se/jamtland/Algstudsare_308_win__35260356.htm?ca=15&w=3, har läst en del gott om win 70 och sett att dessa brukar ligga betydligt högre än så. Den ser ju ut att vara i fint skick och här kan jag ju sälja aimpointen för kanske 2000 och faktiskt komma billigt undan.

Jag håller inte med om att priset brukar ligga betydligt högre, snarare tvärtom. Inte så sällan hittar man dem för 3-4k med optik. Då och då dyker det upp någon för 2-2,5k men då gäller det att vara snabb.

Publicerat

Betaless,

Vad jag syftade på vad att du först lägger vantarna på byssen och sen lite senare låter någon skruva in en extrapipa i en fetare kaliber tex. 35 whelen eller liknade.

Då kan ju 308 och fjollsexan kamma sig vettu. ;)

Publicerat

Farbror Robban har riktigt bra råd ovan :D

Nu är det som så att bössor i 308 och 30-06 renderar priser högre än motsvarande bössor i 6,5x55. Det är också helt rimligt eftersom både 308 och 30-06 är betydligt mer dugliga klass 1-kalibrar än 6,5x55. Därav prisskillnaden :rolleyes:

Jag köpte en Tikka 690 i 6,5x55 för ett par år sen för 2500 kr. Det var den mest prisvärda bössa jag nånsin köpt/ägt/skjutit, och jag bytte in den på Torsbo med vinst. Det går att göra fynd på Blocket, men mer ofta i 6,5x55 än i 308/30-06.

Publicerat
  • Författare

Robban, ja, .338-06 är ju lite av min drömkaliber. Men då blir det ju lite andra pengar också. Vad kostar det att pipa om ett vapen med en vanlig standardpipa, dvs det måste inte vara en Krieger i rostfritt. Har tittat på forumet men inte hittat något konkret.

Kallamek, tack för infon om winchestern också, var uppenbarligen lite felinformerad där.

Vad ska man göra? Ack.

Publicerat

Jag betalade 2000 för min win 70 i 30-06. Bössan från -74 och inte särskilt mycket använd. Då fick jag med ett gammalt weaver också. Tror det var ett rätt bra pris. Scanna blocket!!

Publicerat

Robban, ja, .338-06 är ju lite av min drömkaliber. Men då blir det ju lite andra pengar också. Vad kostar det att pipa om ett vapen med en vanlig standardpipa, dvs det måste inte vara en Krieger i rostfritt. Har tittat på forumet men inte hittat något konkret.

Kallamek, tack för infon om winchestern också, var uppenbarligen lite felinformerad där.

Vad ska man göra? Ack.

ca 4500 kr.

Publicerat
  • Författare

Problemet med pipbyte är lite att nästa afrikaresa kommer med stor sannolikhet ske redan i slutet av april och jag tror det kan bli svårt att fixa både licens med 15 veckors handläggningstid och sedan montera en ny pipa hos en smed plus hinna öva och bli kompis med bössan.

Det lutar nog åt att det blir en 308 eller helst en 30-06 från början. Detta beroende på att jag dessutom har en dämpare i kaliber .30 (snart iaf, när tillståndsenheten får tummen ut arslet) som jag gärna använder ett tag. Men sedan, om ytterligare ett tag, är sannolikheten för ompipning mycket hög.

Har dock även hittat en

Jag ska hålla utkik på blocket det närmaste och så får vi se vad som dyker upp. Men det lutar åt en något äldre tikka eller sako.

Tack igen för alla svar.