Publicerat Augusti 7, 201114 yr Hej, undrar som sagt vilken utav dessa vapen ni tycker är bäst, vad ni har för erfarenheter av dessa, etc.
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Hej, undrar som sagt vilken utav dessa vapen ni tycker är bäst, vad ni har för erfarenheter av dessa, etc. jadu ta den du tycker passar bäst till dig men trycke och kolvpassning tycker även du ska kolla sauer riktigt fina vapen
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Det är en frukansvärd stor skillnad på dessa modeller och du måste känna och klämma på dem. Åk till en handlare och bilda dig en uppfattning. Bra bössor är de oavsett vilken modell du väljer. Du lär nog vicka över åt ngt håll så fort du hållt i dem och testat ngr anläggningar..
Publicerat Augusti 10, 201114 yr Jag hade samma fundering ,Blaser R93/R8:a eller Sako 85 och mitt val blev en Sako 85 Black Bear i kaliber 8X57. (köpte den igår ). Det är helt olika vapen och man får helt enkelt känna vad som känns rätt och om man har behovet av ett pipbytes system som är till fördel för Blasern. Jag skulle rekomendera dig att provskjuta och känna efter ,jag tycker inte att det räcker att "klämma" på bössorna hos vapen handlaren då det är så olika hantering av vapnen. Jag brukar låna Frugans R93 Prof och jag kommer inte riktigt överens med bössan. Hon gillar den och är riktigt nöjd. Sakon blev bäst för mig . //Svenne.
Publicerat Augusti 10, 201114 yr För att klargöra...jag är 'Sakofil' i själ och hjärta...dock.... Gillar inte R93:ans trycke och magasinkapacitet. Sako 85 Blackbear är en kanonfin bössa...dock är jag inte överförtjust i Sako's finish på metallarbetet på nya modeller (they're getting sloppy!!! )...plus att många Sako 75/85 har problem med utkastet => hylsor slår i kikarens sidojusteringstorn...således... Har känt på en del Blaser R8...och det är kanonfina bössor i mina ögon. Superbra tryck...4 skott i magget (superbra på älgbana så man slipper krångla med pipladdning). Stockningen är tokskön. Plus alla sedvanliga Blaserfördelar (allmän superkvalitet på material och utförande, pipbyten, kikarfästeskvalitet mm mm). På Fäviken såldes R8:or till mässpris...24.495 kr inklusive orginal sadelmontage...blev suuuugen!!! Jag skulle valt en Blaser R8 Professional...trots varande sån 'Sakofil' I kaliber 8x57JS!
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Och jag hade valt Sako... Om pipbytessystem var ett krav så hade R8 varit ett alternativ (den har ju fått en ganska trevlig stockning nu). Men under förutsättning alltså att pipbytessystemet verkligen skulle utnyttjas. Men jag skulle då välja en R8 utan den eländiga plastvarbygeln... Helst av allt hade jag använt pengarna till ett äldre Sako eller Tikka system, och sedan låtit bygga en studsare av det. Det hade inte blivit direkt dyrare, men bättre, roligare och mer personligt. Men det är ju mitt val Välj du den som uppfyller dina krav och behov bäst... //Danne
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Men det är ju mitt val Mitt med...har för närvarande tre st Sako's från 80-talet Men skulle jag köpa min första studsare idag...och sikta på att bara ha en bössa...skulle det nog bli en Blser R8
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Bytte min R93 mot en sako 85 finnlight, mycket trevlig bekantskap Antingen älskar man eller hatar blaser. Jag provade, men var inte riktigt nöjd.
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Att jag valde R93prof istället för R8 prof berodde på att R8an var tyngre och inte fanns i .22lr när jag köpte, hamnar på ungefär samma vikt med R93an och justerbar kolvkam. Att det blev Blaser berodde på att dom har ett smidigt pipbytes system & dom finns i .22lr & 9,3X62, kanon att få mängd träna med samma kolv och trycke som man jagar med. --- - Sent from my iPhone using Tapatalk