Publicerat Augusti 8, 201114 yr Verkar fullständigt vindstilla tills polarn drar upp sin nyinköpta pulverblåsa, det drar lite mot gården tydligen. Gården ligger högt med utsikt över sjön, den är omgärdad av åkrar, förutom på östra sidan där man kommer ner till gården via grusväg. Beteshagar med enar vidare förbi vägen. I nordöstra hörnet av gärdet ligger en liten holme ca 10X20 meter skapad som en elips. Vi ska sitta på varsin sida uppe på toppen av denna i väst och öst. Jag har koll längs med skogskanten som drar sig ner mot sjön och kompisen mot vägen och betet. På vägen upp ligger strängarna och tankarna går direkt till barndomens lov när man åkte på hövagnen och hade grepen med sig. Torrt och dammigt upp mot logen med kliande rygg och tankarna om en befriande dusch senare på kvällen. Vi sätter oss på plats och jag sitter bra men har svårt med lånat skjutstöd som består av ribbor ihopsatta i form av ett X . Muspip, muspip, muspip.....inget händer ! Tranorna trumpetar så hela socknen hör men ingen räv på min sida iallafall. Nu åker harskriket fram, faktiskt för första gången för min del. Kompisen har dragit in mig i denna locksväng så jag har mest suttit som skjutslav strategiskt placerad. Tutar och undrar varför man förstörde den fantastiska tystnad som faktiskt var strax innan. Tutar igen och RÄV - ca 300 meter bort ! Listig, känslig, liten, smidig, graciös, vacker..... Har jagat rätt länge och skjutit enligt mig ganska mycket vilt men den pulsen jag fick när räven dök upp var helt i en annan liga. Denna har riktning mot mig och larvar inte omkring - sitt still, kolla i kikaren, tutar lite igen. Japp, rakt emot mig men strängarna är ganska höga, ser halva ömsom hela räven beroende om den hoppar och springer eller sätter sig. Ok, bedömmer avstånd - nere på 200 m och den kommer ganska fort. Nerverna är helt ur spel och händerna skulle passa in istället för en elvisp. Lockandet går sådär eftersom det är svårt att hålla pipan och bössan samt kolla räv. Förbannat! Varför ha en cammohuva på sig utan hål för munnen. Måste lyfta på skiten varje gång jag ska locka! 100m ca , nu tar jag den snart! 4X fast förstoring - känner jag vill ha mer. Nu är den inne på 70 m och sätter sig uppåt så jag får sida på den. Hälften av den är skymd av strängarna och jag känner i min stress att varför tar jag det skottet ? En tokbom !! Skamsen över att ta ett sådant skott mildras över hela scenariot, den kom på mitt lock ganska omgående samt jag fick in den - men oj, varför tog jag det skottet? Tror att ni alla har ett sådant skott som kändes fel precis när det gick av ? Fortsätter att locka för att överskugga vad jag just gjort, kompisen kommer över knappen på holmen efter 10 min och säger : Såg du räven ? Öh , ja jag sköt bom -tack ska du ha ! Nej , inte den. Han hörde helt plötsligt i lurarna ca 5 min efter min bom " bump elli bump elli bump " Räven stannade upp 2 m från honom mellan oss på holmen och drar vidare mellan oss norrut. Skott var inte att tänka på. Hah, jag lockade visst in 2 rävar första gången !! Vi småpratar om det som hänt och drar vidare efter en skottplatsundersökning . Ner mot sjön förbi gården, ett massivt stenröse längs hela stranden blir vårat nya ställe och vi sätter oss i olika riktningar men han får tuta denna gång i riktning åt det hållet vi var. Sitter och undrar vilken konstig pipa han köpt - låter inte som de jag hört . PANG...... öh jaha det är visst full fart på lockandet idag helt klart. Efter en stund går jag ner och jaha han har också bommat ! Vi sätter oss ner efter ytterligare en skottplatsundersökning och analyserar..... Katastrof, succe´, dålig kyla, stöd mm En riktigt händelsefull dag med fantastiskt resultat men samtidigt ett bedrövligt resultat. Denna formen av jakt med räven har mig i sitt grepp, mycket har jag att lära men fasiken va kul det ska bli med mer lock !!!
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Läcker men frustrerande story! Räv är det enda vilt som fortfarande ger mej puls då den är i antågande.. Mvh!
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Mycket mycket bra skrivet! Vet inte om jag skall grattulera eller beklaga. Så istället önskar jag dig skitjakt nästa gång...
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Åh så många gånger man varit med om liknande senarion, det kändes nästan som om jag satt där på passet. Vet precis hur det känns och som Hippen skrev så är räv det vilt som ges mest puls när den är i antågande. Grattis till en upplevelse som du sällan kommer glömma, för det är något extra med en räv som kommer på lock. //Waxin
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Författare Tack ska ni ha för svar. Tror faktiskt att vi bommade på samma räv båda två. När jag bommade drog min räv upp till ett stenröse vid skogskanten och varifrån hans räv kom ut skiljer det sig ca 150 m.
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Tack ska ni ha för svar. Tror faktiskt att vi bommade på samma räv båda två. När jag bommade drog min räv upp till ett stenröse vid skogskanten och varifrån hans räv kom ut skiljer det sig ca 150 m. Hungrig räv Bra skrivet kände igen mycket av det från egna jakter med och utan bommar Skitjakt på alla!