Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kommunikation grisar emellan!

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag fått belägg för att det sker någon form av kommunikation mellan grupperingarna och inte bara de närmst stående.

Varje gång jag skjuter en gris, var det än är någonstans, kan det mycket väl komma andra grisar på åteln strax efter och det gäller andra kvällen också. Sen blir det tvärstopp i flera dagar!!

Jag har märkt av detta alltför många gånger under snart 12 år att det inte handlar om slumpen.

Det måste ske en kommunikation mellan grupperna var det är farligt att vistas.. Låter helt otroligt, men jag hade inte vågat gå ut med detta om jag inte var säker!

Jag har sett årsgaltar skicka fram spejare, efter att en eller två i gruppen har blivit skjutna.. Suggor som inte gärna går fram.. Galtar som först gör en lov bakom kojan..

Nu är säkert vissa individer smartare än andra och håller sig undan längre. Andra kan komma tillbaka efter bara några dagar igen. Hade en liten sugga med 6 kultingar för några år sedan som säkert var riktigt trött på dem. De vägde ca 40 kg när jag började panga på dem och hon återkom alltid ändå efter bara en vecka, ibland tidigare. Sköt ytterligare en och sen dröjde det en vecka igen.. Hon fick behålla två..

Ett långtidsminne tror jag inte på, eftersom de flesta grisarna återkommer förr eller senare på samma åtel där det sköts!

Publicerat

?- hur menar du att de kommunicerar då?

Om vi talar stresshormon/motsvarande i urin eller annan sekret är jag med på tåget men grisar kan inte meddela abstrakta event med varandra,

det kan inte ens delfiner/apor göra.

I korthet, jag tror på dina slutsatser och noteringar, det är bara hur jag inte förstår hur du vill förklara.

/Christian

Publicerat
  • Författare

?- hur menar du att de kommunicerar då?

Om vi talar stresshormon/motsvarande i urin eller annan sekret är jag med på tåget men grisar kan inte meddela abstrakta event med varandra,

det kan inte ens delfiner/apor göra.

I korthet, jag tror på dina slutsatser och noteringar, det är bara hur jag inte förstår hur du vill förklara.

/Christian

Hur de går tillväga, vet jag inte mer än att de på något sätt "meddelar" varandra var det finns faror. Om vi säger kommunicera menar vi med tal, men ordet har en helt annan betydelse också där djur och även vi har ett annat språk som "talar" om saker med hjälp av kroppshållning, lukter etc.

Hur grisarna bär sig åt vet vi lika lite som vad andra djur gör.. Vi vet en del, men det återstår mycket..

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CC4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FKommunikation&ei=YYNBTsX4OoXusgb7gsiwBw&usg=AFQjCNH7FS62Qkxc81CDxwQreTV1a8C60g

Publicerat

Bo- Jag läste 40 poäng kommunikation och mediakunskap i Uppsala,

så visst vet jag nog vad som avses med ordet, men

frågan om jag då återkommer var,

hur tror du att de gör? Är det genom att doftmarkera,

är det då platsen eller genom att göra det när de träffar andra vildsvin.

Är det på något sätt genom att agera "rädda" som budskapet går fram?

Intressant som tusan är det i varje fall.

/Christian

Publicerat

Enkelt ;)

Att de grisar som inte blev påskjutna kommer tillbaka såväl som de som blev påskutna,Varför...?

De behöver kanske komma till åteln o lukta av den, en del kanske 2 ggr innan de är säkra på att det är farligt?

När alla grupper i området som brukar besöka åteln har luktat in sig så blir de borta några veckor tills vittringen försvunnit ?

Ju äldre gris desto försiktigare. Finns ju en anledning till varför de klarat sig längre än andra.

En gris som gör en lov runt åteln innan de går fram lever längre helt enkelt. Iallafall om de skyggar o sticker ifall det luktar människa.

Har haft en sugga som gick fram bakom åteln o luktare på första stegpinnen frustade till o så va hon å de små borta o kom inte tillbaka den natten.

Bara lite funderingar...

Inga belägg alls på det från min sida.

Publicerat

hm.. tänkte till lite..

Hur skulle en komunikation se ut... låta eller lukta ?

Typ tjena polarna.. akta er för maten som finns 300 m åt sydväst, röd koja osv den är farlig...

Bin har iofs en fungerande komunikation om var mat finns m.m..

Men de lever i ett samhälle. De bin som bor där sammarbetar o det är en bra överlevnadsstrategi.

Men de sammarbetar inte med andra bisamhällen.

En famlijegrupp grisar snackar säkert med ljud och lukt med varandra men varför ska de "hjälpa" en annan familjegrupp som egentligen är första gruppens konkurenter om mat o levnadsyta ?

Nä jag tror mer på att de luktar in sig på ond bråd död..

Publicerat
  • Författare

Det är i alla fall kul att diskutera hur det kan ligga till. NS hade en version som jag gärna vill fortsätta på..

Det händer att det kommer grisar strax efter det skjutits och det bekommer dem inte alls att där ligger mycket blod. De tom äter vetet med blod på..

Om vi ändå köper det påståendet, vad är det som gör att de andra grisarna som inte besökt åteln håller sig därifrån?

Jag läste lite om telepati och flera rön påstår nu att detta är hur djuren kommunicerar.. Sant eller falskt, kan då inte jag svara på! Men intressant är det!

Publicerat

Det är i alla fall kul att diskutera hur det kan ligga till. NS hade en version som jag gärna vill fortsätta på..

Det händer att det kommer grisar strax efter det skjutits och det bekommer dem inte alls att där ligger mycket blod. De tom äter vetet med blod på..

Om vi ändå köper det påståendet, vad är det som gör att de andra grisarna som inte besökt åteln håller sig därifrån?

Jag läste lite om telepati och flera rön påstår nu att detta är hur djuren kommunicerar.. Sant eller falskt, kan då inte jag svara på! Men intressant är det!

Visst är det märkligt men att de kommer strax efter o även äter majs/bröd med blod på kan ju ha o göra med att den grisen inte har erfarenheten?

Har iofs sett hur grisar direkt går på den skjutna för att äta upp den iofs i hägn men ändå.

Snackat med folk som har häng o söver gris för flyttning av dem.

Gäller att va snabbt framme annars börjar de andra äta av den sovande grisen.

Vi har nog fortfarande mycket o lära om grisens beteede..

Publicerat

Nu har jag fått belägg för att det sker någon form av kommunikation mellan grupperingarna och inte bara de närmst stående.

Varje gång jag skjuter en gris, var det än är någonstans, kan det mycket väl komma andra grisar på åteln strax efter och det gäller andra kvällen också. Sen blir det tvärstopp i flera dagar!!

Jag har märkt av detta alltför många gånger under snart 12 år att det inte handlar om slumpen.

Det måste ske en kommunikation mellan grupperna var det är farligt att vistas.. Låter helt otroligt, men jag hade inte vågat gå ut med detta om jag inte var säker!

Jag har sett årsgaltar skicka fram spejare, efter att en eller två i gruppen har blivit skjutna.. Suggor som inte gärna går fram.. Galtar som först gör en lov bakom kojan..

Nu är säkert vissa individer smartare än andra och håller sig undan längre. Andra kan komma tillbaka efter bara några dagar igen. Hade en liten sugga med 6 kultingar för några år sedan som säkert var riktigt trött på dem. De vägde ca 40 kg när jag började panga på dem och hon återkom alltid ändå efter bara en vecka, ibland tidigare. Sköt ytterligare en och sen dröjde det en vecka igen.. Hon fick behålla två..

Ett långtidsminne tror jag inte på, eftersom de flesta grisarna återkommer förr eller senare på samma åtel där det sköts!

Kommunikation mellan djurgrupper tror jag inte ett skit på! Allt med djur sker på betingad reflex, jmf Pavlovs hundar. en ko vill inte gå in i ett trångt utrymme, men en mjölkrobot fungerar efter viss övertalning. D.v.s kon får en belöning för att gå dit = Mat. Är det inte så att om man har skjutit på en åtel så blire det mycket "människodoft" där? D.v.s du har utsöndrat din egen "stöveldoft" samt vissa "endorfiner", de senare på frund av ett lyckat skott. Att andra grisar kommer dit är att de inte lärt sig hur det "brukar" lukta på dennna åtel

Publicerat

Visst är det märkligt men att de kommer strax efter o även äter majs/bröd med blod på kan ju ha o göra med att den grisen inte har erfarenheten?

Har iofs sett hur grisar direkt går på den skjutna för att äta upp den iofs i hägn men ändå.

Snackat med folk som har häng o söver gris för flyttning av dem.

Gäller att va snabbt framme annars börjar de andra äta av den sovande grisen.

Vi har nog fortfarande mycket o lära om grisens beteede..

Har inte alla sett chimpanser jaga/äta andra apor? Inbyggd reflex att äta av en högkvalitativ proteinkälla me jämna mellanrum... Alla vill vi väl ha kött till potatisgratängen? Kolhydrater - Protein

Publicerat

Jag klipper lite från jägarförbundets sida.

Vildsvinet har ett mycket gott luktsinne och god hörsel, medan synen är svagare utvecklad. Vissa observationer antyder att djuret med luktsinnets hjälp kan avslöja doften av t ex en jägare på mer än 500 meters avstånd. Det goda luktsinnet illustreras också av de speciellt dresserade s k tryffelsvinen (en slags tamgrisar), som används för att lokalisera underjordiska tryffelsvampar på kontinenten.

Vildsvinet uppvisar också ett beteende som kallas "flehmen", dvs ett grimaserande luktbeteende där överläppen dras tillbaka, munnen öppnas och djuret andas in kraftigt. Detta stimulerar det luktkänsliga s k Jakobssons organ (vomeronasalorganet) i munhålans bakdel. Beteendet ses ofta vid kontakter mellan könen, vilket antyder att dofter är viktiga i det sociala samspelet. Detta styrks ytterligare av galtarnas markeringar med både saliv och urin kring aktivitetsområdena. Såväl unga som gamla djur brukar ses sniffa på varandra när de möts.

Under parningstiden mister djuren lite av sin skygghet. Vildsvin är annars vaksamma och håller sig dolda i skyddande vegetation under dagarna.

Vildsvinssuggor är mottagliga för parning (brunstar) betydligt längre än andra klövdjurshonor- i flera månader. Det gör att parningen i en population kan pågå i upp till nio månader.

Brunsten regleras av dagslängden; kortare dagar under sensommaren stimulerar utsöndringen av könshormoner. Men också andra faktorer som födotillgången och socialt samspel spelar in. Brunsten brukar t ex infalla samtidigt hos alla suggorna inom en grupp. I det fallet tycks signaler från ledarsuggan ligga bakom synkroniseringen.

Att luktsinnet spelar roll vid födosök är väl knappast någon nyhet. Det här med dom sociala bitarna och hur vildsvinen kommunicerar med varandra är väl lite mer luddigt men till stor del är det nog via dofter. Om det inte är blod som får djuren att sky en skottplats så kan det ju vara doft från ett stressat djur. Om födotillgången i området är låg kan det helt enkelt vara värt att besöka en plats där det doftar människa... så här års blir mycket foder moget vid lite olika tidpunkt och vildsvin som frekvent brukar besöka en åtelplats kan helt sluta besöka platsen enbart för att det finns mer och lättilgängligare föda bara några meter därifrån.

Publicerat
  • Författare

Jag klipper lite från jägarförbundets sida.

Att luktsinnet spelar roll vid födosök är väl knappast någon nyhet. Det här med dom sociala bitarna och hur vildsvinen kommunicerar med varandra är väl lite mer luddigt men till stor del är det nog via dofter. Om det inte är blod som får djuren att sky en skottplats så kan det ju vara doft från ett stressat djur. Om födotillgången i området är låg kan det helt enkelt vara värt att besöka en plats där det doftar människa... så här års blir mycket foder moget vid lite olika tidpunkt och vildsvin som frekvent brukar besöka en åtelplats kan helt sluta besöka platsen enbart för att det finns mer och lättilgängligare föda bara några meter därifrån.

Förklara då varför grisarna håller sig undan från åteln, varje gång det har skjutits? Har inte att göra med något annat foder!

...nog via dofter... luddigt etc. Ja, där är vi nog allihopa och vet inte så mycket mer. Vi kommer säkert inte längre i diskutionen och framtiden får visa vem som har rätt, eller fel! Om vi överhuvudtaget får grepp på hur..

Publicerat

Kul att resonera! Jag har absolut inga facit men lite funderingar...

Grisar är väl ändå en typ av flock djur.

Så vitt jag vet kommunicerar alla flockdjur på ett eller annat sätt med andra djur i flocken.

Det rör fiskar, insekter och präriehundar så varför inte grisar?

Kan inte tänka mig annat än att en gris kan förmedla att den är rädd, nervös, självsäker eller kåt till omgivningen.

Till viss del med ljud men även med dofter. Dofter hänger kvar längre.

Så min teori är att när det smäller så ger sig några djur av. Nästa gång de kommer dit är de väldigt nervösa. Eventuellt luktar där t.o.m. mer människa än det brukar. Nästa gäng som kommer dit men som inte var med när det small. De känner att " Oj vad nervösa grannflocken var när de var här. Det verkar farligt" Varpå de blir än mer nervösa. Kanske någon eller några grisar blir skrämda av varandra eller en älg eller "What ever"

I sitt nervösa tillstånd blir det panik och därefter så luktar det dessutom panik och adrenalin.

Jag antar att det för grisar precis som för oss människor finns någon typ av förmåga att vid en anspänning/nervositet/rädsla generera mer adrenalin än om "paniken" kommer plötsligt.

Effekten är i så fall att lukten av en nervös gris som blir skrämd. Den lukten skrämmer en annan gris mer än lukten av en trygg gris som blir skrämd.

Publicerat

Henrik- du har helt rätt, så vitt jag vet o förstår i vad du skriver,

det jag anförda lite ovan här var att inga djur, däggdjur har förmågan att abstrakt beskriva ett förlopp till varandra,

det är vi de ända djur som har förmågan att göra.

Bin som NS tror jag det var tog upp kan göra det, de dansar fram avstånd, riktning och blomsort efter att en spanare har hittat en ny blomsterbädd,

jag stannar vid att åter konstatera,

jag tror på de observationer som NS och Frontier har gjort och min övertygelse ligger i att det handlar om att grisarna markerar platsen genom doft.

/Christian

Publicerat

det jag anförda lite ovan här var att inga djur, däggdjur har förmågan att abstrakt beskriva ett förlopp till varandra,

det är vi de ända djur som har förmågan att göra.

/Christian

Håller med. Främst för att de inte behöver kunna uttrycka sig så abstrakt detaljerat för att markera en plats som farlig.

Men det kan vara lite mer komplicerat än att de markerar (medvetet eller omedvetet) en plats.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om grisar liksom elefanter (Elefanter lever i liknande familjegrupper) kan dra liiiite mer komplicerade slutsatser än så. DVS en äldre gris som ser, hör eller känner lukten av en gris som förflyttar sig i panik kan eventuellt dra slutsatsen att den skrämda grisen/elefanten blev skrämd vid en matplats/vattenhål som ligger i den riktningen denna skrämda grisen/elefanten kommer ifrån.

Givetvis är det fortfarande något helt annat än den typ av kommunikation som vi människor är kapabla till. Det är vi helt överens om!

Publicerat

Ni kommuniserar ju riktigt bra... :D

Publicerat

Ni kommuniserar ju riktigt bra... :D

Men är inga grisar för det....

Publicerat

Kommunikation mellan djurgrupper tror jag inte ett skit på! Allt med djur sker på betingad reflex, jmf Pavlovs hundar. en ko vill inte gå in i ett trångt utrymme, men en mjölkrobot fungerar efter viss övertalning. D.v.s kon får en belöning för att gå dit = Mat. Är det inte så att om man har skjutit på en åtel så blire det mycket "människodoft" där? D.v.s du har utsöndrat din egen "stöveldoft" samt vissa "endorfiner", de senare på frund av ett lyckat skott. Att andra grisar kommer dit är att de inte lärt sig hur det "brukar" lukta på dennna åtel

Jo, men kon tränas in i ett beteende och får mat för att hålla sig lugn. Inte många aktiva hjärnceller där inte.

Jag har likt Frontier haft en sugga med kultingar, hon var åter efter 3 dagar och sen igen och igen. Ja, varje gång med en mindre 35-40kg gris. Sen finns där andra som håller sig borta längre.

Såg flera flockar på min ena åtel en kväll förra året. Där grymtade ena sugga till och det var hon och hennes gäng som gick in och åt av maten, inga andra djur. Sen kom en grymtning till och flock nr 2 fick komma till, den första suggan gick undan. Flock nr 3 trängde sig in (mindre djur), de fick snabbt bråttom när hon grymtade till.

Tänk när man skjuter, grisarna flyr men inte sällan hör jag en och annan grymtning. Jag skulle i mitt tysta tro att där finns bra mer kommunikation än vad vi vill tro. Men vid områden där jakttrycket är högt så blir grisarna skygga och skulle det vara tal om att de enfaldigt bara går till föda, så borde de som inte skjutits likt andra flockar i områden inte hålla sig borta veckovis.

Sen om det är kommunikation via läten eller dofter eller ett samspel dessa emellan har jag för lite kunskap att yttra mig om...

Publicerat

Äh, det är väl inte svårare än att det hamnat lite blod och annat på skottplatsen, efter mer eller mindre lång tid kommer en räv(eller annan predator) dit och markerar det som revir då den antar att det finns mat på platsen även framöver.

Grisarna uppfattar det som otryggt och vill inte gå fram, men efter en tid så återgår allt till det normala igen.

Publicerat

Äh, det är väl inte svårare än att det hamnat lite blod och annat på skottplatsen, efter mer eller mindre lång tid kommer en räv(eller annan predator) dit och markerar det som revir då den antar att det finns mat på platsen även framöver.

Grisarna uppfattar det som otryggt och vill inte gå fram, men efter en tid så återgår allt till det normala igen.

Det händer att grisar går fram till åteln och forsätter och äter fast en "kompis" har blivit skjuten och det är blod kvar sen en tid tillbaka,eller att den skjutna grisen ligger forfarande kvar.Ditt inlägg om predatorer känns intressant! :rolleyes:
Publicerat

Största delen av svinens kommunikation är ju via dofter av olika slag. Det är inte omöjligt att grisarna skvätter då dom flyr och att urinet då innehåller stresshormoner. Har någon av er hört "varningsskallet" då dom drar? Jag tycker det är sällan dom ger ifrån sig det då man skjuter, snarare då dom börjar ana oråd. Men om dom ger ifrån sig det då dom flyr kan det ju vara så enkelt att det är det som varnar övriga grisar.

Att dom kommer tillbaka efter ett tag handlar nog inte om att dom glömmer att platsen är farlig utan väger fördelarna mot risken, en plats är sällan konstant farlig och finns där gott om gratis mat är det kanske värt risken att komma fram. Grisarna har ett rätt gott minne skulle jag vilja påstå eftersom dom ganska lätt kan dresseras och komma ihåg olika kommandon likt hundar.

Så då ni skjuter, lyssna efter varningsskallet och är det snö spana runt åteln efter urin eller annan vätska så kan vi kanske komma längre i denna fråga än gissningar på kommunikationen.

Publicerat
  • Författare

Kul att resonera! Jag har absolut inga facit men lite funderingar...

Grisar är väl ändå en typ av flock djur.

Så vitt jag vet kommunicerar alla flockdjur på ett eller annat sätt med andra djur i flocken.

Det rör fiskar, insekter och präriehundar så varför inte grisar?

Kan inte tänka mig annat än att en gris kan förmedla att den är rädd, nervös, självsäker eller kåt till omgivningen.

Till viss del med ljud men även med dofter. Dofter hänger kvar längre.

Så min teori är att när det smäller så ger sig några djur av. Nästa gång de kommer dit är de väldigt nervösa. Eventuellt luktar där t.o.m. mer människa än det brukar. Nästa gäng som kommer dit men som inte var med när det small. De känner att " Oj vad nervösa grannflocken var när de var här. Det verkar farligt" Varpå de blir än mer nervösa. Kanske någon eller några grisar blir skrämda av varandra eller en älg eller "What ever"

I sitt nervösa tillstånd blir det panik och därefter så luktar det dessutom panik och adrenalin.

Jag antar att det för grisar precis som för oss människor finns någon typ av förmåga att vid en anspänning/nervositet/rädsla generera mer adrenalin än om "paniken" kommer plötsligt.

Effekten är i så fall att lukten av en nervös gris som blir skrämd. Den lukten skrämmer en annan gris mer än lukten av en trygg gris som blir skrämd.

Intressant, men....

Det spelar ingen roll om det är en ensam gris på åteln som skjuts.. Vem/vilka skulle i så fall skicka iväg några stresshormoner?

För några dagar sedan sköt jag en liten galt på 51kg som var helt ensam. Först kom det fram 4 årsgaltar som inte kände sig trygga och drog ganska så omgående, eftersom vinden inte var den bästa..

10 minuter efter kommer min galt som jag skjuter.. 1,5 timmar efter kommer de 4 årsgaltarna tillbaka och äter upp vad som fanns på åteln utan att vara det minsta oroliga. Kvällen efter likaså och när de dragit iväg kom det fram en sugga med 4 kultingar. Fanns inga tecken på någon oro hos några grisar!

Sen var det dött på åteln i 3 dygn.. Nu har det dykt upp en ensam årsgalt på samma åtel som jag inte sett innan!

Räknar med ytterligare några dagar innan de andra grupperna är tillbaka!